علی شاکری: خیلی‌ها نیکولای نیکولوف بلغاری که در المپیک2012 لندن در ترکیب اصلی بلغارستان بازیکنی مؤثر بود را بهترین بازیکن خارجی لیگ برتر والیبال این فصل می‌دانند و این موضوع چندان نیز بی‌دلیل نیست؛ چرا که نیکولوف در همین چند بازی تدارکاتی پیش از آغاز فصل و همچنین بازی اول مقابل باریج اسانس کاشان آنچنان قدرتمندانه و فنی ظاهر شد که جای کمتر شک و شبهه‌ای برای کسی در این خصوص باقی گذاشت.

ورزش - والیبال

ملی‌پوش بلغاری متین ورامین که از سال2006 به بعد عضو تیم ملی کشورش بوده در گفت‌وگو با همشهری همانند پتکوویچ پاسور صربستانی کاله یکی از دلایل آمدنش به ایران را بازی‌های خوب تیم ملی ایران در مسابقات یک سال گذشته دانست و با صداقت هم این نکته را اضافه کرد که با وجود داشتن پیشنهادهایی از روسیه و ترکیه، رقم قرارداد پیشنهادی از سوی باشگاه ایرانی ، در آمدنش بی‌تأثیر نبوده است. ماحصل گفت‌وگوی انجام شده با او را می‌خوانید.

  • با توجه به حضور شش‌ساله‌ات در تیم ملی بلغارستان چرا به جز مسابقات المپیک لندن کمتر در ترکیب این تیم مطرح جهان آنطور که باید و شاید دیده شده‌ای و درخشیده‌ای؟

من اگرچه نخستین‌بار در سال2006 به تیم ملی راه پیدا کردم ولی چند سالی به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانستم در برخی از مسابقات، تیم ملی را همراهی کنم. در مسابقات قهرمانی جهان سال2010 ایتالیا و المپیک لندن با بهبودی کامل حضور تقریبا پر‌رنگ‌تری داشتم.

  • چطور شد به لیگ ایران آمدی و همانند سایر بلغاری‌ها راهی لیگ‌های اروپایی نشدی؟

من چند پیشنهاد از روسیه و ترکیه داشتم اما هنگامی که آنها در جواب‌دادن تأخیر کردند، موضوع آمدنم به ایران جدی‌تر شد و بعد تصمیم گرفتم که بیایم و آمدم.

  • چه دلایلی تو را واداشت تا به پیشنهاد یک تیم ایرانی پاسخ مثبت دهی؟

یکی بازی‌های خوب تیم ملی والیبال ایران در جام‌جهانی و بازی دوستانه با تیم ملی بلغارستان در صوفیه بود. دیگری هم‌زمان کم لیگ ایران در مقایسه با تیم‌های اروپایی و مبلغ بیشتر قراردادم با تیم متین ورامین بود که مرا واداشت تا تصمیم بگیرم به یک تیم ایرانی بپیوندم. برای یک بازیکن حرفه‌ای پول هم عنصر تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری است.

  • پیش از شما نیز چند بازیکن تیم ملی بلغارستان حضور در لیگ ایران را تجربه کرده بودند. آیا با آنان هم در این‌باره مشورت کردی؟

بله. با پنف، استانوف، بوگدانوف و پوشکا مشورت کردم و همه آنان با قاطعیت از لیگ والیبال ایران به نیکی یاد کردند.

  • بازی تیم ملی والیبال ایران را در بازی تدارکاتی با بلغارستان چگونه دیدی؟

ایران فوق‌العاده بود. به‌خصوص محمد موسوی، بازیکن سرعتی تیم ایران را در اندازه‌های یک بازیکن بزرگ دیدم. او آنچنان در دفاع پر‌قدرت عمل می‌کرد که استویچف، سرمربی وقت بلغارستان از اسپکرها خواسته بود از سمت او حمله نکنند.

  • از استویچف گفتی؛ چطور شد درست به هنگام نزدیک شدن به المپیک او را کنار گذاشتند و نایدین نایدینف را جایگزین او کردند؟

فدراسیون والیبال بلغارستان چنین تصمیمی گرفت و با تغییرات سعی در راهیابی به المپیک داشت.

  • آیا کناره‌گیری آندری ژوکوف و ماتی کایسسکی هم ناشی از جدایی استویچف بود؟

این موضوع در مورد کایسسکی درست است و او به همین دلیل تیم ملی را در بازی‌های المپیک تنها گذاشت اما ژوکوف به‌دلیل فشار روحی از تیم ملی کنار کشید.

  • خیلی‌ها معتقدند اگر آنها بودند، بلغارستان حتما روی سکوی المپیک ظاهر می‌شد؟

نمی شود گفت که اگر آنها بودند تیم حتما روی سکو بود. ما با همین تیم هم در مجموع فاصله چندانی با رفتن روی سکو نداشتیم.

  • نایدین نایدینف هم پس از اخراج استویچف بد کار نکرد و اگر کمی بدشانس نبود و در دو بازی نزدیک به تیم‌های روسیه و ایتالیا نمی‌باختید به تاریخ می‌پیوست.

نایدینف به‌طور موقت این مسئولیت را پذیرفته بود و در حقیقت همه‌کاره تیم کامیلیو پلاچی ایتالیایی بود که اکنون نیز به‌طور رسمی سکاندار تیم ملی بلغارستان شده است.

  • از دید شما کدامیک از دو تیم روسیه و برزیل استحقاق مدال طلای المپیک را داشتند ؟

هر دو تیم شایسته مدال طلای المپیک بودند ولی روسیه با شکست دادن برزیل پس از عقب ماندن دو بر صفر دست به‌کاری بزرگ زد. به‌نظر من ریسک ولادیمیر آلکنو در جابه‌جایی مهره‌ها خصوصا آوردن موزرسکی به پشت خط و میخائلوف به پست قدرتی دریافت‌کننده جواب داد و موزرسکی با نمایشی حماسی طلا را از چنگ برزیل بیرون کشید.

  • این حرکت از دید شما کمی عجیب نبود؟

این نخستین‌بار نبود که موزرسکی تغییر پست می‌داد و با توجه به انجام این کار در مسابقات باشگاهی، برای من و دیگرانی که در این‌باره سابقه ذهنی داشتند چندان هم عجیب و دور از ذهن نبود.

  • با پرندی که مدتی نامزد سرمربیگری تیم ملی ایران (قبل از ولاسکو) بود هم کار کرده‌ای. نظرت راجع به او چیست؟

پرندی مربی بزرگی بود و همانند ولاسکو در ایران با حضورش در بلغارستان خدمات زیادی به والیبال این کشور کرد. پلاچی هم که اتفاقا مثل پرندی ایتالیایی است دقیقا همان سبک کار او را دنبال می‌کند و بر کارها کاملا اشراف دارد. او یک جنتلمن واقعی است که هم از نظر انسانی و هم از نظر فنی یک مربی و معلم به تمام معناست.

  • اگر حق انتخاب مربی را داشتی، از میان ولاسکو و پرندی دوست داشتی با کدامیک کار ‌کنی؟

به این سؤال نمی‌توانم جواب دهم چون من بازیکنم و طبیعی است که هیچ وقت نمی‌توانم حق انتخاب داشته باشم.

  • شما قبل از آمدن به ایران در کدام کشورها بازی کرده‌ای؟

من سال گذشته عضو تیم تونوکالیبوی ایتالیا بودم و سابقه بازی در والنسیای اسپانیا را هم دارم. در بلغارستان نیز در تیم مفتوامیت چند سالی بازی کرده‌ام.

  • در این مدتی که به ایران آمد‌ه‌ای چقدر راضی بوده‌ای و تیم‌های ایرانی را چگونه می‌بینی؟

در حال تجربه کردن دنیای جدیدی هستم و در اینجا همه‌‌چیز برایم عجیب است. از آمدنم هم پشیمان نیستم. هر روز را هم تمرین کرده‌ام و در بازی‌های تدارکاتی‌ای که داشته‌ایم تیم‌ها را خوب دیده‌ام. البته با شروع مسابقات بهتر می‌توانم قضاوت کنم.

کد خبر 188920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز