سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور با اعتراف به وجود دیدگاههای مختلف در دولت نسبت به احزاب، صریحا می‌گوید که شخصا به تحزب اعتقاد دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی درگفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تبیین فعالیت‌هایی که وزارتخانه‌ی متبوعش در حوزه برقراری نظم و امنیت در شرق‌ کشور انجام داده با بیان اینکه در این حوزه کارهای زیادی در گذشته انجام شده و ضربه‌های کاری بر اشرار وارد شده، به فعالیت برخی گروههای تروریستی در این مناطق با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی خارج از کشور اشاره کرد و اظهارداشت:" زمانیکه سر کرده‌ی اشرار و گروه‌ تروریستی‌یی که مسئولیت ترور، انفجارهتل‌ها و ماشین‌ها را می‌پذیرد بعد از انجام این اعمال تروریستی با شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای دنیا مصاحبه می‌کند، مشخص است که بطور شفاف و صریح مورد حمایت کشورهایی است که می‌گویند ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم."

پورمحمدی همچنین با بیان این که آمریکا، اسراییل و انگلستان که در سیاست‌های منطقه‌یی خود ناکام مانده‌اند با برخی از گروه‌های تروریستی علیه برخی از کشورها از جمله ایران همکاری می‌کنند، تصریح کرد:" درشمال غرب، جنوب غرب وجنوب شرق کشور که مشکلات امنیتی داریم، تمام جریان‌های شرارت مورد حمایت کشورهای آمریکا، انگلستان و اسراییل هستند وصرفا مسئله، مسئله‌ی اشرار و رقابت‌های منطقه‌یی و حمایت برخی از کشورهای منطقه نیست."

وی اضافه کرد: "بسیاری از کشورهای منطقه می‌دانند که وارد شدن در این مباحث با آتش بازی کردن است و تجربه نشان داده گروه‌های تروریستی که کشورهای منطقه در مقطعی از آنها حمایت کرده‌اند بعد‌ها بر ضدشان وارد عمل شده‌اند، لذا در حال حاضر کشورهای منطقه از این گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کنند هر چند شاید بخش‌هایی از حاکمیت‌شان نظرات دیگری داشته باشند."

وزیر کشور همچنین در توضیح اظهارات چندی قبل خود که عبدالمالک ریگی را پدیده‌ی رشد یافته در دوران اصلاحات معرفی کرده بود نیز تصریح کرد:" من به عنوان نقطه‌ی ضعف اشاره کردم که برخی از افرادی که امروز شرارت می‌کنند در دولت قبلی به عنوان خبررسان با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی همکاری می‌کردند و به این اشرار که بعدها دست به شرارت زدند، اعتماد می‌شد."

اختلافات قومی عامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد ناآرامی محسوب نمی‌شود
وزیر کشور همچنین در ارزیابی اظهاراتی که درباره آسیب‌پذیری نظام از مساله قومیت‌ها مطرح می‌شود با بیان این که برای دولت‌های مخالف و قدرت‌های رقیب و مزاحم مساله قومیت‌ها و اختلافات جمعیت‌های هر کشوری بستری جدی برای تحریک، ضربه‌ زدن و امتیاز گرفتن محسوب می‌شود، این اقدامات را همیشگی خواند و اظهار داشت:" در تاریخ ایران این اقدامات کمتر اثربخش بوده، اما آن‌ها هیچ گاه دست از این کار برنداشته‌اند و همواره تحرکاتی را انجام می‌دهند اما به واسطه‌ی ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی که در ایران وجود دارد از این بابت کمتر آسیب دیده‌ایم."

وی افزود:" قوم ایرانی زبان فارسی و دین اسلام عوامل قدرتمندی هستند که انسجام و وحدت ملی را بالا می‌برند، بنابراین به هر نقطه کشور برویم این مساله را مشاهده می‌کنیم و این در دوران جنگ و پیشینه ایران کاملا مشهود است."

وی در عین حال خاطرنشان کرد:" با وجود این ویژگی‌ها بیگانگان هیچ گاه دست بر نداشته‌اند و همواره تحریکاتی را در این بخش‌ها انجام داده و می‌دهند و اختلافات سطح معیشتی توسعه ای و زبانی و قومی را زمینه‌ی سوء استفاده قرار می‌دهند."

وی در ادامه با طبیعی خواندن گلایه‌هایی که بعضا مردم نسبت به وضعیت توسعه‌ای استان خود به نسبت استان همجوار یا بعضا دیگر استان‌ها دارند، اظهار داشت:" ممکن است این عوامل زمینه‌ها و بستر‌های موثری در ایجاد ناآرامی باشند، اما عامل اصلی نیستند بیگانگان نیز می‌توانند روی این عوامل سرمایه‌گذاری کنند اما باید بدانند که این عوامل، عوامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد ناآرامی محسوب نمی‌شوند."

در زمینه‌ اختلافات قومی دغدغه‌ای نداریم

وی همچنین با اشاره به تلاش‌هایی که بیگانگان در جهت سوء استفاده از اختلافات مذهبی مردم برای بحران سازی انجام می‌دهند، گفت:" مسائل مذهبی نیز هیچ گاه مباحث بحران سازی نبوده‌اند ملت مابه لحاظ ظرفیت فرهنگی و مذهب تشیع به جهت تحمل و ظرفیتی که دارد قدرت تعامل بالا با فرهنگ‌ها و ادیان دیگر را دارا است، لذا از این جهت خیلی دغدغه نداریم."

وی با اشاره به اظهارات شاه که در دوران مبارزات مذهبیون علیه رژیم طاغوت عنوان می‌کرد به این اقدامات ادامه ندهید زیرا در این صورت ایران به ایرانستان تبدیل می‌شود، افزود: "این نگرانی همواره و در دوره های تاریخی مختلف وجود داشته است، اما بعد از انقلاب این جریانات مارکسیستی و سلطنت طلب بودند که به ایران آمدند و بر مناطق خیمه زدند تا با توسل به اختلافات قومی و مذهبی بحران سازی کنند."

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا همه گروه‌های بحران آفرین نیروهای خود را از میان مناطق قومی انتخاب کرده‌اند؟ افزود:" آمار این را نشان نمی‌دهد. آیا سازمان منافقین و گروه‌های چپ همه نیروهای خود را از مناطق قومی گرفته‌اند؟ حتی کسانی که سعی می‌کردند از ضعف‌های قومیتی و زبانی استفاده کنند نیز موفق نشده‌اند همه نیروهای خود را از این مناطق بگیرند، در همین تهران هم متاسفانه تعدادی از جوانان ما منحرف و گرفتار گروه‌ها، ایسم‌ها و تشکل‌ها شدند."

بر تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اصرار داریم

وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو درباره این که سال آینده وضعیت برگزاری انتخابات مجلس هشتم به چه نحو خواهد بود و آیا این انتخابات با انتخاباتی تجمیع می‌شود؟ ازطرح تجمیع انتخابات‌ها به عنوان طرحی که وزارت کشور همواره از آن حمایت می‌کند، نام برد و گفت:" هدف وزارت کشور از تجمیع انتخابات این است که انتخابات خبرگان و مجلس با هم و انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری همزمان با یکدیگربرگزار شوند، هنوز هم به نفع تجمیع این انتخابات‌ها استدلال های زیادی داریم و بخشی از مقدمات اجرای آن را فراهم کرده‌ایم و مصوب شده دوره‌ی خبرگان نه سال و نیم باشد تا انتخابات این مجلس با مجلس دهم به صورت همزمان برگزار شود."

تقلیل عمر شورای سوم؟

وی با تاکید بر این که پیشنهاد ما درباره‌ی تجمیع دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری نیز همچنان به قوت خود باقی است، تصریح کرد:" ما هم چنان مصر هستیم در انتخابات دو سال و نیم آینده‌یی که برگزار خواهیم کرد این انتخابات با شوراهای جدید تجمیع شود و عملا عمر شورای سوم به نصف تقلیل پیدا خواهد کرد."

وی همچنین با بیان این که تا دو سال و نیم آینده به دلیل نبودن بسترها شاهد تجمیع انتخابات‌ها نخواهیم بود، گفت: "درسال 88 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای چهارم با هم تجمیع می‌شود که عمر شوراها کاهش پیدا می‌کند در قانون این امکان وجود دارد اما قانونا امکان کاهش یا افزایش عمر مجلس و ریاست جمهوری وجود ندارد و نیاز به تغییر قانون اساسی دارد، لذا از آن‌جا که در مورد انتخابات شوراها، مجلس و درباره انتخابات خبرگان خود اعضای مجلس خبرگان می‌توانند تغییر ایجاد کنند ما نیز می‌توانیم در زمان برگزاری این دو انتخابات دخل و تصرف کنیم."

انتخابات مجلس هشتم در اسفند 86 یا فروردین 78برگزارر می‌شود

وی با بیان این که به لحاظ مشکلات قانونی امکان تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده وجود ندارد، گفت:" هنوز زمان قطعی انتخابات مجلس هشتم تعیین نشده اما در اسفند 86 یا فروردین 87 این انتخابات برگزار می‌شود."

هنوز انتخاباتی را که حرفش را می‌زنیم برگزار نکرده‌ایم

وزیر کشور همچنین با بیان این که در انتخابات آتی سعی می‌کنیم از طرح مکانیزه برگزاری انتخابات استفاده کنیم، شیوه‌ی استفاده شده در شمارش آراء انتخابات اخیر شورای شهر و خبرگان را ماشین حسابی دانست و گفت:" ما هنوز انتخاباتی را که حرفش را می‌زنیم برگزار نکرده‌ایم و در انتخابات اخیر نیز به همان شیوه گذشته عمل کردیم و بر مبنای آن مردم رای را به صندوق می‌انداختند و چون شمارش براساس این شیوه دشوار بوده از امکانات رایانه ای در حد برنامه های ساده محاسبه کننده برای شمارش استفاده کردیم."

اقدامات نرم‌افزاری برای مکانیزه کردن انتخابات انجام شده است

وی همچنین با بیان اینکه اقدامات نرم‌افزاری برای مکانیزه کردن انتخابات انجام شده است، اظهارداشت: "اجرایی کردن این طرح به یک سری مصوبات قانونی نیاز دارد که خیلی پیچیده نیست توافقات کلی را هم با شورای نگهبان انجام داده ایم و این کار در صورت مهیا بودن تجهیزاتش امکان‌پذیر است، اگر تجهیزات فراهم شود با این شیوه انتخابات را برگزار می‌کنیم و اگر این تجهیزات فراهم نشود مجبور خواهیم بود در حوزه‌های اصلی که برگزاری انتخابات پیچیده و خاص است این شیوه را انجام دهیم تا نشان دهیم این روش اجرا شدنی است."

منتقدین لایحه نظام جامع انتخابات را درست نخوانده‌اند

پورمحمدی همچنین در ادامه‌ی گفت‌وگو با ایسنا در دفاع از لایحه نظام جامع انتخاباتی که از سال آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و عده‌ای تصویب آن را به مفهوم تبدیل انتخابات به انتصاب می‌دانند، گفت:" از حوزه‌ی کارشناسی و مبانی تئوریک به شدت طرفدار لایحه نظام جامع انتخابات هستم این لایحه با هدف تامین حقوق اساسی شهروندان ونیازهای آن‌ها تدوین شده و تراز در نظر گرفته شده در آن دمکراتیک است ، متاسفانه منتقدین این لایحه را نخوانده و انتقاد می‌کنند، انتقاد ما نیز از این است که چرا لایحه را نمی‌خوانید اما اظهارنظر می‌کنید؟ این در حالی است که وزارت کشور در اقدامی بی سابقه این لایحة پیشنهادی را در سایت خود منتشر و در اختیار افکار عمومی قرار داد."

وی با تاکید بر این که هنوز معتقدم لایحه نظام جامع انتخابات به درستی توسط منتقدین مطالعه نشده است انتقادات مطرح شده نسبت به این لایحه را ضعیف خواند و تصریح کرد: "ایراداتی که در مورد این لایحه مطرح شده ایراد در مبانی نظری و تئوریک نیست، ایرادات شکلی است، لذا اگر معتقدیم این کار بهتر است، لازم است تلاش کنیم که اگر مشکلات قانون اساسی وجود دارد آن مشکلات را برطرف کنیم."

وی همچنین با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در نظام جامع انتخابات در جهت کامل شدن دوره رییس‌جمهور در صورت فوت یا استعفای وی اظهار داشت:" ما پیش‌بینی کردیم هر حادثه‌یی که برای رییس‌جمهور اتفاق افتاد دوره‌ ناقض نشود و با معاون یا فرد دیگری این دوره کامل شود این مشکل قانون اساسی دارد که باید رفع شود."

پورمحمدی با استناد به مواد مندرج درلایحه نظام جامع انتخابات که براخذ امضا کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری برای کاندیداها از سوی نمایندگان مجلس و نخبگان تصریح دارد، گفت:" در حال حاضر در فرانسه بازار این نوع امضا گرفتن‌ها گرم است، چه طور است که در فرانسه که به عنوان مهد تمدن و دموکراسی معرفی می شود، برای انتخابات ریاست جمهوری ‌در به در دنبال معتمدین اعضای شوراها و نمایندگان مجلس هستند تا امضاء بگیرند و ایراد ندارد ،اما زمانیکه ما این مساله را در نظام جامع انتخابات می‌گنجانیم انواع انتقادات به سوی ما سرازیر می‌شود؟"

‌نباید اینطور باشد که هر کس کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود

وی با بیان این که تعداد پیشنهادی ما برای اخذ امضاء به حدی است که در حال حاضر برای کاندیداهای همه‌جریان‌های سیاسی کشور امکان اخذ این امضاها وجود دارد، تصریح کرد:" ‌نباید اینطور باشد که هر کس کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود تا بعد به ما بخندند شما مردمسالار نیستید زیرا از 1016 نفری که برای کاندیداتوری ثبت نام کرده‌اند فقط 10 نفر را تایید صلاحیت کردید."

وی در ادامه تاکید کرد:" متاسف هستم به خاطر عدم تامل در لایحه‌ای که بسیار پیشرو و دقیق است و حقوق شهروندی در آن رعایت شده این لایحه مورد انتقادهای غیر دقیق قرار می‌گیرد، البته این لایحه خالی از ایراد نیست و هر پیشنهادی ایراداتی دارد."

براساس نظام جامع انتخابات رد صلاحیت‌های ناظران و مجریان باید مستند باشد

وزیر کشور همچنین با یادآوری این که برای دریافت انتقادات درجهت پخته شدن هر چه بیشتر، لایحه‌ی نظام جامع انتخابات را در اختیار عموم قرار دادیم، افزود:" متاسفانه به جای استفاده از این فضا بحث انتصابات را مطرح می‌کنند اما واقعا کجای این شیوه که از معتمدان امضا بگیرند انتصابات است؟"

وی همچنین با اشاره به اینکه درلایحه‌ی نظام جامع انتخابات تاکید شده همه رد و صلاحیت‌ها مستند به قانون باشد اظهار داشت:" در این لایحه سعی شده کارها از شکل سلیقه‌یی خارج شود و اگر کسی می‌خواهد صلاحیتی را رد کند مستند عمل کند."

وی همچنین با یادآوری این که در حال حاضر چهار مرجع برای بررسی صلاحیت‌ها وجود دارند، گفت: "در کنار این چهار ارگان مردم هم گزارش می‌دادند، اما براساس لایحه نظام جامع انتخابات ناظرین و مجریان موظف می‌شوند که این کار را به صورت مستند انجام دهند."

در انتخابات‌های آتی نیز مبنا احراز صلاحیت است

وی با بیان این که در آینده نیز، مبنای کار احراز صلاحیت‌ است،خاطرنشان کرد :" براساس مواد مندرج در نظام جامع انتخابات شورای نگهبان نیز باید مستند عمل کند ودر صورت تصویب این لایحه نمی‌تواند به اصطلاح برخی به قلع و قمع کاندیداها بپردازد."

وی در ادامه با اعلام این که بررسی لایحه نظام جامع انتخابات در کمیسیون امنیتی دفاعی دولت پایان یافته اظهار داشت:" در حال حاضر این لایحه در صحن دولت قرار دارد."

افراد موثر دولت معتقد به آزادی فعالیت احزاب هستند

وزیر کشور در ادامه‌ی گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا شما تحزب را قبول دارید و چرا عنوان می‌شود دولت فعلی به تحزب اعتقاد ندارد؟ قاطعانع گفت" من تحزب را قبول دارم" و ادامه داد:" اما در دولت همانند بسیاری از مجموعه‌های دیگر اختلاف نظرهایی در این مساله وجود دارد."

وی ادامه داد:" نظر من و مجموعه وزارت کشور به احزاب مثبت است و معتقدیم لازمه رشد سیاسی و ساماندهی به فعالیت‌های سیاسی فعالیت‌های سازمان یافته گروه‌های سیاسی است ضمن اینکه قانون اساسی فعالیت‌های غیرحزبی را نیز آزاد اعلام کرده و الزامی وجود ندارد که فعالیت‌های سیاسی فقط از کانال احزاب باشد، بلکه در این زمینه آزادی وجود دارد."

وی اضافه کرد: "در یک جامعه‌ی مردمسالار که می‌خواهد توسعه و رشد داشته باشد و از طرفی از نظر جمعیتی تکثر دارد و تنوع‌های زیاد در ابعاد مختلف در آن وجود دارد، بدون احزاب و تشکل‌های غیر حزبی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد."

وزیر کشور در پاسخ به اینکه این نگاه تا چه حد در دولت پذیرفته شده است، گفت:" در این زمینه رای‌گیری نشده که این نگاه،‌ در اکثریت است یا در اقلیت اما می‌دانم در دولت افراد موثری این نگاه را دارند."

وی تصریح کرد:" اینکه دولت برای یارانه احزاب پیشنهادی نداده است را نباید ملاک قرار دهیم، ملاک رفتار کلی دولت است، اگر دولت پیشنهاد نداده به معنی مخالفت با یارانه نیست ضمن این که باب پیشنهاد دادن از طرف مجلس هم بسته نیست."

موافق پرداخت یارانه به احزاب هستم

وی با بیان اینکه خودم به عنوان وزیر کشور موافق پرداخت یارانه به احزاب هستم، اظهار داشت:" زمانیکه به بودجه و متمم‌ها می‌رسیم، در آخر معمولا از ردیف کمک‌ها حذف می‌کنند، درتنظیم لایحه ا‌ی بودجه سازمان مدیریت نقش دارد که نگاه این سازمان نگاه سیاسی نیست ونگاهش به کسری‌ها است و به آنها می‌پردازد و آخرین عقبه‌ی مجلس نیز کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق است که نگاه آنها هم سیاسی نیست بنابراین در حذف یارانه احزاب با وجود آنکه مخالف حذف آن هستیم اعلام می‌کنم که این کار با نگاه سیاسی انجام نشده است."

وزیر کشور در ادامه با ناچیز و سمبلیک خواندن کمک‌هایی که دولت در قالب یارانه به احزاب اعطا می‌کرد، افزود:" حذف این یارانه مانع فعالیت احزاب نشده است، یک کاندیدا بعضی اوقات 100تا 200 میلیون برای کاندیداتوری خرج می‌کند. که این در برابر مقدار اندک یارانه ای که در اختیار احزاب قرار می گیرد بسیار بیشتر است."

ما احزاب را قبول داریم

وی با بیان اینکه ملاک توجه به احزاب حذف یا پرداخت یارانه نیست، تصریح کرد:" ملاک در فعالیت‌های حزبی این است که ما احزاب را قبول داریم و از نظر روانی از آنها حمایت می‌کنیم، اجازه تاسیس می‌خواهند طبق ضوابط اجازه می‌دهیم نشست می‌خواهند اجازه نشست می‌دهیم."

دولت کارخانه‌ی حزب‌سازی و ngo سازی نیست

وی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که درباره رویکرد دولت در قبال ان.جی.او ها مطرح می‌شود، گفت:" کار واقعی با حرف و شعار پیش نمی‌رود، دولت نه کارخانه‌ی حزب‌سازی و نه کارخانه ngo سازی است اگر دولت کارخانه‌ی حزب‌سازی و ngoسازی شود تشکل‌های ساخته شده به تشکل‌هایی تبدیل می‌شوند که تنها اسم آن باقی می‌ماند و اثری از آن نیست."

وی افزود:" قبلا هم عنوان کرده‌ام حداقل من در وزارت کشور که مدافع NGOها و احزاب هستم موافق نیستم که وزارت کشور راه بیافتد و تحریک کند که تشکل و NGOدرست شود، تشکیل حزب و NGO یک ظرفیت اجتماعی واقعی می‌خواهد اگر به آن ظرفیت رسید امکان ثبت و فعالیت آن وجود خواهد داشت."

مشکل رفتار حزبی داریم؛ نه تعدد احزاب

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ما بیشتر از 200حزب در کشور داریم به طرح این سوال که چقدر فعالیت حزبی داریم پرداخت؟ و گفت:" آیا مشکل تعداد حزب داریم؟ ما مشکل رفتار حزبی داریم پشتوانه و همراهی با احزاب در جامعه وجود ندارد باید در این زمینه فعالیت کنیم."

حزب باید دولت را بسازد نه دولت حزب را

وی با تاکید به اینکه حزب باید دولت را بسازد نه دولت حزب را، اظهار داشت:" مخالف تشکیل حزب نیستم بلکه حتی مدافع آن نیز هستیم، در مورد NGOها هم نظرم این است تعداد زیادی از آن‌ها ساماندهی مشخصی ندارند فقط اسم دارند و حتی در بسیاری از موارد مشخص نیست از کجا مجوز گرفته‌اند، در این بخش برای ساماندهی احزاب و NGOها آیین‌نامه‌هایی راتنظیم و به دولت جهت تصویب ارسال کرده‌ایم که کمیسیون، آیین‌نامه NGOها راتصویب کرده که بزودی در هیات دولت مطرح می‌شود."

در گذشته از احزاب و NGOها سوء استفاده شد

وی با اشاره به اینکه در گذشته احزاب و NGOهای زیادی تاسیس شده‌اند اما باز شاهد کم بودن میزان مشارکت‌ها بودیم، افزود: "از این احزاب و NGOها سوءاستفاده‌های زیادی را شاهد بودیم همانطور که شکایات زیادی نیز از آن شده است، پس باید بدانیم که حزب و NGO نیست که رفتار سیاسی را به بلوغ می‌رساند."

وی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان رشد رفتار تبلیغاتی رای‌دهندگان و تعداد کاندیداها را بی‌نظیر خواند و گفت:" با ارایه عدد تعداد احزاب و NGOهایی که تاسیس شده‌اند مشکلی حل نمی‌شود، اینکه در لایحه نظام جامع انتخاباتی عنوان می‌کنیم برای کاندیداتوری امضا جمع کنید؛ اگر کسی فکر می‌کرد، متوجه می‌شد این اقدام از چه نگرشی متاثر است؛ در واقع این اقدام نزدیک‌ترین ترجمان رفتار حزبی است و من متاسفم کسی به این مساله توجه نکرده است."

وی با بیان اینکه آمار زیادی درباره‌ی تعداد NGOها ارایه می‌شود، تصریح کرد:" ما در حال حاضر مشغول ساماندهی این NGOها هستیم و خود من نیز مجوز فعالیت بسیاری از آنان را اخیرا آماده کرده‌ام."

خارج از گروه‌های رسمی و عرف مقبول نمی‌توانیم مجوز تجمع صادر کنیم

وزیر کشور همچنین درتبیین نگاه وزارتخانه‌ متبوعش به صدور مجوز برای برگزاری تجمعات اظهار داشت: "هر تشکلی که مجوز فعالیت داشته باشد، می‌تواند مراجعه کند و ما نیز به او مجوز می‌دهیم."

وی درباره دلیل عدم صدور مجوز برای برگزاری برخی مراسم‌ها از جمله سالگرد مرگ فروهرها نیز اظهارداشت:" کسی که فوت می‌کند تشکل سیاسی نیست که به آن مجوز بدهیم می‌خواهند فاتحه بخوانند، بروند در مجلس مربوطه این کار را انجام دهند."

وی درباره صدور مجوز برای برگزاری تجمع‌ معلمان نیز با یادآوری اینکه آنها پنج بار جلوی مجلس تجمع کردند و حتی با رییس مجلس نیز مذاکره کرده‌اند، افزود:" آیا می خواهید ما اجازه دهیم کسانی به نام معلمان شلوغ کنند و آبروی معلمان را ببرند و خدای‌نکرده آتش بزنند و تخریب کنند و بگویند معلمان کشورمان بی‌فرهنگ هستند؟"

وی ادامه داد: "معلمان معترض جلوی مجلس و وزارت آموزش و پرورش رفته‌اند و حرف‌های خودشان را به مسوولان ذی ربط منتقل کرده‌اند و جواب شنیده‌اند و مشکلشان هم مشکل امروز نیست اما حرف‌های خود را زده اند و در سایت‌ها و رسانه‌ها نیز این حرف‌ها را مطرح کرده‌اند؛ ادامه این تجمعات چه دلیلی دارد؟"

وی در مورد تجمعات مربوط به تشکل‌های دانشجویی و نحوه‌ی صدور مجوز برگزاری تجمعات برای آن‌ها نیز با بیان اینکه تجمعات دانشجویی باید در حوزه دانشگاه برگزار شود، اظهار داشت:" ما معتقد به قانونمند شدن همه‌ی رفتارها هستیم هرمجموعه‌ای که هویت تعریف شده‌ی سیاسی صنفی یا اجتماعی داشته باشد از نظر ما مجاز در برگزاری نشست، تجمع و فعالیت‌های دیگر تبلیغی رسانه‌ای و... است اما خارج از این گروه‌های رسمی و عرف مقبول قانوناً نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم."

حجم انتقادات مطرح شده علیه دولت نهم با دولت اصلاحات قابل مقایسه نیست

وی در ادامه با بیان اینکه تندترین حرف‌ها در حال حاضر در روزنامه‌ها علیه دولت مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: "اگر مراد این است که حرف زده و اطلاع‌رسانی انجام شود که ما شاهد انجامش هستیم،‌ و دولت در این زمینه فعال است اگر می‌خواهند حرف‌شان به مسوولان منتقل شود که می‌شود و گروه‌ها نیز می‌خواهند مخالفتشان را اعلام کنند که انجام می‌کنند، اما چنانچه گروهی بخواهد نظم جامعه را به هم بریزد من به عنوان وزیر کشور چنین اجازه‌ای ندارم تا مجوز چنین فعالیتهای را به کسی بدهم."

پورمحمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که منصف‌ترین منتقدین دولت چه کسانی هستند؟ با یادآوری اینکه دولت منتقدین فراوانی دارد، گفت:" این منتقدین نسبت به دوره قبل افزایش یافته‌اند، اگر آمار انتقادات مطرح شده در یک سال و هفت ماه گذشته از عمر دولت فعلی را با یک سال و هفت‌ماه اول دولت اصلاحات مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این انتقادات به نسبت گذشته با چه رشدی مواجه شده است."

وی با یادآوری اینکه خود از منتقدین دولت قبلی بوده است، گفت:" به هیچ وجه حجم انتقادات مطرح شده در این دولت را با آنچه در دولت اصلاحات وجود داشت، قابل مقایسه نمی‌دانم."

وی با اشاره به اظهار نظرهایی که افزایش حجم انتقادات از دولت فعلی را به توسعه رسانه‌ها مرتبط می‌داند، گفت:" این به مفهوم افزایش آزادی طرح انتقادات در دولت نهم به نسبت دولت قبلی است، اما نکته‌ی با اهمیت این است که فضای نقد در این 19 ماه اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست و آمار نیز درستی این ادعاها را آشکار می‌کند."


یک صدم نقدهای استهزایی مطرح شده علیه دولت در دولت قبلی مشاهده نمی‌شود

پورمحمدی ادامه داد:" اگر شما یک صدم نقدهای استهزایی که در این دوره علیه دولت مطرح می‌شود را در دولت قبل دیدید من تمام حرف‌هایم را پس می‌گیرم. بنابراین باید گفت فضای جامعه نه تنها بسته نیست بلکه به نسبت گذشته بازترهم شده است."

وی با بیان اینکه دولت نهم خود را در معرض نقد و نقدپذیری قرار داده است، گفت:" دولت حتی از طرف مجلس خودش که همفکر است در معرض نقد قرار می‌گیرد، حجم همکاری دولت اصلاحات با مجلس پنجم را باید مقایسه کرد در آن زمان وضعیت چه طور بوده؟ آیا به همان میزان که در دولت فعلی مجلس از دولت انتقاد می‌کند مجلس پنجم که گرایش متفاوت از دولت اصلاحات داشت،‌ با دولت قبلی برخورد می‌کرد؟"

فضای نقد در دولت نهم سرکوب نشده است

وی با بیان اینکه فضای نقد در دولت نهم سرکوب نشده، گفت:" آیا میزان نقدهایی که در این زمان از دولت در رسانه ملی می‌شود، به همان میزانی است که در دولت اصلاحات وجود داشت؟"

وزیر کشور اضافه کرد:" در زمان دولت اصلاحات با وجود آنکه صدا و سیما منتقد دولت بود اما میزان انتقاداتش از دولت اصلاحات به اندازه دولت نهم نبوده ‌است و علت آن هم این است که فضای نقد باز شده است."

وی در ادامه با بیان اینکه در همه گروه‌ها منتقد منصف و غیرمنصف نسبت به دولت مشاهده می‌شود، گفت:" در جریان اصول‌گرا به دلیل همفکری، گزندگی انتقادات کمتر و انصاف بیشتر است؛ هر چند انتقادتی که از سایر گروه‌ها شنیده می‌شود، نیز بعضا بسیار جدی و قابل تأمل است."

وی با بیان اینکه انتقادهای گزنده و غیرمنصفانه در گروه‌های رقیب بیشتر مشاهده می‌شود، تصریح کرد:" طبیعی است که نگاه جریان رقیب منفی است و بیشتر بر روی نقاط ضعف متمرکز است و مثبتات را کمتر می‌بینید و عملا نگاهش بیشتر به سمت انتقاد منفی گرایش دارد."

با اکثریت اعضای شورای شهر سوم هم افق هستیم

پورمحمدی در پایان درارزیابی نسبت به نحوه‌ی تعامل وزارت کشور با شورا‌های دور سوم گفت :" تعامل ما با شوراهای دور سوم فرقی با دور دوم نخواهد داشت و علت رضایت خاطرو خوشحالی ما از پیروزی اصولگرایان در دور سوم شورا‌ها هم این است که با اکثریت آنها از نظر فکری هم افق هستیم و تعامل بیشتری برقرار خواهیم کرد."

کد خبر 19281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز