به گزارش تهران سما، وحید نوروزی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه خودروسازان داخلی نه تنها نسبت به مردم کشورمان تعهد اجتماعی ندارند بلکه نسبت به خریداران محصولات خود نیز تعهد حرفهای ندارند، که اگر داشتند به جای حمایت تبلیغاتی از چند قلاده آهو در پارک ملی گلستان به فکر حمایت از کودکان تهرانی بودند.
خودروسازان از حمایت از تولید ملی سوء استفاده میکنند
نوروزی، بیتوجهی به تعویض مبدلهای کاتالیستی خودروها از سوی خودروسازان را تنها یکی از تخلفات خودروسازان دانست و گفت: در چند ماه اخیر که خودروهای آلاینده به عنوان یکی از اصلیترین دلایل تشدید آلودگی هوا مطرح شده، خودروسازان با آرامش کامل در هیچ مناظرهای نمیآیند و در هیچ رسانهای حضور پیدا نمیکنند و سیاست سکوت را پیش گرفتهاند.
وی سوزاندن روزانه 60 میلیون لیتر مازوت در صنایع کشور را از مهم ترین دلایل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: گازوییل استاندارد در دنیا 10 قسمت در میلیون گوگرد دارد اما مازوت ما 30 هزار قسمت در میلیون یعنی 3 هزار برابر استاندارد جهانی گوگرد دارد.
مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروسازان از حمایتی که از تولید ملی میشود سوء استفاده میکنند، افزود: بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، سالانه 4500 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند که عامل 70 تا 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا خودروهای غیر استاندارد و سوخت غیر استاندارد است.
سوخت و خودرو دو کفه ترازوی آلودگی هوا هستند
نوروزی با بیان اینکه کشته شدن حدود 20 هزار ایرانی در سال بر اثر تصادفات رانندگی که خودروهای نا ایمن نقش مهمی در آن ایفا میکنند نیز قابل توجه است، گفت: اصرار به ادامه تولید برخی خودروها که حتما استاتدارد یورو 2 را نیز نمیتوانند پاس کنند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
وی با اعلام اینکه «آلایندگی بنزین سوپر از بنزین عادی کمتر است اما موضوع این است که تکنولوژی بسیاری از خودروهای داخل آن قدر پایین است که بنزین سوپر به درد آنها نمیخورد»، تصریح کرد: این در حالی است که برخی خودروهای خارجی آن قدر تکنولوژی بالایی دارند که تنفس مقابل اگزوز آنها از تنفس در روزهایی که هوای تهران نا سالم است، سالمتر است.
مشاور معاون شهردار تهران سوخت و خودرو را دو کفه ترازوی آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: داستان سوخت و خودروهای ما مانند حکایت مرغ و تخم مرغ شده، چون مسئولان سوخت میگویند خودروی استاندارد تولید کنند تا ما سوخت متناسب با آن ارائه کنیم و در مقابل خودروسازان میگویند سوخت استاندارد تولید کنند تا ما خودروی متناسب با آن عرضه کنیم.
گسترش حمل و نقل عمومی کلید بهبود هواست
نوروزی گسترش حمل و نقل عمومی را کلید بهبود کیفیت هوای تهران دانست و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در صورتی که بودجه مورد نیاز آن تامین و اعتبارات قانونی مصوب آن پرداخت شود، میتواند بعد از ارتقای استاندارد خودرو و استاندارد سوخت کلید دستیابی به هوای پاک باشد.
وی افزود: برنامه جامع آلودگی هوای تهران برنامه کاملی است اما مصوبهای که اواخر سال 90 در زمینه آلودگی هوا به تصویب هیات دولت رسید، به شدت ناقص است.
مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که «بخشهای مختلف در کشورمان خودشان برای خودشان سوال طرح میکنند، امتحان میگیرند، پاسخ میدهند، تصحیح میکنند و نمره میدهند و آخر سر خودشان برای خودشان کف میزنند»، خاطرنشان کرد: تا وقتی شرکتی که وابسته به سازمان گسترش نوسازی صنایع وزارت صنعت و معدن است، کیفیت خودروها را و تا وقتی که پژوهشگاه نفت وزارت نفت کیفیت سوخت را اندازهگیری میکنند، وضعیتمان از این بهتر نمیشود.