چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

سعیده آقاخانی زمانی که حاج محمدعلی فرشچیان تصمیم گرفت محبت خود به همدانی‌ها را پس از ساخت مرکز آموزشی و درمانی فرشچیان، با مشارکت در ساخت بیمارستان تخصصی قلب و عروق کامل کند، شاید نمی‌دانست که اگر همچون کار خیر قبلی که بهسازی و نوسازی بیمارستان سینا بود، این بار نیز بهسازی و نوسازی بیمارستان اکباتان همدان را در دستور کار قرار می‌داد، اکنون با عمل به تعهد خود، دیگر نیازی به انتظار برای عمل به تعهد از سوی شریک خود در این پروژه نداشت.

طرح‌های نیمه کاره، ماندگار می‌شوند

  البته مردم همدان قدرشناس محبت‌های مرحوم خیراندیش حاج محمدعلی فرشچیان هستند و می‌دانند که وی به تمام تعهدات خود در این پروژه عمل کرده است. بیمارستان قلب فرشچیان همدان توسط مرحوم محمدعلی فرشچیان و به‌صورت پروژه 40درصد توسط خیر و 60 درصد توسط دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان، اجرا شده است. مرحوم فرشچیان تا سال 88، 40درصد تعهد خود را که شامل 12میلیارد تومان می‌شد به‌صورت کامل پرداخت کرد و پروژه را به دانشگاه علوم‌ پزشکی تحویل داد اما از آن سال به بعد کار در این پروژه کند پیش می‌رود.

دولت ابتدا این پروژه را به‌عنوان طرح ملی در سفر چهارم هیأت دولت به همدان اعلام کرد و 10میلیارد تومان به اجرای این پروژه اختصاص داد. سپس با داغ شدن بحث طرح‌های مهرماندگار، این پروژه یکی از 34طرحی شد که قرار است در همدان با مهر دولت به اتمام رسیده و ماندگار شوند. همچنین از آغاز، برای تجهیز بیمارستان فرشچیان، تصمیم گرفته شد که 50درصد تجهیزات و پرسنل مورد نیاز آن از طریق بیمارستان قلب و عروق اکباتان تأمین ‌شود.

با آنکه پیش از این از سوی مسئولان دولتی اعلام شده بود که این پروژه با قرارگرفتن در طرح مهرماندگار که طرحی برای اتمام طرح‌های مهم و ملی تا پایان دولت است، به‌صورت کامل تحویل مردم همدان خواهد شد تا مهرآفرین باشد اما هفته گذشته اعلام شد که مرحله نخست این طرح تا تیر امسال به اتمام می‌رسد و مابقی نیز درصورت تأمین اعتبار تکمیل می‌شود.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌گوید: این بیمارستان در مرحله نخست شامل 140 تختخواب از جمله 100 تخت معمولی، 10 تخت‌ آی سی یو و 30 تخت سی‌سی‌یو است که این میزان ظرفیت در مرحله دوم به220 تخت افزایش می‌یابد. شمس می‌افزاید: درصورت تکمیل و تجهیزشدن این بیمارستان، بخش قلب بیمارستان اکباتان به محل بیمارستان قلب فرشچیان انتقال می‌یابد.

اظهارات شمس در حالی بیان می‌شود که طرح بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی قلب و عروق فرشچیان با 25هزار متر مربع زیر بنا در 9طبقه، 220 تختخواب و شامل تجهیزاتی همچون‌ ام آر ‌ای، آنژیوگرافی، سی تی اسکن، گاما‌اسکن، انواع اکوکاردیوگرافی، پمپ‌های جراحی قلب باز، دستگاه اکسیژن ساز و امحای زباله، تجهیزات چهارگانه، دستگاه‌های رادیولوژی و تجهیزات بخش‌های ویژه با تخت‌های تخصصی و فوق تخصصی است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان 150 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ساختمان و 240 میلیارد ریال برای خرید تجهیزات پزشکی این بیمارستان نیاز است، درحالی‌که درسال گذشته و قبل از نوسانات ارزی مبلغ 18میلیارد تومان برای تجهیز پروژه نیاز بود و این مبلغ هم‌اکنون به 24میلیارد تومان رسیده است.

نیاز این پروژه و طرح‌های دیگر دانشگاه علوم پزشکی به اعتبار، در شرایطی است که به اذعان شمس، دانشگاه سال گذشته با مشکل کسری‌ بودجه مواجه بوده و این موارد به وزارت متبوع، معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و استانداری منتقل شده اما با وجود پیگیری‌ها، کسری‌های واقعی تأمین نشده و دانشگاه با استفاده از منابع داخلی، مقداری از مشکلات پرسنلی دانشگاه را حل کرده و امیدوار است این مشکلات در سال 92 حل شود.

در این شرایط کسری بودجه و نوسانات ارزی با درنظر گرفتن این نکته که قسمت عمده تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان، تجهیزاتی است که نسبت مستقیم با قیمت ارز دارد، تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان فرشچیان با انتقال تجهیزات بیمارستان اکباتان، تنها راه ممکن است تا دانشگاه بتواند این پروژه را نیمه فعال کند. به همین منظور، دانشگاه درنظر دارد به محض تکمیل کارهای عمرانی و عملیاتی بیمارستان فرشچیان، انتقال تجهیزات بیمارستان اکباتان را عملی کند.

این اتفاق با نتیجه طرح، که قرار بود در آن بیمارستان قلب فرشچیان همدان با دارا بودن 220 تختخواب و برخورداری از امکانات هلی‌بورد برای پیوند اعضا، مرکز قلب و عروق در غرب کشور باشد، همخوانی ندارد و تنها مهری نیمه تمام است. در کنار این طرح به‌نظر می‌رسد برخی دیگر از طرح‌های مهرماندگار استان همدان مانند تالار قرآن که هنوز وضعیت پوشش سقف تالار اصلی آن مشخص نیست، راه‌آهن همدان- تهران که ریل‌گذاری آن با سرعت تعهدشده همخوانی ندارد، آبرسانی به شهر همدان از سد تالوار که به گفته مسئولان 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دانشکده داروسازی که نیازمند تجهیزات گرانقیمتی است و ارائه تسهیلات برای ساخت دو هتل نیز تبدیل به طرح‌هایی ناماندگار یا مهر ناتمام شوند تا شاید در دولت بعد این مهر تمام شود.

کد خبر 213235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز