همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه امریکا که برای گفت‌وگو درباره شبه جزیره کره به چین رفته است، اوضاع کنونی در این منطقه را «بحرانی» دانسته است.

به گزارش پرس تی وی، «جان کری»، روز شنبه (۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین) در پکن، پایتخت چین، به «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور این کشور گفت: «زمان کنونی با توجه به برخی موضوعات بسیار چالش‌زا، بحرانی است.»

وزیر امور خارجه امریکا روز شنبه در دومین مرحله از سفر دوره‌ای خود به آسیا از کره جنوبی به پکن رفته است تا شاید چین را به اعمال نفوذ برای کاهش تنش در شبه جزیره کره ترغیب کند.

کری روز جمعه (۱۲ آوریل، ۲۳ فروردین) در سفر خود به کره جنوبی با مقامات این کشور درباره تنش میان دو کره بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه امریکا در سئول تصریح کرد: « چین برای کمک به تغییر در این اوضاع، توان فراوان دارد و من امیدوارم در گفت‌وگوهایمان در چین، بتوانیم زمینه را برای مهار این تنش فراهم کنیم.»

وی افزود، هیچ کشور دیگری در جهان در ارتباط با کره شمالی، از رابطه‌ای به نزدیکی و یا از تاثیری به اندازه چین برخوردار نیست.

تنش در شبه جزیره کره، در پی مشارکت بمب‌افکن‌های رادار گریز بی ۲ (B۲) و بی ۵۲ (B۵۲) امریکا در رزمایش مشترک نظامی اخیر با کره جنوبی، تشدید شده است.

کره شمالی، ۹ آوریل ۲۰۱۳ میلادی درباره نزدیک شدن شبه جزیره کره به نوعی «جنگ گرماهسته‌ای» هشدار داد و از همه گردش‌گران، شرکت‌ها و نهادهای خارجی در کره جنوبی خواست، این کشور را ترک کنند.

پیونگ یانگ، روز شنبه (۳۰ مارس، ۱۰ فروردین) اعلام کرد، با کره جنوبی در یک «وضعیت جنگی» قرار دارد؛ کره شمالی همچنین هشدار داد، هرگونه اقدام تحریک آمیز سئول و واشنگتن ممکن است به جنگ هسته‌ای تمام‌عیار منجر شود.

این درحالی است که واشنگتن همچنین دو فروند ناوشکن ضد موشکی را در آب‌های شبه جزیره کره در اقیانوس آرام مستقر کرده است.

کد خبر 208954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز