به گزارش فارس، برای احداث این خط آهن، 13 پل بزرگ احداث شده و در طول مسیر با توجه به باتلاقی بودن بخشهایی از بستر اجرای این خط آهن، عملیات گسترده و سنگین زیرسازی صورت گرفته است.
با افتتاح این خط آهن که قابلیت تردد قطارهای مسافربری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و تردد قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت را دارا میباشد امکان انتقال سالیانه 10 میلیون تن بار و بیش از 400 هزار مسافر از این پروژه مقدور خواهد شد.
لازم به ذکر است این خط آهن پس از توافق سه جانبه روسای جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به طول 960 کیلومتر مربع احداث شده که با احتساب ایستگاه ها طول این خط آهن در گلستان 110 کیلومتر مربع است.
مهمترین مزیت این خط آهن علاوه بر اتصال سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه به دریای عمان و خلیج فارس، کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی از طریق جمهوری اسلامی ایران است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبادلات اقتصادی بین این کشورها افزایش می دهد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کار ساخت خط آهن گرگان به اینچه برون را برعهده داشته و برای ساخت آن یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، بعد از ورود به فرودگاه گرگان به صورت متمرکز 14 هزار و 130 واحدی مسکن مهر و مجتمع 256 واحدی مسکن مهر ویلایی شهر سرخنکلاته گرگان و سد مخزنی کبودوال و تونل انتقال آب سد زرینگل به سد کبودوال را افتتاح کرد.
رئیس جمهور پس از افتتاح این سه پروژه گلستان را مقصد تهران ترک می کند.