به گزارش همشهری در آخرین روزهای سال گذشته یک آگهی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که مضمون آن چنین بود: «با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 2050، بهطور کاملا رایگان در قرعهکشی یک دستگاه پژو206 شرکت کنید. شرکت همراه اول» خبرنگار همشهری با هدف دستیابی به ابعاد پشت صحنه این اغفال پیامکی، یک پیامک خالی به شماره مذکور ارسال کرد.
پاسخی که بلافاصله دریافت شد چنین بود: «مشترک گرامی! برای فعالسازی سرویسهای متنوع ما و شرکت در قرعهکشی پژو 206 این ماه، کلید واژههای زیر را به 2050 ارسال کنید. کلیدهای جادویی سلامت و آرامش کدA، اخبار حواشی داغ فوتبالGOL و... همچنین با انبوهی از جوایز نقدی و غیرنقدی دیگر منتظر شما هستیم» همانطور که ملاحظه میشود در پیامک ارسالی از سوی شرکتی که مدعی است وابسته به اپراتور همراه اول است هیچ صحبتی از پولی بودن پیامکهای ارسالی نشده است؛ ضمن اینکه ادعای اولیه آگهی تلویزیونی تا همین جا نقض شده است، چرا که به صرف ارسال پیامک بدون متن، مشترک در قرعهکشی شرکت داده نمیشود و داستان هنوز ادامه دارد.
خبرنگار همشهری سپس برای دنبال کردن ماجرا، درخواست اشتراک در سرویس کلیدهای جادویی سلامت و آرامش را کرد و به همین جهت کدA را به 2050 ارسال کرد. بلافاصله این پیامک را دریافت کرد: «مشترک گرامی عضویت شما در سرویس کلیدهای جادویی سلامت و آرامش فعال شد. پیامکهای 2050 رایگان و سایر پیامکها 500ریال است. برای لغو عضویت کلید A OFF را به 2055 ارسال کنید»
بدینترتیب مشخص میشود که تمام تبلیغات مذکور بهمنظور دریافت مبلغ 500ریال بابت هر پیامک از مشترک گرامی بوده است و شرکت در قرعهکشی موعود بههیچ وجه رایگان نیست. بهعبارت دیگر شرکت ارائهدهنده خدمات پیامک، به ازای هر پیامک ارسالی به هر مشترک 500ریال از وی دریافت میکند که این رقم برای میلیونها مشترک اپراتور همراه اول، سر به میلیاردها تومان درماه میزند و در ازای این درآمد سرشار، شرکت مذکور تنها به اعطای یک دستگاه پژو 206به انبوه مشترکان به قید قرعه اقدام میکند.
امری که بیشباهت به لاتاری نیست. پیشتر نیز پیامکهایی از سوی شرکتهای مشابه با این مضمون برای مشترکان تلفن همراه در ایران ارسال میشد: «مسابقه بزرگ پیامکی میلیونرها! جایزه بزرگ 110میلیون تومانی و جایزه روزانه یک میلیون تومان. کافیست M را به 20542 ارسال کنید و برنده قرعهکشی میلیونرها باشید»
بررسیهای خبرنگار همشهری نشان میدهد که این شرکتها عمدتا وابسته به اپراتور همراه اول یا همان شرکت ارتباطات سیار هستند. در بخش درباره ما در وبسایت رسمی یکی از این شرکتها آمده است: شرکت مذکور با ماموریت ارائه خدمات ارزشافزوده در بستر تلفنهای همراه تاسیس شد و طی یک سال فعالیت موفق، به یکی از شرکتهای برتر در حوزه خدمات ارزش افزوده در شرکت ارتباطات سیار همراه اول تبدیل گشته است.
یک مقام مسئول در روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار در گفتوگو با خبرنگار همشهری تأیید کرد که شرکت مذکور وابسته به این اپراتور است اما وی نیز از نحوه تبلیغات پیامک قرعهکشی پژو206 در تلویزیون ابراز تعجب کرد.اغفال مشترکان تلفن همراه در ایران برای مشترک شدن در سرویسهای پیامکی در حالی ادامه دارد که پیشتر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با ابلاغ بخشنامهای، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی و فلهای و عضویت مشترکان در سرویسهای مذکور را تنها با کسب موافقت قبلی از مشترکان امکانپذیر دانسته بود.
این در حالی است که نهتنها روند ارسال پیامکهای تبلیغاتی و فلهای به مشترکان قطع نشده است بلکه اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردهاند که هر کس مایل به دریافت چنین پیامکهایی نیست میتواند با مراجعه به دفاتر مخابراتی و نمایندگیهای این اپراتورها و با ارائه اسناد تلفن همراه، فرم انصراف از دریافت پیامکهای تبلیغاتی را پر کند! یعنی اصل بر ارسال پیامکهای تبلیغاتی به مشترکان است مگر اینکه خود مشترک درخواست انصراف بدهد. درحالیکه مصوبه سازمان تنظیم مقررات میگوید اصل بر عدمارسال پیامکهای تبلیغاتی است مگر اینکه موافقت مشترک، قبلا گرفته شده باشد!
سوءاستفاده وسیع شرکتهای ارسالکننده پیامک از بیاطلاعی مشترکان تلفن همراه در ایران سبب شده است تا حتی بسیاری از سودجویان از طریق تبلیغ در شبکههای ماهوارهای، مسابقات پیامکی راه بیندازند و مردم را سرکیسه کنند. شاید لازم باشد کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی راسا به موضوع ورود کرده و به این ماجرا برای همیشه خاتمه دهد.