گروه بورس: در شرایطی که روزبه‌روز اختلاف نظر بر سر عملکرد بورس کالا بیشتر می‌شود روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تأثیر بورس کالا بر قیمت‌ها بررسی می‌شود و درصورتی که نقیصه‌ای در این خصوص وجود داشته باشد، رفع خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، همه‌‌چیز ازآنجا آغاز شد که مهدی غضنفری وزیر صنعت ، معدن و تجارت، بورس کالای ایران را متهم ردیف اول گرانی‌های اخیر معرفی کرد و به بورس کالا هشدار داد درصورتی که اقدام جدی انجام ندهد برخورد قانونی خواهد کرد. گفته‌های غضنفری همه‌‌چیز را به هم ریخت و بلوای زیادی ایجاد کرد چرا که لحن آقای وزیر بیش از حد معمول تند بود.

شاید اگر نوع بیان وزیر صنعت متفاوت بود نه فقط اختلاف‌ها بالا نمی‌گرفت بلکه به انتقاد‌های مربوط به بورس کالا بیشتر توجه می‌شد. سخنان وزیر صنعت در شرایطی بیان شد که وزارت نفت و شرکت بازرگانی پتروشیمی از عملکرد بورس کالا دفاع می‌کنند اما در مقابل صنایع پایین دستی حوزه نفت و پتروشیمی از نحوه دادوستد در بورس کالا رضایت ندارند.

در بخش فلزات نیز شرکت‌های خودروسازی به‌دلیل افزایش قیمت فولاد از نحوه فعالیت بورس کالا ناراضی هستند. استدلال آنها این است که قیمت فولاد در بورس کالا منجر به افزایش هزینه تولید شده است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد دسته‌ای از شرکت‌ها ی فعال در حوزه فولاد و پتروشیمی که عموما در صنایع پایین دستی فعال هستند از عملکرد این بورس رضایت ندارند و جا دارد بورس کالا بیشتر به دغدغه‌های آنها توجه کند. در چنین فضایی اختلاف نظر بر سر عملکرد بورس کالا بالا گرفته و دسته‌ای از عملکرد آن انتقاد می‌کنند و دسته‌ای دیگر حمایت.

بررسی تأثیر بورس کالا بر قیمت‌ها

در چنین شرایطی روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نحوه فعالیت بورس کالا گفت: تأثیر بورس کالا بر قیمت‌ها بررسی می‌شود و درصورتی که نقیصه‌ای در این خصوص وجود داشته باشد، رفع خواهد شد.سیدشمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالا عامل گرانی‌های اخیر است؟ افزود: قرار است در این زمینه بررسی‌هایی انجام شود ضمن اینکه برای تنظیم بازار باید کل چرخه را ببینیم، یعنی وقتی درخصوص بازار یک کالا صحبت می‌شود؛ تولید، واردات، صادرات، احتکار و مواردی از این دست را نیز باید درنظر داشته باشیم. وی تأکید کرد: من فعلا قضاوتی در مورد اینکه این حرف چقدر درست بوده است، نمی‌کنم، اما رسیدگی می‌شود.

مواداولیه خودرو از بورس کالا خارج شود

با اوج گرفتن انتقاد‌ها نسبت به عملکرد بورس کالا روز گذشته عضو انجمن قطعه سازان خودرو در انتفاد به عملکرد بورس کالا گفت: مواداولیه مورد نیاز خودرو سازان باید از بورس کالا خارج و به‌صورت مستقیم به صنعت خودروسازی عرضه شود. نجفی منش درباره تأثیر بورس کالا بر افزایش قیمت خودرو گفت: هدف اصلی از حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی در بورس کالا مانند فولاد مبارکه ، شرکت‌های پتروشیمی یا صنایع تولید‌کننده فولاد و مس ، حمایت از تولید داخلی و متعادل کردن قیمت در کشور است که متأسفانه با حضور دلالان تنها عامل گرانی کالا شده است. وی افزود: یکی از مشکلات صنعت خودرو‌سازی‌ کشور نبود نقدینگی کافی برای تأمین مواداولیه مورد نیاز است که در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود سود بیشتر در دلالی و واسطه گری قطعات خودرو با نرخ بالاتر در اختیارخودرو سازان قرار گرفته است.

سخنان نجفی منش درشرایطی بیان می‌شود که این روز‌ها زنگ خطر اصلی برای شرکت‌های خودرو‌ساز با توجه به آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها و همچنن افزایش قیمت ارز زده شده است و این شرکت‌ها را با بحران مالی مواجه کرده است، هرچند دو شرکت بزرگ خودرو ساز کشور مدت‌هاست که با بدهی‌های مالی سنگینی مواجهند.

بلوکه شدن نقدینگی خریداران فولاد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد هم در انتقاد دیگری نسبت به نحوه فعالیت بورس کالا گفت: برای خرید مواداولیه از بورس کالا نقدینگی تولیدکنندگان یک‌ماه بلوکه می‌شود و به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان امکان خرید از این بازار را ندارند. محمدرضا رحیمی‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در زمان خرید مواداولیه در بورس کالا باید طی 72ساعت تمام پول محصول خریداری شده پرداخت شود، گفت: تحویل کالا به خریداران یک‌ماه پس از پرداخت پول انجام می‌شود و به این ترتیب نقدینگی تولیدکنندگان در بورس کالا برای یک‌ماه بلوکه می‌شود.

وی افزود: شیوه‌های فروش در بورس کالا که تماماً نقدی است باعث شده فقط تعداد خاصی امکان خرید از این بورس را داشته باشند. وی ادامه داد: بلوکه شدن نقدینگی تولیدکنندگان باعث افزایش قیمت تمام‌شده تولید آنها می‌شود که این مسئله بر نرخ‌های بازار نیز تأثیرگذار است.

کد خبر 189703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز