گروه بورس: فروش 500 میلیون دلار اوراق سلف نفتی از 13دی‌ماه91 در بورس انرژی و شعب منتخب بانک سپه آغاز می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، روز گذشته سیدمحسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید، در یک نشست خبری به معرفی اوراق مشارکت شرکت گهرزمین و اوراق سلف نفتی پرداخت و گفت: در مرحله نخست رقم کل اوراق سلف‌نفتی قابل انتشار 500میلیون دلار است که به دو صورت ارزی(دلار) و ریالی و با سر رسید سه ساله و براساس قرارداد‌های سلف موازی و استاندارد شرکت ملی نفت منتشر می‌شود.

او با بیان اینکه عرضه‌کننده این اوراق شرکت ملی نفت است، افزود: بانک عرضه‌کننده بانک سپه و مشاور عرضه، متعهد پذیره‌نویسی و بازار‌گردان اوراق سلف نفتی، شرکت تأمین سرمایه امید است.او با اشاره به اینکه عرضه چنین اوراقی در بازارهای سرمایه جهان بی‌سابقه است، افزود: این برای نخستین بار است که چنین اوراقی در دنیا منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اوراق سلف نفتی جذاب‌ترین و پرسود‌ترین اوراق بهادار با درآمد ثابت در اقتصاد ایران باشد چون این اوراق مبتنی بر ارزشمند‌ترین دارایی اقتصاد ایران، یعنی نفت منتشر می‌شود. به گفته او این اوراق مطابق با احکام شریعت مقدس اسلام و فقه شیعه و با مجوز کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی شده است.

نحوه انتشار

او درباره نحوه انتشار این اوراق توضیح داد:اوراق سلف نفتی در دونماد دلاری و ریالی عرضه می‌شود که در نماد دلاری سقف سود درنظر گرفته نشده و سود آن در یک دوره سه ساله 30درصد تعیین شده است. همچنین نرخ باز خرید قبل از سر رسید اوراق دلاری با سود روزشمار هفت درصد تعیین شده است.

فاضلیان ادامه داد: در نماد ریالی هم سود سه ساله برای اوراق سلف‌نفتی حداقل 80درصد تعیین شده که سقف سود نیز برای آن درنظر گرفته نمی‌شود، ضمن اینکه نرخ سود باز خرید اوراق ریالی قبل از سر رسید 20درصد است.مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید درباره منافع و مزایای خرید ریالی اوراق سلف نفتی گفت:دراین حالت ریسک سرمایه‌گذاری درصورت افزایش نرخ دلار پوشش داده می‌شود، ضمن اینکه وزارت نفت و شرکت ملی نفت حد اقل سود این اوراق را تضمین کرده‌اند.وی افزود: طبق آمار اعلام شده بانک مرکزی 18میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم موجود است که با انتشار این اوراق در این مرحله امکان جذب بخشی از ارزهای سرگردان و هدایت آن به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت فراهم می‌شود.

اختیار فروش

او درباره نحوه فروش این اوراق گفت: طبق مکانیسم طراحی شده دارندگان اوراق سلف نفتی پس از پایان دوره اختیار فروش اوراق خود را دارند، به‌عنوان مثال اگر پایه قیمت نفت در زمان عرضه اوراق را 100دلار درنظر بگیریم، درصورتی که قیمت نفت سه سال دیگر از 130دلار بالاتر برود، دارنده اوراق سلف نفتی می‌تواند نفت متعلق به‌خودش را بفروشد و درصورتی که قیمت از 130دلار پایین‌تر رود، شرکت نفت متعهد است اوراق عرضه شده را به قیمت 130دلار از دارندگان تحویل بگیرد. مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید درباره نحوه تعیین قیمت هر سند اوراق سلف نفتی گفت: قیمت هر برگه اوراق سلف نفتی معادل میانگین قیمت یک بشکه نفت عمان و دبی، یک روز قبل از عرضه اوراق خواهد بود.

به گفته او سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌توانند با رعایت مفاد قانون سرمایه‌گذاری خارجی در بورس در خرید این اوراق مشارکت کنند. او افزود: قرار شده است شعب منتخب بانک سپه برای معامله این اوراق به نرم‌افزار معاملات آنلاین مجهز شوند؛ ضمن اینکه شبکه کارگزاری بورس انرژی هم در این حوزه فعال خواهد شد.

کد خبر 194071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز