گروه شهرستان‌ها: مهم‌ترین پروژه‌ای که در سفر اخیر هیأت دولت به استان خوزستان در قالب طرح‌های مهر ماندگار افتتاح شد و به‌بهره‌داری رسید، پروژه تعریض و دو بانده‌شدن جاده آبادان به ماهشهر بود.

54پروژه نیمه‌تمام فقط در آبادان

شاید این پروژه هم به‌خاطر تعداد بالای تصادفات و کشته‌های محور قدیم آبادان- ماهشهر که بارها مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته بود در اواخر کاری دولت دهم تمام شد و به بهر‌ه‌برداری رسید. حال تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام در سطح استان خوزستان وجود دارد که بسیاری از آنها زیر 70درصد پیشرفت دارند و مشخص نیست آیا تا پایان دولت فعلی به اتمام برسند یا نه؟ این در حالی است که نام اغلب این پروژه‌های نیمه‌تمام در فهرست پروژه‌های طرح مهر ماندگار دیده می‌شود و طبق وعده‌های استانداری و دولت باید به‌زودی آماده‌شوند.

ساخت و تکمیل استادیوم پنج‌مهر، اجرای شبکه فاضلاب شهری، پرداخت وام قرض‌الحسنه خوداشتغالی برای مددجویان کمیته امداد، برآورد اصل و بازگشت وام بازسازی به مردم آبادان، ساخت و تکمیل بیمارستان نفت و بیمارستان تأمین اجتماعی، اجرای طرح آبرسانی (طرح غدیر) و اجرای طرح مناطق نمونه گردشگری از جمله مواردی است که از آن به‌عنوان مصوبات در دست اجرا با 20تا 70درصد پیشرفت فیزیکی می‌توان یاد کرد. علاوه بر این، آنطور که مقامات استانی خوزستان می‌گویند مطالباتی هم از دولت هست که باید پرداخت شود و هنوز این کار به سرانجام نرسیده است.

معاون استاندار و فرماندار آبادان هم این موضوع را به نوعی تأیید کرده است. بهرام ایلخاص‌زاده از عدم‌صدور برخی مجوزها و تأمین‌نشدن اعتبارات مورد نیاز طرح‌ها و برخی دلایل نامشخص دیگر به‌عنوان علل اجرایی‌نشدن برخی مصوبات در شهرستان آبادان نام برد و گفت: ساحل‌سازی‌ رودخانه بهمنشیر، شناور‌سازی‌ مغروقه‌ها، ایجاد دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق، عدم‌تخصیص اعتبار 10میلیارد ریالی برای توسعه گمرک چزابه و اروندکنار، سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب، پالایشگاه خوزستان (آبادان دو) و اسکله بندرصیادی ازجمله مصوباتی هستند که تاکنون اجرایی نشده‌اند. وی البته در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: 140مصوبه رهاورد سه دور سفر هیأت دولت به آبادان بوده‌ که بسیاری از آنها اجرایی شده است.

گفتنی است که سفر چهارم هیأت دولت به خوزستان هم به تازگی انجام شد و حال مردم شهرهای مهم خوزستان ازجمله اهواز و آبادان منتظر احقاق وعده‌های داده‌شده هستند. به‌طور نمونه در شهر اهواز سال‌های سال است که مردم از وجود شبکه نامناسب فاضلاب شهری رنج می‌برند اما هنوز با وجود اینکه بارها نسبت به رفع مشکل وعده داده شده، اقدامی که بهداشت مردم را در این‌خصوص تأمین کند صورت نگرفته است.

فرماندار آبادان در قسمتی دیگر از گفت‌وگوی خود به پروژه‌های در حال پیگیری و انجام نشده این شهرستان اشاره کرد. ایلخاص‌زاده گفت: در سفر نخست هیأت دولت 26مصوبه مربوط به شهرستان آبادان بود که 58درصد از این مصوبات محقق، 27درصد در حال پیگیری و 15درصد انجام نگرفته‌اند. وی با اشاره به سفر دوم هیأت دولت اظهار کرد: در این دور از سفر هیأت دولت، 49مصوبه مربوط به شهرستان آبادان بوده‌است که 49درصد از این مصوبات اجرایی، 29درصد در حال اجرا و 22درصد نیز اجرا نشده‌اند. همچنین به گفته وی 65 مصوبه مربوط به دور سوم سفر هیأت دولت به شهرستان آبادان بوده که 70درصد از این مصوبات اجرایی، 30درصد در حال اجرا یا عدم‌اجراست. با این حساب می‌توان دریافت که از پروژه‌های مصوب دولت در آبادان، هنوز حدود 54پروژه نیمه‌تمام هستند که البته کار اجرا در تعدادی از آنها نزدیک به صفر است.

ایلخاص‌زاده، فرماندار آبادان همچنین گفت: اختصاص وام بانکی در بخش بافت فرسوده (تمام شهر آبادان و خرمشهر مشمول این طرح هستند)، کمک بلاعوض به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تبدیل مرکز صدا و سیمای آبادان به سامانه دیجیتال، افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک اروند تا مرکز استان (120کیلومتر)، تخصیص اعتبار برای کمک به مساجد و اتوبوس برای مدارس، معرفی بندراروندکنار به‌عنوان مرز آبی، تأمین اعتبار برای مناطق همجوار از منطقه آزاداروند، تعمیر و تجهیز بیمارستان‌های طالقانی و شهید بهشتی، تسریع در بازنگری طرح جامع آبادان، تأمین بخشی از خسارت پرورش‌دهندگان میگو در منطقه چوئبده، سالن‌های ورزشی کوثر، ذوالفقاری، چندمنظوره و سالن تمرینی اروندکنار، اصلاح شبکه روشنایی معابر روستایی، تأمین 359فقره جهیزیه برای نوعروسان کمیته امداد و بهزیستی، راه‌اندازی دوسوله در مدارس فنی و حرفه‌ای، گاز رسانی به چهارروستا، تحویل 63واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، تجهیز سالن‌های ورزشی مدارس، اختصاص یک دستگاه امحای زباله‌های عفونی، انجام طرح‌های مطالعاتی همچون بازسازی ذخایر آبزیان و محصولات باغی و تهیه مستند فرهنگی تاریخی دفاع‌مقدس ازجمله مصوبات 100درصد انجام‌شده به شمار می‌رود. وی اظهار کرد: رفع نواقص برخی پروژه‌ها همچون اسکله بندر صیادی و طرح آبیاری و زهکشی، شبکه آب غدیر و شبکه فاضلاب شهری که نقش اساسی در رونق شهری و کاهش مشکلات مردم دارد مهم‌ترین مطالبات مردم آبادان است. وی درخصوص پالایشگاه خوزستان (آبادان‌دو) تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل وجود برخی مسائل حقوقی که باید توسط وزارت نفت دنبال و رفع می‌شد موضوع اجرای این پروژه به‌دلیل عدم‌پیگیری و رفع از سوی این وزارتخانه همچنان بلاتکلیف و اجرا نشده باقی‌مانده است.

کد خبر 211763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز