میزان رضایتمندی کلی از پروژههای عمرانی دردست اجرا
برای این پرسش سه گزینه مطلوب، متوسط و اندک درنظر گرفته شده بود. از 980نفری که به پرسش نخست پاسخ دادند 792نفر گزینه مطلوب را انتخاب کردند، 123نفـر گزینـه متوسـط و 65نفـر گزینـه اندک. با این حساب میزان درصد آرا به این شرح است؛
1- مطلوب 80/8درصد 2- متوسط 12/5درصد 3- اندک 6/7درصد در واقع میتوان گفت اکثر قریب به اتفاق شهروندان از وضعیت جاری ساختوسازهای عمرانی رضایت دارند.
مؤثرترین و مهمترین پروژه عمرانی شهر در حال حاضر
گرچه از نظر طراحان پرسشهای فرم نظرسنجی سه پروژه بزرگراه آزادگان، بزرگراه امامعلی، تونلنیایش و بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان گزینههای انتخابی رأیدهندگان برگزیده شده بود اما از آنجایی که برخیها نیز به پروژههای دیگر اشاره داشتند، نتایج نظرسنجی مربوط به این پرسش را به پنج گزینه تقسیم کردیم. در مجموع 885نفر به این پرسش پاسخ دادند و 95نفر از ارائه پاسخ امتناع کردند. به این ترتیب بزرگراه امامعلی 354رأی، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر 319رأی، بزرگراه آزادگان 124رأی، مجموع بزرگراههای شهید زینالدین و شهید خرازی 71رأی و سایر پروژههای شهری 17رأی را به خود اختصاص دادند. با این حساب میزان درصد آرا به این شرح است؛
1- بزرگراه امامعلی 40درصد 2- تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر 36درصد3- بزرگراه آزادگان 14درصد 4- مجموع بزرگراههای شهید زینالدین و شهید خرازی هشتدرصد 5- سایر پروژههای شهری دودرصد
نتایج آرای مربوط به این پرسش نشان از رقابت نزدیک دو پروژه بزرگراه امامعلی و تونلنیایش و بزرگراهطبقاتی صدر به عنوان مهمترین طرحهای عمرانی حال حاضر شهر دارد.
خاصترین پروژه عمرانی شهر در حال حاضر
این پرسش هم پاسخهای متعدد و متنوعی داشت. در فرم اصلی پرسشنامه سه پروژه تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، دریاچه مصنوعی چیتگر و بزرگراه یادگارامام به عنوان خاصترین طرحهای عمرانی حال حاضر شهر مطرح شده بود اما مردم به پروژههایی چون تونل امیرکبیر، مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب و تقاطع غیرهمسطح بزرگراههای شیخفضلالله نوری و محمدعلیجناح نیز رأی دادند که در این جمعبندی به آنها نیز اشاره شده است. 476نفر به این پرسش پاسخ دادند و 504نفر هیچ گزینهای را انتخاب نکردند. از بین پاسخهای ارائه شده 209نفر به تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، 138نفر به دریاچه مصنوعی چیتگر، 53نفر به ادامه بزرگراه یادگارامام، 38نفر به تونل امیرکبیر، 29نفر به مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب و 9نفر به تقاطع غیرهمسطح بزرگراههای شیخفضلالله نوری و محمدعلیجناح رأی دادند.
درصد نتایج مربوط به این پرسش به شرح زیر است؛ 1- تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر 44درصد 2- دریاچه مصنوعی چیتگر 29درصد 3- ادامه بزرگراه یادگارامام 11درصد 4- تونل امیـرکبیـر هشتدرصـد 5- مجتمـع نمایشگـاهی شهـرآفتـاب شش درصـد 6- تقاطع غیرهمسطح بزرگراههای شیخفضلالله نوری و محمدعلیجناح دو درصد.
در واقع میتوان گفت مردم پروژه ترکیبی تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر را خاصترین پروژه عمرانی حال حاضر شهر میدانند و ویژگیهای آن را حتی از پروژه نخستین دریاچه مصنوعی شهری در ایران بیشتر و منحصربهفردتر تلقی میکنند.
سرعت انجام پروژههای عمرانی حال حاضر شهر
این پرسش دومین پرسشی بود که تمام نفرات به آن پاسخ دادند. بدیهی است که هرچه سرعت انجام پروژههای عمرانی بالاتر باشد، زمان ساخت سازهها کاهش مییابد. سه گزینه مطلوب، متوسط و اندک برای پرسش شماره چهار درنظر گرفته شده بود که 598نفر به سرعت مطلوب، 265نفر به سرعت متوسط و 117نفر به سرعت اندک پروژهها اشاره داشتند. نتایج حاصله حاکی از درصدهای زیر است؛
1- مطلوب 61درصد 2- متوسط 27درصد 3- اندک 12درصد
به این ترتیب باید گفت اکثریت شهروندان (88درصد) سرعت اجرای پروژههای عمرانی حال حاضر شهر را متوسط به بالا میدانند.
کیفیت انجام پروژههای جاری عمرانی
غیر از 18نفر، بقیه افراد به این پرسش سه گزینهای پـاسخ دادنـد. 722نفـر کیفیـت پروژههای عمرانی دردست اجرا را مطلوب، 212نفر متوسط و 28نفر اندک قلمدادکردنـد. ایـن نتایـج به صـورت درصدی چنین میشود؛
1- مطلوب 75درصد 2- متوسط 22درصد 3- اندک سه درصد
یعنی اکثر مردم به کیفیت پروژههای جاری عمرانی اطمینان داشته و فقط عده قلیلی دید انتقادی به این قضیه دارند.
مهمترین نیازهای عمرانی پایتخت در آینده
آیا تهران از سال 1392به بعد، باز هم نیازمند پروژههای عمرانی- حملونقلی است؟ برخی شهروندان معتقدند از این پس باید روی فرهنگ ترافیک و توسعه شبکه حملونقل عمومی کارکرد و ازدیاد معابر شریانی ضرورتی ندارد. طرفداران این ایده در نظرسنجی ما 137نفر از کل 624نفری بودند که به پرسش ارائه شده، پاسخ دادند. اما 262نفر احداث تونلهای شهری را مدنظر قرار دادند، 106نفر ادامه ساخت پلها و تقاطعهای غیرهمسطح را تأیید کردند و 119نفر به تداوم نهضت بزرگراهسازی رأی دادند. نکته قابل توجه در مورد پاسخهای ارائه شده، ارتقای جایگاه صنعت تونلسازی شهری در ذهن و نظر مردم بود. درصد آرای مربوط به پرسش مورد اشاره در ذیل از نظرتان میگذرد؛
1- تونل 42درصد 2- بزرگراه 19درصد 3- پل و تقاطع غیرهمسطح 17درصد 4- هیچکدام 22درصد
پیگیری روند تونلسازی شهری از نظر پایتختنشینان توجیه فنی دارد اما ظاهرا سایر سازههای حملونقلی چندان مورد درخواست عموم شهروندان نیست.