ارزش روز بازار سهام که از حاصل ضرب قیمت سهام در تعداد سهام هر شرکت محاسبه می‌شود، روز یکشنبه به‌دنبال رکوردشکنی‌های شاخص کل و رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس به رقم جدیدی دست یافت.

بورس

به گزارش سنا، ارزش بازار سهام تهران، ساعت 11صبح دیروز از 150هزار میلیارد تومان گذشت. ارزش بازار سهام در آخرین روز کاری سال قبل 128هزار میلیارد تومان بود که در پایان فروردین‌ماه به 135هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال5.47درصد رشد داشت.
ارزش بازار سهام در پایان اردیبهشت‌ماه به 130هزار میلیارد تومان رسید و 31خرداد‌ماه روی عدد 123هزار میلیارد تومان متوقف شد. پایان تیرماه با چند پله کاهش، به 116هزار میلیارد تومان رسید و در 31مردادماه نیز عدد 110هزار میلیارد تومان را برای خود ثبت کرد. پس از مرداد ماه، با در پیش گرفتن روند صعودی شاخص‌ها و همزمان با رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها، ارزش بازار سهام کشور در پایان شهریور‌ماه رشدی9.09درصدی را تجربه کرد و به 120هزار میلیارد تومان رسید. مهرماه، زمان دیگری برای صعود این متغیر بود.

رشد 14.16درصدی ارزش بازار سهام در نخستین‌ماه پاییز رقم‌خورد تا این متغیر در 30مهرماه به 137هزار میلیارد تومان برسد اما رکورد شکنی‌های شاخص و فتح قله‌های جدید همچنان ادامه یافت به‌طوری که با رشد قیمت سهام شرکت‌ها، ارزش بازار سهام کشور در پایان آبان‌ماه به 141هزار میلیارد تومان رسید تا این متغیر نسبت به مهرماه2.92درصد بالاتر رود.

دیروز ارزش بازار سهام تهران در روندی بی‌سابقه از مرز 150هزار میلیارد تومان گذشت تا علاوه بر شاخص کل، رکوردی را در دوازدهمین روز آذر‌ماه به ثبت برساند. بر این اساس، ارزش بازار سهام طی شش روز کاری آذر ماه، 6.38درصد رشد کرد تا رقمی جدید را در تاریخ 46ساله بورس تجربه کند.

هشت رکورد شاخص

شاخص کل بورس تهران هم در معاملات دیروز بورس از مرز 33هزار واحد گذشت تا امسال، هشت رکورد را به ثبت برساند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که بیانگر بازدهی سرمایه‌گذاران است، معاملات خود را در سال 91با افزایش 374واحدی آغاز کرد تا این متغیر مهم بازار سهام ارتفاع 26هزار واحد را بعد از حدود یک سال پس بگیرد.

دماسنج بازار سهام روز 27فروردین‌ماه امسال در پی نتایج مثبت نشست گروه 1+5 و ایران از مرز 27هزار واحد عبور کرد و رکورد 27هزار و 281واحد را به ثبت رساند اما فعالان بازار سرمایه بیش از پنج‌ماه انتظار کشیدند تا رکورد شاخص بورس تهران دوباره شکسته شود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارم مهرماه از مرز 27هزار و 400واحد گذشت و روز بعد قله 28هزار واحد را فتح کرد.

براساس این گزارش، شاخص کل بورس تهران روز نهم مهرماه نیز وارد فاز 29هزار واحد شد و در طول دو هفته، چهار بار خط مقاومتی خود را شکست اما در نهایت از این کانال عبور کرد.روند رکوردزنی‌های دماسنج بازار سهام روز سی‌ام مهرماه امسال ادامه یافت به‌طوری که شاخص کل در دقایق اولیه بازار با 200واحد افزایش از ارتفاع 30هزار واحد عبور کرد.

شاخص کل بازار سهام در آبان‌ماه امسال با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شد به‌طوری‌که روز ششم آبان‌ماه وارد فاز 31هزار واحد شد اما سه بار به کانال 30هزار واحد بازگشت و در نهایت در روز 23آبان‌ماه از ارتفاع 31هزار واحد عبور کرد.روند رو به رشد معاملات بورس اوراق بهادار تهران در آذرماه به‌دلیل حاکم شدن جو روانی آرام، ثبات بازار ارز، افزایش قیمت‌های جهانی، ورود نقدینگی و رکود بازارهای موازی سرعت بیشتری به‌خود گرفت به‌طوری‌که شاخص کل بازار سهام روز هفتم آذرماه رکورد 32هزار واحد را شکست و پس از سه روز کاری ارتفاع 33هزار واحد را فتح کرد تا رکورد جدیدی در تاریخ 46ساله بورس تهران به ثبت برسد.

کد خبر 193082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز