همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده همزمان شش قلاده یوزپلنگ آسیایی از سوی ماموران و همیاران محیط زیست و فیلمبرداری از آنها در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش ˈمیاندشتˈ این استان خبر داد.

یوزپلنگ

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل در روز جمعه، ˈحسین آبسالانˈ اظهار کرد: این شش قلاده با هم مشاهده شدند که پس از طی مسیری، دو قلاده آنها جدا شده و یک قلاده یوز ماده به همراه سه قلاده توله یوز به مسیر خود ادامه دادند.

وی افزایش پاسگاه های محیطبانی و برقراری امنیت در پناهگاه حیات وحش میاندشت در چند سال اخیر، افزایش نسبی محیطبانان و گشت مداوم در منطقه و نیز افزایش طعمه یوز از جمله رشد دو برابری جمعیت آهو را از عوامل افزایش جمعیت این گونه نادر و باارزش در منطقه عنوان کرد.

مهندس آبسالان آموزش به جوامع محلی حاشیه پناهگاه حیات وحش را از دیگر عوامل مهم افزایش جمعیت یوزپلنگ برشمرد و گفت: آموزش به روستاییان داخل یا حاشیه این مناطق به عنوان جزیی از اکوسیستم منطقه، ضامن حفظ و بقای مناطق حفاظت است.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی این مورد را چهارمین مشاهده یوزپلنگ در شش ماه اخیر در پناهگاه میاندشت دانست و افزود: این پناهگاه از مهم ترین زیستگاه های یوز در کشور است که تنها زیستگاه دشتی یوزپلنگ آسیایی در ایران محسوب می‌شود.

کد خبر 207368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز