مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران گفت: 41 درصد اهداء کنندگان خون در کشور مستمر هستند که در این میان سهم زنان در اهدای خون شش درصد است.

blood transfusion

به گفته محسن منشدی، سازمان انتقال خون ایران طی سال گذشته دو میلیون واحد خونی از مردم با محبت دریافت کرده است که از هر دو واحد خونی سه واحد فرآورده تهیه شده که در مجموع شش میلیون واحد خون و فراورده‌های خونی تهیه شده است.
به گزارش ایسنا، منشدی با بیان اینکه این میزان خون اهدا شده توسط یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان با محبت‌مان اهداء شده که 41 درصد این افراد اهداء کننده مستمر هستند، گفت: در تلاش هستیم تا اهداء کنندگان مستمر را افزایش دهیم.

در هر بار اهدای خون، خون اهداء شده برای صحت اطمینان از سلامت آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا پس از اطمینان، برای توزیع آماده شود.
منشدی تصریح کرد: در افرادی که اهدای خون مستمر دارند تعداد دفعات اهدای خون موجب آلودگی کمتر می‌شود، البته میانگین بانوان در اهدای خون شش درصد است که این میانگین در برخی استان‌ها دو تا سه درصد و در برخی استان‌ها به 11 درصد هم می‌رسد که به نظر می‌رسد فقر آهن، ترس از سوزن و مسائلی از این دست بیشتر موجب کاهش حضور زنان در موضوع اهدای خون شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران توضیح داد: شکر خداوند سبحان؛ لطف اهداء کننده‌ها برقرار است و واحدهای خونی مورد نیاز با تلاش انجام شده به سرعت به مراکز مورد نیاز رسانده می‌شود، براساس استاندارهای بین‌المللی میزان ذخایر خون بین پنج تا 12 روز باید وجود داشته باشد تا کشوری با بحران مواجه نشود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما استاندارد ذخیره خود را به هشت تا 12 رسانده است و با برنامه‌ریزی لازم شرایطی را فراهم کردیم تا در نقاط مختلف حتی مناطق سردسیر و کوهستانی با کمبود خون در مراکز درمانی روبرو نباشیم.

منشدی افزود: در برخی گروه‌های خونی ممکن است دچار کمبود شویم ولی با برنامه‌ریزی لازم این موضوع را حل کرده‌ایم.
وی توضیح داد: براساس آمارها در نژاد سفیدپوست 80 تا 85 درصد گروه خونی مثبت و 15 تا 20 درصد گروه خونی منفی دارند، لذا دارندگان گروه خونی منفی باید بیش از سایر شهروندان احساس مسئولیت کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در مناسبت‌های مذهبی همچون عاشورا، تاسوعا و ... برای اهدای خون که نذر کرده‌اند، تمایل بیشتری دارند.

کد خبر 195411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز