گروه بین‌الملل: به موازات ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در شهر استراتژیک القصیر که باعث‌شده ائتلاف مخالفان تمامی گروه‌های مسلح را به لشکرکشی به این شهر فراخوانند، سازمان ملل اعلام کرد که دولت و مخالفان سوریه آماده حضور در کنفرانس ژنو‌2 هستند و اتریش هم تهدید کرده درصورت موافقت اروپا با ارسال سلاح به مخالفان، نیروهای خود را از جولان خارج خواهد کرد.

جنگ -درگیری

به گزارش خبرگزاری رویترز، اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه تصریح کرد: هم دولت سوریه و هم مخالفان، برای شرکت در کنفرانس ژنو‌2 اعلام آمادگی کرده‌اند. اوایل‌ماه جاری میلادی روسیه و آمریکا درباره برگزاری کنفرانس ژنو‌2به‌منظور حل و فصل بحران سوریه در آینده‌ای نزدیک توافق کردند. اظهارات ابراهیمی در حالی بیان می‌شود که نه دولت و نه مخالفان هیچ کدام رسما برای این مذاکرات اعلام آمادگی نکرده‌اند.

به موازات اظهارات ابراهیمی و در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به‌منظور بررسی لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه، وزیر دفاع اتریش تهدید کرد درصورت لغو این ممنوعیت، نیروهای خود در جولان‌اشغالی را از این منطقه خارج خواهد کرد. هشدار اتریش عملا متوجه انگلیس و فرانسه است که بر ضرورت لغو ممنوعیت ارسال سلاح به گروه‌های مسلح تأکید می‌کنند. علاوه بر اتریش، آلمان، کشورهای بالتیک و کشورهای اسکاندیناوی نظیر فنلاند و سوئد هم با این لغو ممنوعیت مخالف‌اند.

نیروهای اتریشی در چارچوب نیروهای پاسدار صلح در بلندی‌های جولان اشغالی و منطقه حائل میان نیروهای سوری و نیروهای رژیم صهیونیستی مستقرند.جرالد کلوژ وزیر دفاع اتریش تصریح کرد که چنین اقدامی باعث بی‌طرفی نیروهای کشورش در منازعات سوریه خواهد شد. از میان یک هزار نیروی پاسدار صلح سازمان ملل، دست‌کم 380نفر آنها، اتریشی‌اند و عقب‌نشینی آنها از این منطقه پس از 40سال، شکاف عمیقی در یگان‌های پاسدار صلح ایجاد خواهد کرد.

پیش از این، ژاپن و کرواسی از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، نیروهای خود را از جولان خارج کردند و فیلیپین هم، در پی گروگان‌گرفته شدن شماری از نیروهایش، اعلام کرد که احتمالا نیروهای خود را خارج خواهد کرد.اما در حوزه میدانی و درحالی‌که ارتش سوریه به پیشروی‌های خود در منطقه شمالی شهر القصیر در غرب این کشور ادامه می‌دهد، رئیس موقت ائتلاف مخالفان، پیکارجویان مسلح را به حرکت به سوی این شهر برای درگیری با ارتش فراخواند.

جورج صبره در بیانیه‌ای، همچنین خواستار ایجاد گذرگاهی انسانی در شهر القصیر و برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع استان حمص شد. وی تصریح کرد که حدود 50هزار پیکارجو در شهر القصیر با ارتش سوریه می‌جنگند. ارتش سوریه 4روز پیش و پس از پاکسازی مناطق پیرامونی القصیر وارد این شهر شد و اکنون گروه‌های مسلح منطقه شمالی شهر را محاصره کرده‌اند. اظهارات علنی صبره و موضعگیری برخی کشورهای عربی و مشخصا اتحادیه عرب درباره درگیری‌های القصیر، نشان از اهمیت استراتژیک این شهر در رویارویی‌ها میان دوطرف دارد و کنترل این شهر می‌تواند محاسبات میدانی را تا حد بسیار زیادی تغییر دهد.

در پی فراخوان صبره برای ایجاد گذرگاهی انسانی، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که در این‌باره هیچ اجماعی در شورای امنیت وجود ندارد.اما به همان میزان که پیشروی‌های ارتش سوریه در القصیر ادامه می‌یابد، درگیری‌ها در شهر شمالی لبنان یعنی طرابلس هم شدت بیشتری می‌گیرد و طی 4روز درگیری افراد مسلح با ارتش لبنان، دست‌کم 10مسلح و 2نظامی کشته و بیش از 70نفر هم زخمی شده‌اند. روزنامه السفیر نوشت که درگیری‌های سه‌شنبه‌شب در طرابلس، شدیدترین درگیری‌ها از سال 1985تاکنون بوده است.

درگیری‌ها بیشتر در منطقه سنی‌نشین ضد‌سوری باب‌التبانه و علوی‌نشین جبل محسن و منطقه مرزی عرسال صورت می‌گیرد. این مناطق به‌علت مجاورت با مرز سوریه و نزدیکی به القصیر، همواره به گذرگاهی برای ارسال سلاح به مخالفان سوریه تبدیل شده و ارتش سوریه می‌کوشد با کنترل مرز لبنان، این گذرگاه را ببندد. برخی منابع آگاه گزارش داده‌اند که صحنه گردانان درگیری‌ها در طرابلس و مشخصا احمد الاسیر یکی از شخصیت‌های سلفی اعلام کرده‌اند درگیری‌ها به موازات عملیات ارتش سوریه در القصیر ادامه خواهد یافت. اردن هم اعلام کرده که مایل به استقرار موشک‌های پاتریوت در اراضی خود است.

عبدالله النسور نخست‌وزیر اردن با اعلام این مطلب تصریح کرده که کشورش آماده مقابله با هرگونه پیامد ناشی از تحولات سوریه است. عبدالله النسور در عین حال، تأکید کرده که کشورش در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه سهیم نخواهد بود. در همین حال، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه رایزنی‌ها با مقام‌های روس درباره کنفرانس آتی ژنو، عازم مسکو شد و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. برخی رسانه‌های خبری اعلام کردند که روسیه از سوری‌ها خواسته است تا تغییری در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده خود ایجاد کنند.

کد خبر 215491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز