یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شمقدری می‌خواهد آخرین جشنواره‌ای که در دوران مدیریت او برگزار می‌شود بدون جنجال و حاشیه باشد.

رئیس سازمان سینمایی کشور حالا به خوبی این نکته را درک کرده که شلوغ‌کردن سی‌امین جشنواره فیلم فجر تا چه اندازه به ضررش تمام‌شده و اینکه بیشتر جنجال‌هایی که سینماها در اکران سال91 با آن مواجه شدند، در سی‌امین جشنواره فیلم فجر کلید خورده بودند. جایی که بیش از 70فیلم بلند ایرانی در بخش های مختلف از مسابقه سینمای ایران گرفته تا بخش مهمان و مسابقه فیلم‌های اول به نمایش درآمد و بازتاب نمایش این فیلم‌ها در حاشیه‌های اکران امسال نمود خود را نشان داد.اما سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حکایتی دیگر دارد. جشنواره ای که به گفته دبیرش قرار است با آرامش برگزار شود. ظاهراً مدیران سینمایی به این نتیجه رسیده‌اند که در ماه‌های پایانی فعالیت دولت، سری را که درد نمی‌کند دستمال نبندند.

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: فیلمی که ممیزی داشته باشد در این دوره از جشنواره روی پرده نمی‌رود.محمدرضا عباسیان به سوره سینما گفت: جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است؛ به این دلیل که سینما مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاخه فرهنگی و هنری است. مهم‌ترین دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی سینما بود و سینما پیشانی فرهنگ و هنر کشور به‌خصوص در عرصه بین‌الملل است. بنابراین با توجه به اهمیتی که سینما برای ما دارد جشنواره فیلم فجر که مهم‌ترین رویداد سینمایی است می‌تواند مهم‌ترین و تأثیرگزارترین اتفاق فرهنگی سال باشد. مسئولیت برگزاری چنین رویدادی در عین حال که افتخار بزرگی است دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را هم با خود به همراه دارد. شخصا با توجه به اینکه بخش بخش سینمای ایران را ارزش تلقی می‌کنم امیدوارم که با این جشنواره بتوانیم به اشاعه فرهنگ انقلاب کمک کنیم.وی درباره تغییرات اعمال شده در بخش‌های جشنواره امسال نیز گفت: شخص دبیر به تنهایی حق حذف و اضافه کردن ندارد.

یک تیم کارشناسی دوره‌های گذشته را بررسی و تحلیل می‌کند، لزوم و چرایی هر بخش را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس تصمیم می‌گیرد. در این دوره نیز نشست‌های متعددی در این‌باره با دوستان کارشناس داشتیم، ساعت‌ها بحث کردیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در این دوره باید بیشتر حذف کنیم. سال گذشته جشنواره فیلم فجر 50جایزه را در بخش‌های مختلف تعریف کرده بود. این تعداد جایزه برای جشنواره واقعا زیاد است. در دنیا معمولا بین 10 تا 15 جایزه برای چنین جشنواره‌هایی تعریف می‌شود. امسال تصمیم گرفته‌ایم بخش‌هایی که وجودشان منطق جدی ندارد را حذف کنیم. به‌طور مثال سیمرغ فیلمنامه اقتباسی را حذف کردیم به این دلیل که مگر در سال چند فیلمنامه اقتباسی تولید می‌کنیم که یک سیمرغ برای آن درنظر بگیریم. یا مثلا سیمرغ بهترین بازیگر فیلم اولی را هم حذف کردیم. یک بازیگر با سابقه صرف اینکه در یک فیلم اولی بازی کرده است نباید جایزه بگیرد. بهترین بازیگر در بخش مسابقه اصلی جایزه خود را خواهد گرفت. بخش «خارج از مسابقه» را هم حذف کردیم چون اساسا چنین عنوانی در دنیا مرسوم نیست.

وی افزود: صرف اینکه بخش خارج از مسابقه در جشنواره‌های دنیا مرسوم نیست، حذف کردن آن منطقی به‌نظر نمی‌رسد. در سال‌های گذشته فیلم‌هایی از کارگردانان خوب سینما به دلایل مختلف ازجمله ممیزی به بخش خارج از مسابقه می‌رفتند، به همین دلیل بسیاری از مخاطبان و مردم برای دیدن فیلم این کارگردان‌ها بخش خارج از مسابقه را گاهی بیش از بخش مسابقه اصلی می‌دیدند. عباسیان همچنین گفت: اساسا فیلمی که ممیزی داشته باشد وارد جشنواره نمی‌شود. راجع به دوره‌های قبل صحبتی نمی‌کنم اما شخصا برای جشنواره سی و یکم این اطمینان را می‌دهم که فیلم‌ها در اکران عمومی همان شرایطی را خواهند داشت که هنگام ورود به جشنواره فیلم فجر دارند؛ یعنی فیلمی که در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید پروانه نمایش برای اکران عمومی هم دارد.

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: من اعتقاد ندارم جشنواره فیلم فجر باید تمام تولیدات سینمای ایران را نمایش بدهد. جشنواره فیلم فجر جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. فیلم‌هایی که در ‌شأن انقلاب هستند در آن به نمایش درمی‌آیند. اصرار ما این است که این فیلم‌ها در بخش مسابقه به نمایش دربیایند. حالا ممکن است تعدادی از فیلم‌ها هم‌ارزش فیلم‌های بخش مسابقه باشند اما به دلایلی در بخش مسابقه به نمایش درنمی‌آیند؛ ازجمله عضویت دست‌اندرکاران فیلم در بخش‌های مختلف مسابقه مثل هیأت انتخاب یا داوری. یا ممکن است به درخواست تهیه‌کننده فیلمی مورد داوری قرار نگیرد، اما در همان بخش سودای سیمرغ در جدول نمایش قرار می‌گیرند و به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌هایی که مشکل ممیزی دارند باید مشکل خود را حل کنند و پروانه نمایش خود را از وزارت ارشاد دریافت کنند، اما اینکه فیلمی مشکل ممیزی داشته باشد اما وارد جشنواره بشود یا نشود به‌نظر هیأت انتخاب بستگی دارد. الزاما اینگونه نیست که همه فیلم‌هایی که مشکل ممیزی خود را حل کرده باشند در جشنواره به نمایش درآیند. نگاه جشنواره سی‌ویکم کاملا متفاوت است با نگاه سیستم ممیزی وزارت ارشاد.

عباسیان درخصوص اتفاق‌هایی که در مورد برخی فیلم‌ها در فاصله حضور در جشنواره تا اکران عمومی رخ می‌دهد نیز گفت: وزارت ارشاد مشکلی ندارد. دوستانی که دنبال سناریوهای بر هم زننده هستند مشکل سازند. اگر بنا باشد کسانی سناریو برای برهم زدن نظم سینما به‌خاطر اختلافات سیاسی و حزبی ترتیب دهند این اتفاق می‌افتد و از دست کسی هم کاری ساخته نیست. دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر درخصوص فضای پرتنش حاکم بر سینما در سال 91 نیز گفت: اتفاقاتی که امسال افتاد ربطی به سینماگران نداشت. دوستانی از بیرون برای ایجاد تنش در سینما تلاش کرده و متأسفانه از ابزارهایی که در اختیار داشتند برای فشار وارد کردن به سینما سوءاستفاده کردند. اگر بنای این دوستان این باشد که این رفتارها را ادامه دهند از دست کسی کاری ساخته نیست و تلاش‌ها برای رفع اختلافات به جایی نخواهد رسید.

کد خبر 192973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز