این پایانه که به همت سازمان اتوبوسرانی و با تأکید مدیریت شهری ساخته شده، در سالجاری مورد تفاهم شهرداری و سازمان بهزیستی به نمایندگی از دولت قرار گرفت اما طرف دولتی ماهها برای انجام تعهدات خود، تأخیر ایجاد کرد و شهرداری بیتوجه به کمکهای دولتی نخستین پایانه حملونقل جانبازان و معلولان را در منطقه طرشت راهاندازی کرد.
محمد باقر قالیباف در مراسم بهرهبرداری از سامانه خدمات حملونقل ویژه معلولان و جانبازان پایتخت با بیان اینکه مجموعهای مانند شهرداری وظیفه دارد که به تمام مردم این شهر خدماترسانی کند، گفت: در هر بخش که بخواهیم خدماتی ارائه دهیم باید هم به کیفیت، هم به کمیت و هم عدالت در استفاده از خدمات با حفظ کرامت انسانها توجه کنیم. به گفته شهردار تهران در پایتخت روزانه بالغ بر 15 میلیون سفر انجام میشود که در این میان باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا سهم حملونقل عمومی در این سفرها افزایش یابد تا از یک سو خدماترسانی و عدالت اجتماعی محقق شود و از سوی دیگر حملونقل عمومی بهعنوان راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا در شهر به کار گرفته شود. قالیباف با اشاره به اینکه در آغاز مدیریت ما در مجموعه شهرداری 32 ایستگاه بهرهبرداری شده مترو وجود داشت که تعداد این ایستگاهها تاکنون به 84 ایستگاه رسیده، اظهار کرد: در آن زمان متروی تهران روزانه تنها 600هزار جابهجایی را در شهر محقق میکرد اما با توسعه مترو طی سالهای اخیر، میزان جابهجاییهای مترو به سه میلیون سفر در روز رسیده است.
قالیباف با بیان اینکه خدمات رسانی به جامعه معلولان و جانبازان از سالها پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: من زمانی از تشکلهای مردمی معلولان درخواست کردم که با همکاری ما به این افراد خدمات رسانی ویژه کنند چنانکه تعدادی خودروی مناسبسازیشده نیز در اختیار آنان قرار گرفت و فکر میکردم بهطور حتم آنها دلسوزانهتر این کار را پیگیری میکنند اما بعد احساس کردم این راه موفق نبوده و به همین دلیل احداث سامانه حملونقل ویژه معلولان را به شرکت واحد اتوبوسرانی سپردم تا خودمان بهطور مستقیم وارد این عرصه شویم و خدمات رسانی به این افراد را پیگیری کنیم. وی افزود: متأسفانه ما هنوز به نقطهای نرسیدهایم که اگر فردی با ویلچر در ایستگاه اتوبوس و مترو باشد، شهروندان خود به او یاری رسانند و امکان استفاده از حملونقل عمومی را برای وی فراهم کنند؛ به همین دلیل شاهد آن هستیم که بهطور مثال در اتوبوسهای دو کابین، جایگاه ویژه معلولان را نیز شهروندان عادی اشغال میکنند.
شهردار تهران در ادامه درخصوص راهاندازی سیستم زمانبندی سفر در شبکه حملونقل عمومی گفت: یکی از اهداف و سیاستهای اصلی ما که همواره مورد تأکید بوده این است که شهروند از هر نقطه از محل کار و منزل حداکثر با طیکردن 330 متر مسافت به یکی از ایستگاههای ناوگان حملونقل عمومی برسد و در آنجا تابلویی نصب باشد که فرد بتواند متوجه شود که وسیله نقلیه بعدی چه زمانی به ایستگاه میرسد و زمان سفرش تا مقصد چقدر است و چه مسیر و خطوطی را با چه هزینهای میتواند طی کند.