دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

رئیس جمهور هفته پیش‌ برای چندمین بار از بخشی از پشت صحنه نظام بانکی کشور پرده برداشت.

 به گفته رئیس‌جمهور، کسانی هستند که به بهانه‌های گوناگون برای واردات و صادرات وام گرفته‌اند اما وام را مسترد نکرده‌اند، درحالی‌که کالاها را فروخته‌ و پول‌ها را گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه 300نفر در کشور 60درصد پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته و پس نمی‌دهند، افزود: متأسفانه در کشور عده‌ای هم پیدا شده‌اند که فقط به فکر خود هستند و از این افراد دفاع می‌کنند. احمدی‌نژاد با بیانی انتقادی و از روی یأس افزود: برخی هم در سازمان‌ها و دیگر جاها قانون تصویب می‌کنند تا نتوان حتی به افرادی که وام را پس نمی‌دهند، نزدیک شد، اما جای این سؤال باقی‌ است که چرا نباید این وام‌ها را مسترد کنیم درحالی‌که عده‌ای خودخواهانه تلاش می‌کنند پول‌های کشور را بلوکه و احتکار کنند؟

معاون ستاد قاچاق کالا و ارز روز شنبه از حمایت برخی افراد در بدنه دولت از عرضه کالاهای خارجی تقلبی به‌دلیل وجود منافع خبر داد. مهدی ابویی در گفت‌وگو با مهر افزود: این گروه‌ها همان‌هایی هستند که کد رهگیری جعلی چاپ کردند. به گفته وی این افراد صنوف را در برابر شفاف‌سازی تحریک می‌کنند. معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: وقتی ممیزی‌ای برای تشخیص کالایی که اصل است با کالاهای قاچاق و غیررسمی وجود نداشته باشد و مأموران دستگاه‌های دولتی نیز نتوانند در زمان بازرسی و کنترل کالای اصل را از جعلی مشخص کنند، این مسائل به فساد در اقتصاد، جعل و تقلب دامن می‌زند.


در حالی که مطابق گزارش‌های بین المللی دولت ایران در رده‌‌بندی کشورهای جهان به لحاظ حجم دولت هشت پله نزول کرده و بزرگ‌تر شده است، جدیدترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل نیز نشان می‌دهد ایران رتبه 133شاخص فساد اداری را در بین 174کشور به‌خود اختصاص داده است.

در این گزارش 11کشور خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند که در صدر آنها کشورهای قطر(27) و امارات(37) قرارگرفته‌اند. کشورهای سوریه(144)، لیبی(160) عراق(169) و افغانستان (174) نیز وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند. نمره ایران به لحاظ فساد اداری از 100نمره 28است. سال گذشته رتبه ایران 120بود.

کد خبر 194723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز