یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گرو ه بورس: رکورد شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته باز هم شکسته شد و این شاخص برای نخستین بار از مرز30هزار واحد عبور کرد، ضمن اینکه دیروز ارزش بورس تهران هم برای نخستین بار به137هزار میلیارد تومان رسید.

بورس

به گزارش همشهری، در طول 22سالی که شاخص کل قیمت سهام به‌صورت روزانه محاسبه و اعلام می‌شود تاکنون هیچ‌گاه رقم شاخص بورس به چنین رقمی نرسیده بود. سرعت رشد شاخص بورس تهران که از اول مهر‌ماه به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است در روز‌های شنبه و یکشنبه بیشتر شد و این شاخص فقط در طول دو روز 650 واحد رشد کرد. نزدیک به یک هفته است روند صعودی قیمت طلا و ارز اندکی آهسته‌تر شده است. کارشناسان معتقدند نقدینگی موجود که بیش از 375هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، به سمت بورس تهران هجوم آورده است.

تابلوی بورس تهران در تاریخ 46ساله خود چنین ارقامی را به‌خود ندیده بود اما به‌نظر می‌رسد این بار شاخص بورس قصد دارد یک‌شبه ره صد ساله را برود. آمارها نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران در یک اقدام کم‌سابقه فقط در مبادلات روز گذشته 180میلیارد تومان سهام خریده‌اند.

این در حالی است که حجم تقاضا برای خرید نیز به‌شدت افزایش یافته است. در عین حال شاخص بورس تهران هم دیروز 218پله صعود کرد و برای نخستین بار از مرز 30هزار واحد عبور کرد و به 30هزارو 211واحد رسید. دیروز همچنین ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار در مبادلات دیروز به 137هزارو100میلیارد تومان رسید، این نشان می‌دهد ارزش بورس تهران در طول 60روز گذشته 27هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

با درنظر گرفتن سه قیمت اصلی برای قیمت دلار می‌توان گفت در حال حاضر ارزش بورس تهران با احتساب نرخ ارز مرجع 112میلیارد دلار، با محاسبه قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی 54.8میلیارد دلار و با احتساب قیمت دلار در بازار آزاد 39میلیارد دلار است. پیش از این ارزش بورس تهران در بالاترین نقطه، فروردین امسال به 135هزار میلیارد تومان رسیده بود اما این مقداردر پایان مرداد‌ماه تا سطح 110هزار میلیارد تومان کاهش یافت.دیروز همچنین با توجه به عبور شاخص از مرز 30هزار و 211واحد، بازده بورس هم به16.6درصد رسید. میزان بازده بورس تهران در پایان تابستان به‌دلیل نزول قیمت سهام شرکت‌ها به صفر رسیده بود.

کد خبر 188543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز