گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: «مدیر مدرسه سر صف اعلام کرده باید 300 هزار تومان پول کلاس‌های فوق برنامه را فردا ببرم، اگر نبریم سر کلاس راهمان نمی‌دهند»، این جمله‌ای است که مادر یک دانش‌آموز سال سوم یکی از دبیرستان‌های تهران به نقل از فرزندش تعریف می‌کند.

ث. ر، مادر یک دانش‌آموز سال سوم دبیرستان به لحنی اندوهگین ادامه داد: پسرم سه‌شنبه هفته گذشته از مدرسه به خانه آمد و گفت که مدیر مدرسه امروز اعلام کرد دانش‌آموزانی که هزینه کلاس‌های فوق برنامه را نیاورده‌اند دیگر حق ندارند سر کلاس درس بیایند.

او با بیان اینکه وقتی دانش‌آموزان را به خاطر پرداخت نکردن هزینه کلاس‌‌های فوق برنامه در مقابل سایر دانش‌آموزان خطاب قرار می‌دهند و آنها را تهدید می‌کنند که دیگر سر کلاس راه نمی‌دهند، در واقع شخصیت جوانان را خرد می‌کنند و این در روحیه بچه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

مادر دانش‌آموز تهرانی با انتقاد از نحوه برگزاری کلاس‌ها نیز اظهار کرد: برای دانش‌آموزان مدرسه ... در منطقه 13 هفته‌ای دو روز تا ساعت 4 بعدازظهر کلاس فوق‌برنامه گذاشته‌اند که بچه‌ها کشش ندارند و موجب خستکی آنها می‌شود.او افزود: مگر آقای وزیر نگفته درس خواندن بچه‌ها در شیفت بعدازظهر ظلم به دانش‌آموزان است، پس چرا برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در بعد‌از‌ظهرها برگزار می‌شود،‌آیا چون پول می‌گیرند ظلم نیست. پدر یک دانش‌آموز سال سوم راهنمایی نیز گفت:

بچه‌ها از ساعت 7 صبح تا حدود دو بعدازظهر در مدرسه هستند و این در حالی است که به گفته کارشناسان آنها تنها در ساعات اولیه توان یادگیری دارند و حوالی ظهر به دلیل خستگی و گرسنگی از قدرت یادگیری‌شان کاسته می‌شود. او افزود: این در حالی است که برای دانش‌آموزان پس از ساعات رسمی کلاس فوق برنامه تشکیل می‌دهند که چیزی جز خستگی مفرط به دنبال ندارد، البته پرسشی نیز مطرح می‌شود؛ چرا طوری برنامه‌ریزی نمی‌ شود که دروس طی ساعات رسمی آموزش داده شود؟

وی از مسئولان خواست بگویند اگر ساعات آموزشی کم است چرا روزهای پنجشنبه را تعطیل کرده‌اند و اکنون به دانش‌آموزان فشار زیادی وارد می‌کنند.پدر یک دانش‌آموز مدرسه راهنمایی ... در منطقه 7 تهران نیز با شکوه از برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اظهار کرد: مدیر مدرسه ... طی نامه‌ای اعلام کرده بر اساس درخواست شما اولیای محترم در زمینه رفع مشکلات درسی دانش‌آموزان، با افزایش ساعات درسی جهت پیشرفت هر چه بیشتر سطح علمی فرزندانتان این واحد علمی و آموزشی اقدام به تشکیل کلاس‌های فوق برنامه نموده است. لازم به ذکر است که کلاس‌ها در برنامه هفتگی درسی پایه‌های مختلف گنجانده شده است.

بر اساس مجوز صادره از مدیریت آموزش و پرورش منطقه 7 تهران، کلاس‌ها از اول مهر ماه شروع شده و تا پایان اردیبهشت ماه 1392 ادامه خواهد یافت. هزینه کلاس‌ها 87 هزار تومان می‌باشد، همچنین 42 هزار تومان جهت همیاری با مدرسه پرداخت نمایید.‌

او گفت: پس از این اطلاعیه مسئولین مدرسه سر صف اعلام کرده‌اند اگر دانش‌آموزی پول کلاس‌های فوق برنامه را ندهد پنج نمره از نمره انضباط او کسر می‌شود. محمد‌علی.م، چند پرسش را مطرح کرد،‌ چگونه والدین با آغاز سال تحصیلی اعلام کرده‌اند فرزندانشان مشکل درسی دارند و تقاضای تشکیل کلاس‌‌های فوق برنامه داشته‌اند و اولیای مدرسه برای آنها برنامه هفتگی درسی فوق برنامه گنجانده‌اند و از اول مهر‌ماه این کلاس‌ها شروع شده است؟ پرسش دیگر اینکه مگر شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه و کمک به مدرسه داوطلبانه نیست، پس چرا مسئولان مدرسه تهدید می‌کنند اگر پول کلاس‌های فوق برنامه و همیاری را نیاورید از نمره انضباط دانش‌آموزان کم می‌شود؟ مگر مبنای محاسبه نمره انضباط میزان پولی است که به مدرسه پرداخت می‌شود؟
او گفت: از مسئولان نظام درخواست داریم موضوع را بررسی کنند، بر اساس قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و این کار قانون شکنی است و تحمیل هزینه تحصیل به خانواده‌ها موجب افزایش بازماندگان از تحصیل می‌شود.

اجبار هیات امنایی‌ها

پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی نیز گفت: دبیرستان ... اعلام کرده باید برای تحصیل فرزندتان مبلغ 250 هزار تومان افزون بر شهریه برای کلاس‌های فوق برنامه پرداخت کنید و من با توجه به وضعیت اقتصادی توان پرداخت چنین مبالغی را ندارم. داود‌آبادی افزود: مسئولان مدرسه گفته‌اند تا سال گذشته دریافت شهریه در مدارس هیات امنایی «اختیاری» بود اما آموزش و پرورش امسال اعلام کرده دریافت شهریه «اجباری» است و باید از همه به استثنای جانبازان بالای 50 درصد و فرهنگیان شهریه دریافت شود. او افزود: طبق قانون ما در کشور دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم و دریافت شهریه در مدارسی که دولتی هستند کاملا غیرقانونی است و مسئولان باید به این تخلف رسیدگی کنند.

تهدید، راهکار جبران کمبودها

با توجه به سخنان پدران و مادران دانش‌آموزان چنین استنباط می‌شود که آموزش و پرورش کمر همت بسته تا کمبود بودجه آموزش و پرورش را از جیب مردم جبران کند. این در حالی است که افزایش هزینه‌های تحصیل بر آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده‌ها می‌افزاید که عواقب منفی زیادی مانند افزایش بزهکاران در جامعه را به دنبال دارد.

کد خبر 191570
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز