چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

شنیده بودید بعضی از گیاهان آفت دارند؟ بیش‌تر این آفت‎ها حشره هستند، اما مینا سلیمان‏‌زاده، سفیر محیط‎زیست دوچرخه پرنده‎ای را به شما معرفی می‎کند که آفت خرماست!

بلبل خرما، آفت خرما

‌پرنده‎ای که تازگی‎ها در شهرهایی مثل تهران که خرما وجود ندارد هم دیده می‎شود. بهتر است خودتان با این پرنده‎ی خوش‌صدا آشنا شوید.

بلبل خرما، نام پرنده‏‌ای است که این روزها صدای چه‌چهه‏‌اش از میان صدای کرکننده‏‌ی بوق ماشین‏‌ها، گوش‏‌ها را نوازش می‌دهد. این پرنده از خانواده‎ی بلبل‏‌هاست و به این علت نامش را بلبل خرما گذاشته‏‌اند که شهد خرما را می‏‌نوشد و در نتیجه‏‌اش، خرماها می‏‌ریزند یا حشرات در آن‌ها تخم می‏‌گذارند. این پرنده‏‌ی زیبا، سر و گلوی سیاه با لکه‌ی بزرگ سفید در ناحیه‌ی گونه، سطح پشت قهوه‎ای روشن، سطح شکم خاکستری چرک، پرهای زیر دم زرد و نارنجی و دمی سیاه با نوک دم سفید دارد. تازه روی سرش هم چیزی شبیه کاکل دارد. بلبل خرما، کمی از بلبل معمولی بزرگ‏‌تر است.

اغلب به صورت جفت‌جفت یا در دسته‏‌های کوچک و بیش‌تر در جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان و عربستان زندگی می‎کند. این پرنده حتی در تهران هم دیده می‏‌شود. غذای بلبل خرما، کرم، ملخ، حشرات، شهد خرما و سایر میوه‏‌هاست. لانه‏‌ی خود را روی شاخه‏‌های درختان می‏‌سازد. وقتی کار لانه‏‌سازی تمام شد، اغلب در اواسط ماه‌های اردیبهشت و خرداد، دو سه تخم می‎گذارد. بعد دو پرنده‏‌ی نر و ماده هر یک به نوبت روی تخم‏‌ها می‏‌خوابند و بعد که جوجه‏‌ها از تخم بیرون آمدند، این والدین زحمتکش برای جوجه‌هایشان، کرم‎های زیادی فراهم می‏‌کنند. همین که جوجه‏‌ها کمی بزرگ شدند، لانه را ترک می‎کنند و می‏‌روند دنبال کار و زندگی خودشان!

مینا سلیمان‏‌زاده، 14 ساله

خبرنگار افتخاری از تهران

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 686

کد خبر 200361
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز