همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور ایجاد مجموعه صنایع انرژی اتمی این کشور در قالب یک شرکت سهامی عام را صادر کرد.

ایرنا به نقل از بخش مطبوعاتی کرملین گزارش داد: ولادیمیر پوتین هدف از تأسیس این شرکت دولتی را تجدید ساختار صنایع انرژی هسته‌ای، حفظ و توسعه توانمندی‌های علمی و صنعتی، تحکیم موقعیت کالاها و خدمات مرتبط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در بازارجهانی اعلام کرده است. شرکت صنایع انرژی اتمی روسیه با پیشنهاد دولت، تأسیس شده و تمام سهام آن در اختیار دولت خواهد بود.

بر اساس دستور پوتین، اولویت فعالیت‌های این شرکت شامل طرح‌ریزی، احداث، به‌کارگیری، خدمات تضمینی، مدرن‌سازی دستگاه‌های اتمی و مراکز حفظ مواد هسته‌ای و نیز تعمیر یا از رده خارج کردن دستگاه‌ها خواهد بود.

انجام تحقیقات اتمی، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای، احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی از جمله در خارج از روسیه و خدمات تضمینی آن، تولید برق و انرژی حرارتی در نیروگاه‌های اتمی، اکتشاف منابع معدنی دارای مواد اتمی و رادیو اکتیو، تولید سوخت هسته‌ای و آموزش پرسنل کادر اتمی از دیگر اختیارات و وظایف شرکت صنایع اتمی روسیه اعلام شده‌است.

تا پیش از این، آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه مسئولیت این طرح‌ها را بر عهده داشت.

شرکت "اتم استروی اکسپرت" بزرگ‌ترین شرکت ساخت نیروگاه‌های اتمی روسیه زیر مجموعه شرکت جدید صنایع انرژی اتمی این کشور خواهد بود.

دولت روسیه اعلام کرده قصد دارد در ‪ ۱۲‬سال آینده، ‪ ۲۶‬نیروگاه اتمی جدید در این کشور احداث کند.

کد خبر 20643

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز