جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی ضمن تحلیل گزارش کمیته وینوگراد درباره نحوه اداره جنگ از سوی دولت رژیم صهیونیستی گفت این گزارش نتیجه نهایی جنگ 33 روزه با لبنان را مشخص کرد.

زیرا بسیاری تا به امروز هنوز هم نمی‌توانستند نتیجه نهایی این جنگ یعنی پیروزی ما (لبنان) یا شکست اسرائیل را باور کنند یا حتی تخمین بزنند.

در گزارش کمیته وینوگراد بر شکست بسیار بزرگ اسرائیل در جنگ با لبنان تأکید شده است. چنان‌که ایهود اولمرت (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) مجبور شد به اشتباهات خطرناک خود در جنگ اعتراف کند و بگوید که من در رهبری این جنگ شکست خوردم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تأکید کرد که ببینید تمام نظام اسرائیل و مردم اسرائیل برای نجات هدف و ارزش‌های خود یعنی حفظ کیان و رژیم اسرائیل سریعاً به حرکت درآمدند تا این قضیه را حل و فصل کنند. می‌دانید دلیل آن چیست، دلیل آن واضح است، حفظ اسرائیل و محقق ساختن خواب تشکیل امپراطوری اسرائیل.

حال چه اسرائیل به ناحق در منطقه تشکیل شده است یا خیر، به هر حال اسرائیلی‌ها به حفظ کیان خود بیشتر از ما اخلاص و تعهد دارند.

نصرالله بر این نکته نیز اذعان کرد که تا پیش از گزارش وینوگراد بسیاری (در لبنان) حاضر نبودند پیروزی مقاومت اسلامی لبنان را در این جنگ قبول کنند و حتی بدتر از آن خنجر به پشت زدند و این نتیجه بزرگ یعنی پیروزی لبنان را رد کردند.

از طرف دیگر همان‌گونه که انتظار می‌رفت گزارش کمیته وینوگراد در اراضی اشغالی فلسطین توفانی به پا کرده و تقریباً جمله احزاب سیاسی و مردم خواستار استعفای ایهود اولمرت هستند.

به نوشته روزنامه هاآرتص بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود و رهبر جناح مخالف در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت، این جنگ ثابت کرد راهکار یک‌جانبه عملی نیست.

جنگ با حزب‌الله لبنان اولین درگیری بود که اسرائیل در آن پیروز نشد و کمیته وینوگراد نشان داد موجودیت اسرائیل به قدرتش بستگی دارد.

موقعیت متزلزل دولت اولمرت به‌گونه‌ای است که سیلوان شالوم وزیر امورخارجه سابق رژیم صهیونیستی به وزیر امور خارجه فعلی گفته است، شما که اولمرت را به استعفاء تشویق کرده‌اید چگونه می‌توانید نماینده دولت وی در جهان باشید.

علاوه بر مسابقه سرزنش یکدیگر که میان سیاستمداران جاری است، ده‌ها هزار اسرائیلی نیز در تظاهراتی در تل‌آویو خواستار کناره‌گیری اولمرت شده‌اند.

هیچ سیاستمداری در این تظاهرات که گفته شده است 100 هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، سخنرانی نکرد؛ گرچه پایه‌های دولت اولمرت سست شده است، اما تاکنون از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس سخنی به میان نیامده است.

کد خبر 21181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز