دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات اخیر "خاویر سولانا" درمورد مواضع رهبری در خصوص آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا گفت : چنین مطلبی از قول مقام معظم رهبری در گفتگوها مطرح نشد و برداشت سولانا نادرست است.

"علی لاریجانی" مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پنجم و ششم اردیبهشت ماه با "خاویر سولانا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکارا گفت و گو کرد.

مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه اروپا، دو روز پس از مذاکره با لاریجانی، با ترغیب آمریکا به مذاکره با ایران، اعلام کرد برداشت من این است که رهبری ایران آماده مذاکره مستقیم با واشنگتن است.

خبرنگار ایرنا از لاریجانی سؤال کرد: اخیرا سولانا در مورد ضرورت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اظهار نظر کرده و برداشتی از مذاکرات با شما داشت و به موضع مقام معظم رهبری اشاره کرد. ارزیابی شما چیست؟

لاریجانی در این گفتگوی اختصاصی در پاسخ گفت: نظر وی را از خبرگزاری‌ها مشاهده کردم. اگر همین نظر را گفته باشد، باعث تعجب است. چون مطلقاً چنین مطلبی از قول مقام معظم رهبری در جلسه مطرح نشد و برداشت وی نادرست است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگر ایرنا در خصوص ضرورت مذاکرات ایران و آمریکا که از سوی سولانا مطرح شده‌است، گفت: این بحث دیگری است. به هر حال آقای سولانا فرد سیاستمداری است که از مجموع مسایل بین‌المللی ارزیابی خاص خود را دارد که مسیر خاص و رسمی خود را می‌طلبد.

مسوول پرونده هسته‌ای ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی گفتگوهای خود با سولانا افزود: از این منظر که اصولا طرف‌هایی که اختلافاتی دارند، با یکدیگر گفتگو کنند و فهم دقیق‌تری از مواضع یکدیگر پیدا کنند تا به راه حل نزدیک شوند، حرکت درست و رو به جلویی بود.

وی تصریح کرد: طبعاً دراین گفتگوها با دقت بیشتری به نقاط اشتراک و اختلاف، نظر افکنده شد.

لاریجانی تاکید کرد: اما اینکه آیا از درون این مذاکرات، تمام اختلافات حل شد، چنین نیست. بلکه بعضی راه حل‌ها به بحث گذاشته شد و هنوز وقت بیشتری برای بررسی لازم دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید با فرض مواضع ایران در احقاق حقوق اتمی خود، دورنمای حل مسئله در آینده وجود دارد؟ گفت: حقوق ایران، عامل اشکال کار نیست، بلکه رویکردهای جانبی سیاسی در این موضوع و دخالت‌های نابجای برخی قدرتمندان،مانع است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اظهار داشت: این نکته مهمی است که باید درک شود که با ملت ایران ، ستیزجویی ثمری ندارد و مانع حرکت ملت نخواهد شد.

وی تاکید کرد: به منفعت طرفین است که چارچوب‌های بین‌المللی دستخوش امیال دوگانه نشود. آنگاه می‌توان به پارادایم مشترک دست یافت.

کد خبر 20751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز