دیپلماسی فرهنگی یکی از موضوعات این همایش ارتباط نزدیکی با موضوع بازاریابی اجتماعی دارد، چرا که بازاریابی اجتماعی نیز در پی ارتقای سطح رفاه فردی و جامعه است.
به گزارش مارکتینگنیوز، در این همایش که به میزبانی شهرداری منطقه 7 تهران، برگزار شد دکتر میرعباسی شهردار منطقه 7 ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: پیش شرط مدیریت فرهنگی شهر تهران، معماری فرهنگی است.
دکتر میرعباسی افزود: معماری فرهنگی عبارت است از رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب.
وی با تاکید بر لزوم تفکر سیستمی در حالات و رفتار سازمان، افزود: تفکر سیستمی باعث افزایش حوزه دید شده و بجای پرداختن به امور به رابطه ها توجه دارد.
شهردار منطقه 7 تصریح کرد: با ایجاد فرهنگ مدیریت شهری می توانیم تغییرات بنیادین در اجزاء مدیریت شهری ایجاد کنیم.
در ادامه، دکتر سید رضا صالحی امیری، دبیر عملی همایش، گفت: ما در این همایش بدنبال ترسیم و تدوین الگویی از مدیریت استراتژیک فرهنگی، برای شهرداری، در سطح کلانشهر تهران هستیم.
وی با اعلام این مطلب که مدیریت استراتژیک فرهنگی مدل و الگویی از توسعه فرهنگی است، افزود: مدیریت استراتژیک، یک مدیریت کل نگر، آینده نگر، و سیستمی است.
دکتر صالحی امیری، درباره مقالات این همایش گفت: از مجموع 60 مقاله رسیده، 10 مقاله گزینش شده که در این همایش ارائه، و بقیه در قالب کتابی تحت عنوان مجموعه مقالات همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی) منتشر شد.
سپس دکتر محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، و رئیس همایش درباره ماتریس فرهنگی شهروندی سخنرانی کرد.
وی با تاکید بر ضرورت وجود حیات مدنی در شهرها افزود: در چارچوب ماتریس فرهنگی شهروندی، مسئولیتهای هر حوزه مشخص میشود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اظهار داشت: ماتریس فرهنگی شهری، مقوله هایی چون اخلاق شهروندی، تحکیم بنیان خانواده، رعایت مسائل همسایگی، آسیب های اجتماعی، هویت بصری شهر، حمل و نقل عمومی، ایمنی ساختمانها، آمادگی برای مواجهه با بحرانهای طبیعی و ... را در بر میگیرد.
پس از وی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، سخنرانی خود را با عنوان فرهنگ سنگ بنای شهرهای جهانی آغاز کرد.
وی ضمن اعلام این مطلب که شهر، محل ظهور و بروز فرهنگ است، افزود: در جامعه امروز ساختارهای فرهنگی و اجتماعی زیربنای شهرها محسوب می شوند.
عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: وظیفه شهرداری ها از حوزه خدمات به حوزه نقش آفرینی در شهر، به عنوان کارگشای مدنی تغییر یافته است.
وی بیان داشت: وظیفه اصلی شهرداری، مدیریت برای حل تعارضها و تناقضهای میان خواستههای مردم و دستگاههای اجرایی است.
مسجدجامعی در پایان، گفت: برای تبدیل به شهری جهانی، برخورداری از دیپلماسی فرهنگی ضروری است.
گفتنی است در این همایش کتابهای مجموعه مقالات همایش (3 جلد) و کتاب برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تالیف دکتر ابراهیم حاجیانی رونمایی شد.
همچنین مراسم اختتامیه این همایش با حضور دکتر محکی، مدیر کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، و دکتر سیدرضا صالحی امیر، دبیر عملی همایش برگزار شد.