همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در آستانه اختتامیه آئینی شمسه با بیان اینکه «شمسه» افراد غیرحرفه‌ای را به عنوان مخاطبان اصلی خود انتخاب کرده است، گفت: برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان مهمترین مأموریت شمسه بود که با همکاری داوطلبانه و مشارکت شهروندان اجرا شد.

سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که مشارکت گسترده شهروندان در جشنواره‌های شمسه را نشانی از اعتماد و اعتقاد شهرداری تهران به مردم می‌داند در آستانه برگزاری اختتامیه آئینی شمسه درباره بخش‌های آئینی شمسه به سوالات خبرنگار همشهری آنلاین پاسخ گفت.

دومین دوره مجموعه جشنواره های شمسه در 12 بخش در طول سال 1391 برگزار شد که بخش های قرآن و زندگی، نهج البلاغه و دعا و نیایش بخش های آئینی آن بودند. جمعه 30 فروردین ماه 1392 جشن نهایی جشنواره های آئینی شمسه با حضور نفرات اول تا سوم رشته های مختلف سه بخش آئینی در تهران برگزار می شود.

دکتر ایازی در گفتگویی که در ادامه آمده است به برنامه‌هایی برای ارتباط مستمر با اعضای خانواده شمسه و ساماندهی آنها اشاره کرده و به جزئیاتی درباره شمسه آئینی پرداخته است.

  • این دوره از جشنواره‌های شمسه در بخش‌های آیینی (قرآن، نهج‌البلاغه و دعا و نیایش) جمع بزرگی از رهروان فرهنگ قرآنی و عاشقان فرهنگ علوی در پایتخت ایران را به خود شناساند. چه برنامه‌ای برای ارتباط مستمر با این جمع بزرگ و ساماندهی آنها دارید تا انشاالله پایان این جشنواره زمانی برای واپاشیدن این ظرفیت‌های عظیم نباشد.

برنامه‌ریزان جشنواره شمسه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی شناسایی شده و توان فکری و مشورتی صاحب‌نظران حوزه‌های مربوط به جشنواره آیینی شمسه راهکارهایی نظیر تشکیل کانون‌های محلی، کانون‌های تخصصی منطقه‌ای و کارگروه آیینی از میان دبیران هادی و مدیران اجتماعی محلات را در نظر گرفته‌اند. شهروندان با عضویت در کانون‌های خانه قرآن و عترت سراهای محله و نیز دبیرخانه مرکزی شمسه، نحوه حضور و فعالیت خود در این کانون‌ها با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهروندان مشخص می‌کنند. در عین حال در اقدامی فراگیرتر دبیرخانه مرکزی شمسه موظف به تشکیل کانون‌های منطقه‌ای دعا و نیاش، قرآن و نهج‌البلاغه با مشارکت نهادها و سازمان‌های مرتبط گشته تا نسبت به تجمیع ظرفیت‌ها و ایجاد بستر رشد و بالندگی اصحاب خرد و اندیشه و همچنین فراهم آوردن زمینه همراهی پیشکسوتان این عرصه‌ها با علاقه‌مندان و نخبگان جوان اقدام نمایند.

  • شمسه آیینی چه جایگاه، مأموریت و نقشی در تفسیر و نهادینه‌سازی حوزه شناخت حقوق شهروندی و مشارکت شهروندان در اداره منطقه محل زندگی از منظر مفاهیم قرآنی و آموزه‌های نهج‌البلاغه داشته است؟

شمسه آئینی در سه رشته قرآن و زندگی، نهج‌البلاغه در زندگی و دعا و نیایش برگزار می‌شود. انتخاب این عناوین با توجه به شناخت کارکردها و مفاهیم عملی آموزه‌های دینی و اسلامی است تا زمینه جاری و ساری ساختن آنها در زندگی اجتماعی افراد فراهم آید. به دیگر سخن مدیریت فرهنگی شهر در گام نخست خواهان ترغیب شهروندان برای شناخت و کاربرد درست این آموزه‌ها در زندگی و مراودات عادی شهروندی است.

وجه تمییز شمسه بعنوان یک مدل فرهنگی در کلیه رشته‌ها تأکید بر هنر اجتماعی و اشکال به کارگیری آن است. این مهم در مجموعه آیینی‌ها هم باید از علم به عمل نزدیک شود تا ما شاهد رفتارهای متناسب با ارزش‌های دینی‌مان باشیم.

  • با ذکر مصادیق و نمونه‌هایی توضیح بفرمایید که شمسه‌های آیینی چه تأثیری بر بهبود مناسبات میان شهروندان با یکدیگر، با محله، شهر و ارکان زندگی اجتماعی داشته و خواهد داشت؟

هر رویداد فرهنگی و هنری به ذات شکل‌گیری خود به دنبال اصلاح جامعه نه به معنای دگرگونی فرهنگ غالب بلکه به معنای تسریع و اصلاح مسیر رشد و رسیدن به نقطه ایده‌آل است. از این دیدگاه، شمسه از طریق شناخت ظرفیت‌ها و هدایت و جهت‌دهی آنها و در نهایت، نگهداشت درست منابع در بلند مدت به دنبال شمول نتایج و مصادیق بارزی خواهد شد. از طرفی دیگر جشنواره شمسه گامی فراتر برداشته و در جستجوی جلب مشارکت آگاهانه شهروندان از طریق افزایش کمی و کیفی حضور شرکت‌کنندگان در آنست تا رهگذری برای تسهیل در فرآیند تفاهم اجتماعی، ایجاد و تثبیت گفتمان مشارکت و تغییر مناسبات شهرداری به عنوان یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی باشد.

شاید تعیین همین مأموریت‌ها برای مجموعه جشنواره‌های شمسه است که اجرای آن را با اجرای طرح مدیریت محله همزمان می‌سازد تا شهروندان مدیریت محله را با شمسه بشناسند و شمسه فرصتی شود برای سنجش موفقیت اجرایی طرح مدیریت محله و این مهم از ویژگی محله به عنوان نخستین خاستگاه همگرایی اجتماعی و امکان بروز تعاملات فردی و اجتماعی شهروند است.

در عین حال شناسایی و جذب قریب یکصد هزار نفر شهروند در موضوعات سه گانه آئینی از مصادیق بارز توفیق شمسه در میان پایتخت‌نشینان است.

  • یکی از زیربخش‌های شمسه‌های آئینی به موضوع وبلاگ‌نویسی اختصاص داشت. نوع نگاهی که در مجموعه همسو با مدیریت شهرداری تهران درباره بهره‌گیری از فرصت‌های وب برای انتقال پیام جامعه ایمانی به جامعه جهانی وجود دارد، چیست؟

انسجام‌بخشی به محتوای وب و فضای مجازی در حوزه دعا و نیایش، قرآن و نهج‌البلاغه در عین بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده این فضا برای نشر آموزه‌های دینی از مهمترین دغدغه‌های مجریان جشنواره شمسه برای انتخاب رشته وبلاگ‌نویسی در جشنواره آئینی محسوب می‌شود.

استفاده از وب به عنوان رسانه‌ای فرا زمان و مکان همچنین ترغیب کاربران به تولید محتوا در حوزه قرآن و آموزه‌های دینی نگاه درخور توجهی به این عرصه است و خوشبختانه با استقبال شهروندان نیز مواجه شد.

  • به طور کلی در رشته‌های مختلف بخش‌های آئینی شمسه چقدر سعی شد جنبه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان فراهم شود؟

شمسه افراد غیرحرفه‌ای را به عنوان مخاطبان اصلی خود انتخاب کرده و این اتفاق به معنای دست یافتن به ذهن خلاق و علاقمند برای آموزش است. بر این اساس برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان مهمترین مأموریت شمسه بود که با همکاری داوطلبانه و مشارکت شهروندان اجرا شد. این کلاس‌ها به تناوب در ایام سال نیز برای اعضای کانون‌های خانه‌های قرآن و عترت همچنین فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.

  • آیا برای بخش‌های آئینی جشنواره شمسه دبیرخانه دائمی راه‌اندازی می‌شود؟

علاوه بر تشکیل دبیرخانه‌های تخصصی که در سال دوم در بسیاری از مناطق تثبیت دائمی شد دبیرخانه مرکزی و دائمی مجموعه جشنواره شمسه در بوستان گفتگو دایر است که به طور مستمر با شهروندان، شرکت‌کنندگان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف در ارتباط خواهد بود. 

کد خبر 209702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز