همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم یکجانبه آمریکا برای لغو کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای انتقاد کرد و خطاب به شورای حکام گفت: عواقب ناشی از این تصمیم متوجه آمریکا است.

فارس نوشت: علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست شورای حکام این آژانس تصمیم آمریکا برای لغو یکجانبه کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و این کشور را در قبال عواقب این امر مسئول دانست.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را برای اولین بار ایران در سال 1974 مطرح کرد. از آن زمان تمامی کشورهای منطقه از جمله مصر حرکت در راستای این هدف را خواستار شده‌اند و نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم چندین قطعنامه را در این باره به تصویب رسانده است.»

وی افزود: بر اساس قطعنامه تصویب شده در کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در سال 1995، تمدید نامحدود این معاهده به برداشتن گام‌های فوری در راستای تحقق این امر مشروط شد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در سال 2010 اسناد پایانی خود و اقدامات مربوط به این موضوع را به اتفاق آرا به تصویب رساند. طبق بخش مربوط به این موضوع، «دبیر کل سازمان ملل متحد و بانیان قطعنامه سال 1995 در مشورت با کشورهای منطقه (خاورمیانه) کنفرانسی را در سال 2012 برگزار خواهند کرد.»

سلطانیه افزود: کشور میزبان و تسهیل‌کنندگان کنفرانس قبلاً تعیین شده و مشورت‌های گسترده‌ای را به عمل آورده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات، همه سازمان‌های بین‌المللی ذ‌یربط اسناد کنفرانس را آماده کرده و کشور میزبان و تسهیل‌کنندگان نیز از آمادگی‌های لازم برخوردار هستند. همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مشارکت فعال در این کنفرانس اعلام نموده‌اند.

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: آمریکا بطور یکجانبه اعلام کرد که این کنفرانس باید به تعویق افتد.

وی افزود: تصمیم سال 2010 که به اتفاق آراء اتخاذ شد به دبیرکل سازمان ملل و بانیان قطعنامه مصوب سال 1995 فقط این اختیار را داده است که کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را در تاریخی ثابت یعنی سال 2012 آغاز کنند و آنها در واقع هیچ اختیاری برای تعویق کنفرانس ندارند.

وی این اقدام یکجانبه را مصداق عدم پایبندی به تعهدات تصریح شده در معاهده عدم اشاعه و بی‌توجهی آشکار به همه کشورهای عضو این معاهده دانست.

سلطانیه تأکید کرد: آمریکا کنفرانس هلسینکی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را به خاطر تل‌آویو به گروگان گرفته است.

نماینده ایران در آژانس این رفتار آمریکا را نشانه بارز نفوذ لابی‌های صهیونیستی بر تصمیم‌گیران آمریکایی دانست و خاطرنشان کرد: این رفتار نه تنها اعتبار دولت آمریکا را لکه‌دار می‌کند بلکه این کشور را وادار می‌کند رو در روی همه کشورهای خاورمیانه و تمام اعضای معاهده عدم اشاعه بایستد، زیرا همه اعضای این معاهده از جمله اتحادیه اروپا که جزو متحدان نزدیک آمریکا هستند از برگزاری این کنفرانس در دسامبر 2012 حمایت کرده بودند.

علی‌اصغر سلطانیه خطاب به رئیس شورای حکام آژانس گفت: «سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و نقض مستمر قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل و آژانس توسط این رژیم، خاورمیانه را در معرض ناامنی جدی قرار می‌دهد، زیرا تفکر صهیونیستی با تأکیدی که بر اشغالگری دارد تهدیدی بر صلح و امنیت منطقه و در کل جهان به شمار می‌رود.»

وی ادامه داد: «آقای رئیس، اقدام یکجانبه آمریکا تصمیم ان‌پی‌تی را وتو کرد و بدین ترتیب فرصتی که پس از دهه‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد شده بود را از بین برد؛ آمریکا باید به خاطر عواقب این امر مسئول شناخته شود.»

کد خبر 192917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز