گروه اقتصادی: ظاهرا زورآزمایی دولت در حوزه بانکی به مانند بازار خودرو هنوز به نتیجه نرسیده و گزارش‌ها از مقاومت بانک‌ها در مقابل درخواست رئیس‌جمهور از یک سو و بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از سوی دیگر حکایت دارد.

به گزارش همشهری، در پی توقف اختصاص ارز به فعالان اقتصادی از سوی بانک‌ها با وجود کسب مجوز از مرکز مبادلات ارزی، شورای پول و اعتبار سوم اسفندماه دستورالعمل تخصیص ارز به واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را که قبلا مجوز تخصیص ارز را دریافت کرده بودند، صادر کرد. هفته پیش نیز رئیس‌جمهور با فراخوان مقامات بانکی و مدیران عامل بانک‌ها، از آنها درخواست گشایش اعتبار برای رونق اقتصادی را داشت. با وجود این، همچنان فعالان اقتصادی در بن‌بست بانک‌ها گرفتار هستند و در این زمینه گشایشی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، براساس بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی، 18اسفند آخرین فرصت بانک‌ها برای ایفای تعهدات ارزی خود در قبال فعالان اقتصادی بود که خبری از همکاری بانک‌ها نشد. برخی خبرها نیز حاکی از برگزاری جلسه‌ای مشترک اما بی‌نتیجه بین رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برای شکستن مقاومت بانک‌ها و تزریق ارز است. یک مقام مسئول به فارس گفت:

در جلسه روز پنجشنبه مدیران عامل بانک‌ها به تشریح مشکلات مالی و اجرایی بخشنامه مذکور پرداختند، اما رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده که به هر نحو ممکن این بخشنامه باید اجرایی شود. به گفته وی، در نهایت پس از بررسی و اعلام نظرات، نتیجه‌ای حاصل نشد و جلسه بدون اخذ نتیجه خاصی پایان یافت. براساس دستورالعمل اخیر بانک مرکزی، اگر بانک‌ها به مفاد این دستورالعمل و انجام تعهدات ارزی خود عمل نکنند، بانک مرکزی مجاز است با قطع سهمیه ارزی، آنها را مجازات کند. آیا این تهدید بانک مرکزی عملی می‌شود؟

کد خبر 204506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز