گروه بورس: با رشد قیمت سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورس، ارزش کل بورس تهران از مرز 142هزارو524 میلیارد تومان عبور کرد اما به‌نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌های بورس همچنان جای رشد دارد.

بورس

به گزارش همشهری، ارزش روز کل بورس تهران که از ضرب تعداد سهام کل شرکت‌های بورس در قیمت سهام آنها به‌دست می‌آید برای نخستین بار در طول تاریخ 46ساله فعالیت این بازار در پایان هفته گذشته به 142هزارو524 میلیارد تومان رسید. این امر نشان می‌دهد؛ قیمت سهام شرکت‌های بورس در طول چند‌ماه گذشته به نحو محسوسی رشد کرده و ارزش صنایع بورس هم افزایش یافته است اما نکته جالب‌توجه در این میان این است که با وجود رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس، همچنان جای رشد برای قیمت سهام شرکت‌های بورس وجود دارد چون ضریب نسبت قیمت به درآمد بورس تهران (P/E‎) همچنان در محدوده پنج مرتبه است.

ضریب نسبت قیمت به درآمد بورس از تقسیم قیمت هر سهم به سود سهام آن شرکت محاسبه می‌شود. به‌طور عام هرچه این ضریب افزایش یابد به‌معنای آن است که قیمت سهام شرکت‌های بورس افزایش یافته است اما به‌نظر می‌رسد این بار اتفاق دیگری در بورس تهران رخ داده است. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که متوسط نسبت قیمت به در آمد کل شرکت‌های بورس عددی بین چهار تا6.5 مرتبه است و هرگاه نسبت قیمت به درآمد بورس از 6.5 مرتبه تجاوز کند به‌معنای آن است که سطح عمومی قیمت‌ها در بورس تهران بیش از حد رشد کرده و بورس تهران دچار حباب شده اما این بار با وجود رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس این ضریب همچنان در محدوده پنج مرتبه است.

آمار‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین دلیل این موضوع افزایش میزان سود سهام شرکت‌ها در نتیجه افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش سود آنها ناشی از افزایش تورم است. بر همین اساس با وجود افزایش قیمت سهام شرکت‌ها این ضریب همچنان در بورس در محدوده پنج‌مرتبه است، یعنی همچنان می‌توان منتظر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس بود. در واقع با توجه به آنکه میزان پیش‌بینی سود سهام شرکت‌های بورس از مرز 25هزار میلیارد تومان عبور کرده اما قیمت سهام شرکت‌های بورس متناسب با این میزان رشد نکرده است. آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد؛

میانگین نسبت قیمت به درآمدکل بورس تهران هم‌اکنون 5.08 مرتبه است.این آمار نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی پس از رشد قیمت‌ها به بزرگ‌ترین گروه بورس بدل شده و در حال حاضر ارزش کل سهام 22 شرکت حاضر در این گروه 30هزارو445 میلیارد تومان است. پس از گروه فلزات اساسی 10 بانک حاضر دربورس تهران با ارزشی معادل 19هزارو600 میلیارد تومان دومین گروه بزرگ بورس است و درنهایت 29 شرکت حاضر در گروه محصولات شیمیایی با ارزشی معادل 17هزارو241 میلیارد تومان سومین گروه بزرگ بورس تهران هستند.

کد خبر 191553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز