به گزارش دویچه وله،خطوط مسافتهای طولانی میانشهری در آلمان با وسایل نقلیه عمومی تا کنون در انحصار خط راهآهن این کشور بوده است. از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی مسافران میتوانند از امکان جدیدی استفاده کنند: اتوبوسهای "آلمانپیما".
دولت آلمان با رفع این انحصار میکوشد مردم را به چشمپوشی از خودروی شخصی برای پیمودن مسافتهای طولانی بین شهری ترغیب کند. درخور توجه آنکه آغاز انحصار خط راهآهن آلمان به سال ۱۹۳۴ برمیگردد، یعنی نزدیک به هشتاد سال پیش.
طبق مقرارت جدید، ایستگاههای خطوط اتوبوسرانی بینشهری که قرار است احداث شوند، باید دست کم ۵۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته باشند، یا پیمودن مسیر بین آن دو بیش از یک ساعت طول بکشد.
از آن گذشته، اتوبوسهایی که در این خطوط به کار گرفتهمیشوند، باید تا سال ۲۰۱۹ امکانات لازم برای مسافرانی که از ویلچیر استفاده میکنند را نیز فراهم آورند.
واکنشهای مثبت و منفی
آزاد شدن بازار نقل و انتقالات عمومی در آلمان بهرغم محاسنی که دربرمیگیرد، با انتقادهایی نیز روبرو شده است. اتحادیههای کارگری هشدار دادهاند که ممکن است شرایط کاری و سطح درآمد کارکنان صنف اتوبوسرانی رو به وخامت بگذارد.
البته نظر و ارزیابی کارفرمایان این صنف درباره این تغییر و تحولات مثبت است. شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی از کسب امکانات جدید برای رقابت با خط راهآهن ابراز خشنودی کردهاند.
باستیان روت، سخنگوی اتحادیه شرکتهای اتوبوسرانی در آلمان معتقد است که از سال ۲۰۱۳ ساختارهای کاملا تازهای در پیمودن مسافتهای طولانی شکل خواهد گرفت و شبکهی گستردهای برای خطوط اتوبوسرانی میانشهری پدید خواهد آمد.
وی میافزاید که این خطوط به ویژه در مناطق و بخشهایی که خطوط راهآهن چندان قوی نیست و مسافران ناگزیر به تعویض قطار برای رسیدن به مقصد هستند، موفق خواهند بود.
افزون بر این مسافرانی که قصد صرفهجویی دارند، میتوانند از ارزانتر بودن بلیط اتوبوس در مقایسه با بلیط قطار بهره ببرند.