روزنامه همشهری در تاریخ 23آذر91گزارشی با عنوان تأمین اجتماعی مسئولیت‌های درمانی‌اش را لغو می‌کند منتشر کرد و در پی آن سازمان تأمین اجتماعی جوابیه‌ای برای این گزارش فرستاده که می‌خوانید:

در پاسخ به اظهارات و مطالب خلاف‌واقع مطرح شده از سوی برخی افراد در ارتباط با حذف یا کاهش تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی به اطلاع کلیه بیمه‌شدگان می‌رساند: این سازمان در اجرای قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی به اجرای بندهای الف و ب ماده سه و همچنین مواد 54و 55و 58قانون تأمین اجتماعی، ‌موظف به ارائه خدمات درمانی پایه، شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی و بیمارستانی، ‌تحویل داروهای لازم و آزمایش‌های تشخیص طبی در مراکز ملکی به‌صورت رایگان و در مراکز طرف قرارداد وفق ضوابط قانونی به بیمه‌شدگان و افراد خانواده ایشان است و به هیچ عنوان این سازمان درصدد حذف خدمات درمانی رایگان در مراکز درمانی خود نبوده و با انجام اصلاحات در پیش‌نویس قانون تأمین اجتماعی صرفا درصدد ارائه خدمات درمانی مطلوب‌تر و بهتر به جامعه بیمه‌شدگان و افراد خانواده‌ آنهاست.

بنابراین هرگونه اظهارنظر درخصوص حذف تکالیف سازمان صرفا از روی غرض ورزی سیاسی و در راستای تشویش اذهان بیمه‌شدگان این سازمان است. تأکید می‌شود سازمان تأمین اجتماعی همواره به بخش درمان و به‌ویژه درمان مستقیم به‌عنوان کارکرد اجتماعی خود که ملجأ و محل اتکای کارگران زحمتکش و شریف جامعه است، افتخار کرده و همچنان تأکید دارد نقش خود را در ارتقای سلامت بیمه‌شدگان محترم و خانواده‌های معزز ایشان ایفا کند.

براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی بر ارائه خدمات درمانی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تأکید دارد، این در حالی است که ضرورت اجرای نظام پزشک خانواده و فروش خدمات به سازمان بیمه سلامت نیز از سوی این سازمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. همچنین لایحه جدید از یک ساختار منظم و علمی پیروی می‌کند و در تدوین آن سعی شده تا آنجا که ممکن است سطح فعلی خدمات قانونی تأمین اجتماعی حفظ شود.

در پیش‌نویس لایحه خدمات و تسهیلات جدید و مناسبی برای بهره‌مندی بهتر بیمه شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان از خدمات موجود پیش‌بینی شده است. در تدوین این لایحه ضمن درنظر گرفتن اصل بی‌طرفی از نظرات کارشناسی با نگاه منصفانه و عدالت‌خواهانه استفاده شده است. برای تدوین لایحه جدید قانون تأمین اجتماعی‌، فراخوان عمومی انجام گرفته است و برخی از صاحب‌نظران و متخصصان در حوزه تأمین اجتماعی نظرات خویش را ارائه کردند. در عین حال سازمان تأمین اجتماعی بنا دارد در نشست‌های تخصصی با حضور نمایندگان مجامع کارگری، کارفرمایی و مستمری‌بگیران به بررسی پیش‌نویس قانون تدوین شده بپردازد و پس از تکمیل آن، لایحه را به دولت محترم ارائه کند.

توضیح روزنامه همشهری:

تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی، تنها محدود به ارائه خدمات درمانی پایه نیست بلکه براساس ماده دو قانون الزام تعهدات قانونی این سازمان عبارتند از:الف- انجام کلیه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی، بیمارستانی اعم از پزشکی و دندانپزشکی برای بیماران مشمول قانون تأمین اجتماعی، ب- انجام کمک‌ها و معاینات طبی و معاملات قبل، حین و بعد از زایمان با پرداخت وجه نقد به جای کمک‌های مذکور بنا به درخواست بیمه شده طبق ضوابط مقرر، ج ـ توانبخشی و تجدید فعالیت بیمه‌شدگان آسیب دیده که قدرت کار خود را از دست داده‌اند و اقدام بر اشتغال به کارهای مناسب آنان، د ـ تحویل وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) که به‌منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی و یا تقویت یکی از حواس به‌کار می‌روند، و ـ اما با اصلاحات انجام شده در قانون تأمین اجتماعی، خدمات درمانی ارائه شده از سوی این سازمان به ارائه خدمات درمانی پایه محدود خواهد شد.

کد خبر 196745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز