گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ مسئولان آموزش و پرورش تاکنون بر این اعتقاد بودند که با ایجاد پایه ششم ابتدایی جلوی افت تحصیلی گرفته می‌شود، ولی امروز اعلام می‌کنند که برای این کار اضافه شدن پیش دبستانی به نظام آموزش رسمی ضروری است.

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش تاکنون معتقد بود ایجاد پایه ششم ابتدایی موجب مرتفع شدن مشکل افت تحصیلی دانش‌آموزان در بدو ورود به دوره راهنمایی می‌شود. حمید‌رضا حاجی‌بابایی دی‌ماه سال گذشته در همایشی اعلام کرد: همه برنامه‌ها و طرح‌های آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین صورت می‌گیرد و از یک پشتوانه کارشناسی شده برخوردار است. او با بیان اینکه 67درصد کشورهای دنیا در نظام آموزشی خود دوره ابتدایی را شش ساله برگزار می‌کنند، تصریح کرد: در سند تحول آموزش و پرورش 131راهکار وجود دارد که همه آنها باید اجرایی شود.

پیش‌دبستانی یا ششم دبستان

همه کارشناسان بر نقش و اهمیت آموزش‌های دوره پیش از دبستان در فراهم کردن زمینه‌های رشد و آماده‌سازی‌ کودکان برای ورود به مدرسه متفق‌القول هستند. با توجه به جایگاه ویژه دوره پیش‌دبستانی است که شورای‌عالی آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی را دوره‌‌ای دو ساله که کودکان گروه سنی چهار تا شش ساله را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهد، تعریف کرده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دوره پیش دبستانی را می‌گذرانند در دوره ابتدایی از نظر یادگیری موفق‌تر هستند. کوجیرو ماتسورا، یکی از مشاوران و برنامه‌ریزان آموزشی یونسکو درباره اهمیت آموزش کودکان پیش‌دبستانی گفت: «آموزش اولیه به کودکان به‌ویژه کودکان متعلق به جوامع آسیب‌پذیر و به‌طور خاص خانواده‌های آسیب‌پذیر، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که به هر میزان آموزش به این کودکان از سن پایین‌تری آغاز شود، به همان میزان مشکلات آموزشی- پرورشی این گروه نیازمند، کاهش می‌یابد؛ کودکانی که جز آموزش‌های بیرون از منزل، شانس آموزش و فراگیری دیگری ندارند.»

مطابق معیارهای یونسکو کودکان زیر هشت سال در طبقه خردسالان قرار می‌گیرند و آموزش در این گروه سنی، اصلی‌ترین آموزش پایه محسوب می‌شود. با وجود تأکید کارشناسان بر اهمیت پیش‌دبستانی اما در ایران این دوره جدی گرفته نمی‌شود و رسمی غیراجباری است و به جای آن ششم ابتدایی وارد نظام رسمی اجباری آموزش و پرورش شد.

وزیر آموزش و پرورش که بدون کار کارشناسی و توجه به نظارت صاحب‌نظران پایه ششم ابتدایی را با شعار جلوگیری از افت تحصیلی ایجاد کرده در هفته اخیر مواضع‌اش را درباره پیش دبستانی تغییر داده و اعلام کرده اگر قانون اجازه می‌داد و بودجه داشتیم پیش‌دبستانی را وارد نظام رسمی آموزش و پرورش می‌کردم.


او دیروز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «پشتوانه علمی هفت ساله شدن دوره ابتدایی چیست؟» گفت: در این موضوع شک نکنید؛ قطعاً تأثیرگذار بوده و مؤثر است، در همان زمان که بحث سند تحول بنیادین مطرح شد، پیشنهاد اول بنده به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اضافه شدن پیش‌دبستانی به دوره رسمی آموزش و پرورش بود و به این کار اعتقاد دارم.
وی ادامه داد: هفت ساله شدن دوره ابتدایی مستلزم اعتبار، فضا و معلم است؛ یعنی سه موضوع باید کنار هم قرار گیرد تا اجرا شود زیرا نیازمند 60هزار کلاس جدید است و اجرای آن، قانون نیاز دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث وجود پیش‌دبستانی در سند تحول، مصوب رسمی بوده اما مصوب رسمی غیراجباری است و ما می‌گوییم باید رسمی اجباری شود.پس از گذشت حدود دو‌ماه از ایجاد پایه ششم ابتدایی و سخنان وزیر آموزش و پرورش، چنین استنباط می‌شود که آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده که دوره پیش‌دبستانی ضرورت بیشتری دارد.

منتقدان وزیر آموزش و پرورش همواره تأکید می‌کنند که ایجاد پایه ششم ابتدایی تأثیر چندانی بر جلو‌گیری از افت تحصیلی ندارد و به جای آن باید پیش دبستانی وارد نظام رسمی آموزش و پرورش کشور شود.بهروز فتحی از کارشناسان آموزش و پرورش در این‌باره گفت: افت تحصیلی بیشتر در پایه اول ابتدایی است، پژوهش‌ها تأیید می‌کند چون دوره پیش‌دبستانی رسمی نیست، پدران و مادران ضرورتی برای فرستادن بچه‌ها به این دوره احساس نمی‌کنند و همه مردودی‌های پایه اول دبستان، دانش‌آموزانی هستند که دوره پیش‌دبستانی را طی نکرده‌اند.

کد خبر 191204
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز