جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سی و یک روزه با حزب‌‌الله لبنان و برخی موارد دیگر آینده سیاسی المرت و کابینه وی را در‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است تا جایی که المرت نخست وزیر اسرائیل درآستانه استیضاح در پارلمان این کشور قرار دارد.

جواد حمیدی همکار سرویس بین الملل همشهری در گفتگویی با پل سالم مدیر برنامه خاورمیانه در بنیاد صلح کارنگی نظرات این تحلیلگر امور منطقه را در خصوص تحولات سیاسی اخیر در فلسطین اشغالی جویا شده است.

  • گزارش کمیسیون وینوگراد که به جنگ اسرائیل و حزب الله در تابستان گذشته مربوط می‌شود تقریبا به شدیدترین شکل ممکن تمامی‌مقامات درگیر در این موضوع را به باد انتقاد می‌گیرد. نظر شما درباره این گزارش چیست؟

این گزارش در نوع خود منحصر به فرد است. در طول تاریخ 59 ساله اسرائیل هیچگاه به این شکل روند تصمیم سازی در این کشور مورد سئوال قرار نگرفته بود. تقریبا تمامی‌این گزارش 150 صفحه‌ای شامل پاورقی‌های پارلمان است.

در جای جای این گزارش به اظهارات نمایندگان و گزارش افراد پیش از تشکیل جلسات پارلمان‌اشاره شده است. به عقیده من این حجم از انتقادات‌آن هم در خصوص موضوع بسیار حساسی همچون جنگ، در نوع خود بی سابقه است.

  • در سال3 197 نیز گزارش درباره جنگ سال گذشته اسرائیل منتشر شد که به استعفای گولدا مایر نخست وزیر وقت اسرائیل انجامید. فکر می‌کنید این گزارش نیز به خروج المرت از صحنه سیاسی اسرائیل بیانجامد در حالی‌که وی بر حفظ جایگاهش تاکید دارد؟

المرت در شرایط بسیار دشواری قرار دارد که هر روز بر میزان وخامت‌آن افزوده می‌شود. در گزارش 1973 از مایر خواسته نشد استعفا دهد. در این گزارش نیز از المرت خواسته نشده است سیاست را ترک کند اما در واقع موجب این موضوع شده است.

در حال حاضر حتی اعضا حزب کادیما (که المرت رهبری آن را برعهده دارد) از وی خواسته‌اند از سیاست کناره گیری کند.

باید توجه داشت که این گزارش اقدامت سه اسرائیلی را زیر ذره بین قرار داده است. وزیر دفاع اسرائیل که استعفا داده است. رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور که وی نیز مستعفی است و المرت.

بنابراین فکر می‌کنم شمارش معکوس برای المرت نیز فرا رسیده است زیرا اشتباهات جنگ 31 روزه با حزب الله لبنان جای هیچگونه توجیهی برای المرت باقی نخواهد گذارد. از سوی دیگر هم حزب کارگر اسرائیل در 28 مه نیز می‌تواند عامل تعیین‌کننده دیگری باشد.

  • بدان معنی که اگر حزب کارگر با کادیما ائتلاف نکندآنگاه استعفای المرت قطعی است. بله؟

به احتمال فراوان. در واقع باید سناریوهای بسیار دور از ذهنی کنار یکدیگر قرار گیرد تا کابینه المرت بکار خود در دولت ادامه دهد. اما فکر می‌کنم اگر حزب کارگر از ائتلاف با کادیما سرباز بزند باید کار کابینه المرت را پایان یافته تلقی کرد.

جانشین احتمالی المرت چه کسی خواهد بود؟

 فکر می‌کنم از بین شیمون پرز سیاستمدار کهنه کار اسرائیل و تزیپی لیوینی وزیر خارجه کنونی کابینه یکی به‌عنوان نخست وزیر آینده اسرائیل انتخاب شود.

کد خبر 21184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز