شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: «گالری ری را» این روزها میزبان آثار یاز دو هنرمند صاحب سبک ایران، پرویز کلانتری و علی شیرازی است.

به گزارش همشهری آنلاین، «خط ها و پیوندها» (lines & links) عنوان نمایشگاهی است که همزمان با «آرت فر دوبی» آغاز به کار کرد و این روزها در گالری ری را واقع در قلب تجاری خاورمیانه یا همان DIFC دوبی به کار خود ادامه می‌دهد.

در این نمایشگاه 12 نقاشی از پنچ دوره برگزیده کاری پرویز کلانتری و هفت نقاشیخط از تازه ترین آثار علی شیرازی به روی دیوار رفته که همنشینی این دو سبک ایرانی اسلامی با استقبال جالب توجه هنردوستان از این نمایشگاه همراه بود.

علی دولتشاهی رییس هیات مدیره گروه «ری را» درباره شکل دهی این رویداد گفت: «هنر ایران همچنان مورد توجه ترین هنر در منطقه خاورمیانه است و به درستی کارشناسان خارجی معتقدند که زوایای پنهان مانده ای از «هنر ایران» وجود دارد که هنوز به تماشای دنیای هنر درنیامده است».

به گفته او، بخشی از این زیبایی های در محاق مانده، غفلت در شیوه ارایه آثار هنرمندان شناخته شده ایرانی، انتخاب صحیح دوره های مختلف کاری، چیدمان حرفه ای و نیز تبلیغ و بازار یابی علمی روی آنهاست و گالری «ری را» با امید برای تحول در این زمینه، نمایشگاه «خط ها و پیوندها» را با حضور این دو استاد خوشنام ایرانی برپا کرده تا در زمینه باز معرفی هنر مدرنیستی ایران قدم جدی بر دارد».

دولتشاهی افزود: «کنار هم قرار گرفتن آثار این دو استاد برجسته از هویت دیرپای ایرانی اسلامی می‌گوید که چون نخ تسبیحی در نسل های مختلف هنری ایران جریان دارد و در قالب های گوناگون هنری تجلی می‌یابد اما در ذات و زیر بنا، همه شاخ و برگ یک درخت کهنسال اند».

رئیس هیات مدیره گروه ری را در پایان اضافه کرد: «با آگاهی، دوره هایی از نقاشی های استاد کلانتری را برگزیدیم که در آنها خط، نقش کاربردی پررنگی دارد و نقاشیخط هایی از علی شیرازی را انتخاب کردیم که معماری نوینی از چیدمان حروف و کلمات فارسی عربی را بازتاب می‌دهد.

این شیوه ارایه و همخوانی دو سبک کاملا متفاوت از دو هنرمند ایرانی شناخته شده است که بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است».

پرویز کلانتری، نقاش 82 ساله صاحب سبک کشورمان که با 12 نقاشی در ری را حضور دارد، درباره این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه سه اتفاق مهم همزمان رخ داد.

در گام نخست گالری ری را به عنوان یک گالری ایرانی در قلب تجاری خاورمیانه DIFC دوبی روندی رو به تثبیت دارد که این می‌تواند یک سکوی پرتاب برای هنر ایران تلقی شود.

از سوی دیگر همنشینی آثارم در کنار نقاشیخط های علی شیرازی را بسیار دوست داشتم. گفتگوی مفهومی معنا داری میان آثارمان شکل گرفت که برآیند آن، گوشه هایی از این قابلیت های هنر ایران بود.

به گفته این هنرمند نقاش، علی شیرازی هنرمند شناخته شده ای در منطقه است و برپایی چنین نمایشگاهی جای خوشحالی دارد.

همچنین با هوشیاری تیم کارشناسان «ری را» مجموعه ای از آثارم در دوبی به نمایش در آمد که توان خلق مفاهمه میان فرهنگ ایرانی و عربی را دارا است.

در متاخرترین آثارم خط های اصیل کوفی راه یافته اند که نمونه هایی از این کارها نیز در ری را ارایه شده اند، آنها ضمن هماهنگی با آثار علی شیرازی به جهت عنصر ناشناختگی شان کنجکاوی مخاطبان را برانگیختند».

کلانتری افزود: «این نمایشگاه با آرت فر دوبی همراه بود و حضور مدیران گالری های بزرگ، دیلرهای فرا منطقه ای و انبوه بازدید کنندگان، اهمیت نمایشگاه «خط ها و پیوندها» را دو چندان کرده است».

علی شیرازی، هنرمند نقاشیخط کشورمان که در کریستی دوازدهم به عنوان پدیده حراج مطرح شد، با هفت اثر بزرگ از تازه ترین دوره آثارش در ری را حضور دارد.

او نیز درباره نمایشگاه «خط هاو پیوندها» گفت: «هنر ایران به هوا و آسمان تازه ای برای نشان دادن جلوه های نوظهوری از توانمندیهای خود نیاز دارد.

دوبی نیز به جهت داشتن موقعیت استراتژیک در منطقه، می‌تواند یک سکوی مطمئن برای دیده شدن هنر ایران باشد و از این جهت خوشحالم گروه ری را با سابقه طولانی در امر تبلیغات، در این وادی قدم برداشته است».

شیرازی در عین حال تاکید کرد: «برپایی نمایشگاهی در کنار استاد کلانتری یک افتخار است. ایشان هنرمندی وارسته است که شناخت تحلیلی وسیعی از شناسنامه هنری ایران دارد، برپایی نمایشگاه مشترک با ایشان فرصت ذیقیمتی بود.

به خصوص که ایشان در دوره اخیر کارهایشان خط های کوفی را نیز در معماری های کهن ایرانی وارد کرده اند و زمینه همنشینی هر چه بیشتر آثارمان فراهم شد».

شیرازی در پایان خواستار کمک جدی نهادهای تصمیم ساز هنری کشور به گالری های ایرانی خارج از کشور نظیر ری را شد و گفت: «همه می‌دانند با مشکلات ارزی بوجود آمده، هزینه های حمل و نقل آثار هنری به خارج از کشور چندین برابر شده، علاوه بر این مخارج دایر نمودن گالری با فضای ری را در DIFC بسیار هنگفت است، باید تمهیداتی اندیشید تا آنها در این مسیر تثبیت شوند و توان رقابت با رقبای پر قدرت خارجی را داشته باشند».

این نمایشگاه تا 13 می (23 اردیبهشت) 92 در «گالری ری را » در ورودی سوم ساختما DIFC دوبی دایر خواهد بود.

 

 

کد خبر 207478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز