گروه شهری: تونل نیایش 28 بهمن افتتاح می‌شود. تونلی که از سوی انجمن بین‌المللی تونل به‌عنوان دومین تونل بلند شهری جهان معرفی شده است.

تونل نیایش

این در حالی است که به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری زمانی به ثمر نشسته است که با مشکلات متعددی در بخش مراودات بین‌المللی مواجه هستیم.

این تونل با بیش از 10کیلومتر طول، در مدت زمانی کمتر از دو سال ساخته‌شده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است. سیدجعفر تشکری هاشمی در این‌باره می‌گوید: احداث تونلی به طول بیش از 10کیلومتر در مدت زمانی کمتر از دو سال در لایه‌های زیرین سطح کلانشهر پر تراکم و پر ترافیکی همچون تهران، از نظر فنی و نیز از منظر اجرایی یکی از سخت‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی محسوب می‌شود.

این تونل که در حد فاصل تقاطع بزرگراه‌های نیایش و کردستان تا تقاطع بزرگراه‌های صدر و مدرس واقع شده، از زیر بزرگراه‌های متعددی ازجمله نیایش، شهید مدرس، صدر، کردستان، خیابان حضرت ولی‌عصر (عج)، دریاچه مجموعه ورزشی انقلاب و نیز بوستان بزرگ ملت عبور می‌کند.

تونل نیایش ثمره اتکا به نیروهای داخلی

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در تونل نیایش تکنولوژی‌ روز دنیا مورد استفاده قرار گرفته، می‌گوید: این تونل به‌عنوان یک دستاورد مهم فنی کشور، نشان‌دهنده توان متخصصان ایرانی و ثمره اتکا به نیروهای داخلی و خودکفایی ملی است.تشکری هاشمی موضوع استفاده از زیرسطح شهر به‌عنوان یک فرصت بکر به‌منظور توسعه زیرساخت‌های شهری را مورد تأکید قرار داده و می‌افزاید: ترافیک خسته‌کننده و اتلاف وقت میلیون‌ها شهروند در ترافیک و نیز آلودگی شدید هوای ناشی از تردد انبوه وسایل نقلیه، ایجاب می‌کند تا از حداکثر ظرفیت موجود در شهر برای حل مشکلات ترافیکی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه یکپارچگی شبکه بزرگراهی از طریق اتصال بزرگراه‌های شهر به یکدیگر در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، می‌گوید: به‌منظور تحقق این مهم مشکلات بسیاری ازجمله انواع معارض‌ها در سطح زمین وجود دارد که استفاده از زیرسطح شهر را اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

معاون شهردار تهران با ذکر این نکته که مدیریت شهری نگرش‌های نو را در توسعه شبکه معابر به‌کار‌گرفته، می‌گوید: یکی از این نو نگری‌ها استفاده از ظرفیت‌های موجود زیر سطح شهر به‌عنوان یک راه‌حل مؤثر در کلانشهر شلوغی مانند تهران است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه با تدبیر شهردار تهران هیچ بزرگراه و معبر جدیدی در تهران ساخته نمی‌شود، مگر اینکه سهم حمل‌ونقل عمومی در آن پیش‌بینی شده باشد، می‌افزاید: بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر فقط برای دارندگان وسایل نقلیه شخصی ساخته نمی‌شوند و افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند نیز در این معابر سهیم‌اند.

کاهش ترافیک محورهای اصلی تهران

طبق گفته معاون شهردار تهران با راه‌اندازی تونل نیایش جریان ترافیک در بزرگراه‌های شهید چمران و شهید مدرس و نیز خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) کاهش می‌یابد. همچنین با اتصال این دو بزرگراه به یکدیگر، بخش عمده‌ای از سفرهای شرقی - غربی شهروندان از این مسیر انجام خواهد شد.

معاون شهردار تهران درباره ساعات بهره‌برداری از این تونل نیز می‌گوید: تا پایان اسفند شاخه تونل کردستان در ساعاتی از روز زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت. همچنین بخش جنوبی تونل نیایش هم‌اکنون تکمیل شده اما از آنجا که بهره‌برداری از بخش منوط به اتمام عملیات ساخت بزرگراه طبقاتی صدر است، همزمان با پایان پروژه طبقاتی صدر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کد خبر 201535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز