دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه حوادث: درحالی‌که ورود دلارهای جعلی به بازار ارز، خطر گرفتارشدن خریداران در دام تبهکاران را بیشتر از گذشته کرده است معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از چاپ این دلارهای جعلی در آن‌سوی مرزها خبر داد.

سرهنگ امیدی

سرهنگ مهرداد امیدی روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به دلارهای جعلی و تقلبی موجود در بازار گفت: پلیس کیفیت این دلارها را چک کرده و بررسی‌ها درخصوص نوع چاپ و کیفیت کاغذ آنها نشان می‌دهد که دلارهای جعلی، چاپ داخل نیستند.

وی با اشاره به اینکه جاعلان و کلاهبرداران همواره در انجام و ارتکاب اعمال مجرمانه خود موضوعات روز را مدنظر قرار می‌دهند، ادامه داد: در حال حاضر بحث ارز بسیار مورد توجه است و طبیعی است افرادی قصد سوءاستفاده از این بازار را داشته باشند. با این حال تمامی این موضوعات در حوزه شورای اخلال در نظام اقتصادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و پلیس توصیه می‌کند مردم از جاهای غیرمعقول دلار تهیه نکنند و برای خرید ارز به صرافی‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنند.

سرهنگ امیدی، در ادامه این نشست به تشریح عملکرد معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در شش‌‌ماه نخست امسال پرداخت. وی درخصوص پرونده‌هایی که با موضوع جعل در شش‌‌ماه گذشته در کشور تشکیل شده بیان داشت: در این مدت شش هزار نفر به اتهام جعل از سوی پلیس دستگیر شدند که برای چهار هزار و 800نفر از این افراد، قرار تأمین از سوی مراجع قضایی صادر شد و آنها به زندان معرفی شدند. همچنین در حوزه کلاهبرداری نیز 9هزار و 700پرونده با موضوع کلاهبرداری در کشور تشکیل شد که 68درصد این پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری کلاهبرداران شده است .

در این مدت شش هزار نفر به اتهام کلاهبرداری توسط پلیس آگاهی دستگیر شدند که برای سه هزار و 800نفر از آنها قرار تأمین صادر شده است. به گفته وی، تعداد پرونده‌های کلاهبرداری در شش‌ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 26درصد افزایش داشته‌ که با تلاش مضاعف مأموران پلیس، میزان کشف این پرونده‌ها نیز با افزایش سه‌درصدی روبه‌رو بوده‌است.

تهران رکورددار جعل

وی درباره میزان وقوع جرم جعل در کشور تصریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان و البرز دارای بیشترین پرونده‌های جعل و استان‌های زنجان، ایلام و خراسان‌جنوبی کمترین پرونده‌های جعل را به‌خود اختصاص دادند.معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا با بیان اینکه در شش‌‌ماه اخیر تعداد پرونده‌ها در حوزه جعل نسبت به‌مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داشته است گفت: با وجود افزایش پرونده‌ها، میزان کشف، شناسایی و دستگیری متهم شش درصد رشد داشته است.

افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی

سرهنگ امیدی در ادامه با اشاره به اینکه کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی در شش‌‌ماه نخست امسال 17درصد افزایش یافته است، تأکید کرد: تلفن وسیله مطمئنی برای انجام معاملات نیست. متأسفانه کلاهبرداران با استفاده از این وسیله از طریق تماس با صاحبان انواع مشاغل، خود را مشتری معرفی کرده و به بهانه واریز پول، طعمه‌های خود را به پای دستگاه‌های خودپرداز کشانده و از طریق ترفندها و راهنمایی‌های گمراه کننده، به جای اینکه به‌حساب طعمه‌شان پول واریز کنند، پول را از حساب آنها برداشت می‌کنند. حال آنکه بسیاری از مالباختگان اطلاع ندارند که برای انتقال پول نیازی به رفتن در پای دستگاه خودپرداز نیست و این ترفند، فقط برای کلاهبرداری استفاده می‌شود.

وی فروش سکه‌های تقلبی از طریق ارسال پیامک را از دیگر شگردهای کلاهبرداران عنوان کرد و یادآور شد: در سال گذشته، پنج استان اصفهان، خوزستان، گیلان، مرکزی و لرستان مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج آن حاکی از آن بود که 334نفر فریب پیامک‌های تلفن همراه با موضوع خرید و فروش سکه‌های تقلبی در این استان‌ها را خورده‌اند. براساس این بررسی، شاکیان حدود 200میلیارد ریال به کلاهبرداران پرداخت کردند که در این خصوص 228فقره پرونده کشف، 240نفر دستگیر و 250هزار سکه تقلبی و 12هزار اشیای عتیقه نیز کشف و ضبط شد.

گداهای پیامکی

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری آگاهی ناجا همچنین از گدایی پیامکی خبر داد و گفت: امروزه افرادی تحت عنوان نیازمند اقدام به ارسال پیامک‌های کمک می‌کنند و ضمن ارائه شماره حساب یا شماره تلفن از طعمه‌هایشان می‌خواهند به آنها کمک کنند که به شهروندان توصیه می‌شود مراقب این گداها باشند و فریب آنها را نخورند.

کد خبر 187975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز