گروه ادب و هنر: آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی، با تجلیل از مرتضی احمدی هنرمند قدیمی سینما و تئاتر شامگاه جمعه در تالار ایوان شمس به‌کار خود پایان داد.

تجلیل از مرتضی احمدی در اختتامیه جشنواره فیلم پروین

 این جشنواره با اهدای 17جایزه، برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد. بیشتر جوایز نقدی این جشنواره که مبالغ پنج میلیون ریال و 10میلیون ریال بود، از طرف اداره کل بانوان شهرداری تهران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس به برگزیدگان اهدا شد. به گفته برگزارکنندگان فشارهای مالی بر جشنواره امسال به‌حدی بود که اگر حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نبود شاید این دوره از جشنواره برگزار نمی‌شد؛ موضوعی که محمدرضا اصلانی داور این دوره از جشنواره در بیانیه هیأت داوران نیز در این مراسم بر آن تأکید کرد و گفت: این جشنواره با معضل بودجه مواجه بود و وقتی بودجه این دوره را تصویب می‌کردیم، فکر نمی‌کردیم توفانی از معضلات اجتماعی پیش روی ما باشد.

امیدوارم مدیران باهوش ما به این معضل نگاهی مدبرانه داشته باشند. آنطور که ایسنا نوشته مازیار رضاخانی دبیر جشنواره‌ با بیان اینکه هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی به سختی و باکوشش مداوم در حال برگزاری است گفت: به دبیرخانه این جشنواره بیش از 800فیلم رسیده بود که 101فیلم به بخش مسابقه راه یافتند. همچنین سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، با بیان اینکه پروین اعتصامی 34سال بیشتر عمرنکرد ولی عمر بسیار پرباری داشت، گفت: او ارزش‌هایی را مطرح کرد و با بهره‌گیری از عواطف، احساسات‌ و ظرافت‌های ادبیات آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشت که نه فقط برای شاعران بلکه برای همه هنرمندان حتی فیلمسازان می‌تواند الهام بخش باشد.

یکی از بخش‌های ویژه این مراسم تجلیل از مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر و تلویزیون بود که به پاس دوران درخشان فعالیت و جایگاه درخشانی که در کارنامه هنری و فرهنگی ایران به‌جا گذاشته است، انجام شد. احمدی نیز با تشکر از اینکه به این مراسم دعوت شده خطاب به حضار افزود: تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که دست و پای شما و تمام ملت ایران را ببوسم. در بخش دیگری از این مراسم دو فیلم کوتاه از دو استاد ادبیات پخش شد و به این ترتیب از سیدمحمد ترابی دامغانی و کاظم دزفولیان‌راد نیز تجلیل شد.

همچنین جایزه ویژه هیأت داوران این دوره برخلاف سال‌های گذشته، به پنج بانوی ایثارگر و موفقی که سوژه فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بودند، تعلق گرفت. علاوه بر اینها در این دوره از جشنواره به سنت سال‌های گذشته، از 60نفر از چهره‌های فرهنگی و هنری درباره انتخاب بهترین زن بازیگر نسل دوم و سوم نظرسنجی صورت گرفته بود که به ترتیب لیلا حاتمی، نگار جواهریان و ترانه علیدوستی بیشترین آرا را کسب کرده بودند، اما هیچ‌یک برای دریافت جایزه خود در سالن حضور نداشتند.

کد خبر 202780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز