گروه بورس: مدیرپذیرش فرابورس از آغاز عرضه‌های اولیه در فروردین‌ماه امسال در فرابورس خبر داد و گفت که سهام دو شرکت در فروردین‌ماه برای نخستین‌بار در فرابورس عرضه خواهند شد.

طرح

به گزارش همشهری، هر قدر بورس تهران در سال گذشته در عرضه سهام جدید ناموفق عمل‌کرد و عرضه سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس نیز در پایان سال ناکام ماند اما فرابورس ایران کارنامه موفقی را در عرضه سهام جدید از خود به جا گذاشت به‌طوری که در سال گذشته تعداد شرکت‌های فرابورس به نحو چشمگیری افزایش یافت و پارسال 17شرکت جدید با عرضه اولیه سهامشان به فرابورس پیوستند، در حالی که بورس تهران فقط موفق به عرضه سهام سه شرکت جدید شد.

در این میان سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس نیز که آخرین روز‌های سال در بورس عرضه شد به‌دلیل اینکه فعالان بازار حاضر به خرید سهام آن نشدند با ناکامی مواجه شد. فعالان بازار سهام معتقد بودند که این شرکت از شفافیت لازم برخوردار نیست. پیش‌بینی می‌شد این شرکت پس از عرضه در بورس به بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام تبدیل شود که چنین اتفاقی رخ نداد.

اما به‌دلیل عرضه سهام شرکت‌ها و ابزار‌های مالی جدید، در پایان سال‌91 ارزش فرابورس به 50 هزار میلیارد تومان رسید و تعداد شرکت‌های بازار اول و دوم نیز مجموعا به 47شرکت رسید و در مجموع نزدیک به 80شرکت نیز سهامشان در بازار پایه دادوستد می‌شود، در عین حال از ابتدای سال تاکنون نیز به‌دلیل رشد معاملات این بازار ارزش بازار فرابورس ایران از مرز 51هزار میلیارد تومان هم فرا‌تر رفته است. این در حالی است که فقط چهار سال از آغاز به‌کار فرابورس ایران می‌گذرد.

تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که قرار است موتور عرضه سهام جدید در فرابورس از فروردین‌ماه روشن شود و می‌رود تا بازار فرابورس ایران در سال 92با پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید، بزرگ‌تر از گذشته شود. به‌نظر می‌رسد امسال برنامه انتقال سهام همراه اول به بورس تهران هم که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فرابورس است انجام شود.

مهدی علم الهدی مدیر پذیرش بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری از عرضه سهام دو شرکت در فروردین‌ماه خبر داد و گفت: سهام دو شرکت پتروشیمی خراسان و سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب در فروردین‌ماه امسال انجام می‌شود. وی توضیح داد: پنج درصد از سهام پتروشیمی خراسان و 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب از سوی سهامداران این دو شرکت برای نخستین بار در بازار سرمایه فروخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی از سهامداران شرکت پتروشیمی خراسان و سرمایه‌گذاری مسکن تهران ازجمله سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب هستند، تأکید کرد: سهام شرکت پالایشگاه کرمانشاه نیز درصورت تکمیل مدارکش به‌زودی از طریق فرابورس عرضه خواهد شد اما سازمان بورس باید مدارک این شرکت را تأیید و ارسال کند. مدیر پذیرش فرابورس ایران در مورد پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید در سال 91هم گفت:در سال گذشته 17شرکت جدید در فرابورس پذیرفته شدند و عرضه اولیه(IPO) سهام 17شرکت جدید نیز در فرابورس انجام شد. علم الهدی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که سهامشان در فرابورس مبادله می‌شود چه تعداد است، گفت: در مجموع سهام 47شرکت در بازار اول و دوم فرابورس و نزدیک به 80شرکت نیز در بازار پایه مبادله می‌شود.

کد خبر 208016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز