دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه صحبتکردن با تلفن همراه از گفتوگو با سرنشینان خودرو خطرناکتر است، افزود: سرنشینان خودرو صحبتهای خود را براساس شرایط رانندگی تنظیم میکنند و به راننده نسبت به خطرات قریبالوقوع هشدار میدهند، اما در گفتوگوهای تلفنی چنین امکانی نیست.
وی تصریح کرد: رانندگان جوان (تا 24ساله) نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت میکنند که این رفتار ناشی از عدمآگاهی نسبت به خطرات چنین کاری است. بسیاری حتی این کار را از سایر فعالیتهایی که میتوان پشت فرمان درگیر آن شد از قبیل خوردن، خطرناکتر میدانند.مدیر گروه ترافیک و حملونقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به اینکه حواس پرتی راننده بهعنوان یکی از مهمترین دلایل تصادفات مطرح میشود، افزود: تقریبا یکچهارم از علل کل تصادفات صحبتکردن با تلفن همراه حین رانندگی و بیتوجهی به جلوست که این امر از طریق پژوهشهای بسیاری به اثبات رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مطالعات تفاوتهایی میان جنسیت راننده هم مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: بر این اساس مردها بیشتر از زنها از تلفن همراه حین رانندگی استفاده کرده و خانمها در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند!وی با اشاره به اینکه کارشناسان تأکید دارند که صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خطر پیام کوتاه زدن هنگام رانندگی بهمراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است به شکلی که آزمایشها نشان میدهد زمان واکنش رانندگان هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30درصد و هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان 9درصد افزایش پیدا میکند، بدینترتیب رانندگان با تأخیر بیشتری عکسالعمل نشان میدهند.