چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: به دنبال اعلام خبر حذف بهای زمین از بهای مسکن، قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران از حدود یک ماه گذشته ثابت مانده است.

بنا به گفته کارشناسان بازار مسکن، علت اصلی ثابت ماندن بهای مسکن تنها اعلام خبر حذف بهای زمین از بهای مسکن نیست، چرا که این اقدام در شهرهای اقماری تهران قابلیت اجرایی دارد.

این کارشناسان کمبود نقدینگی در اختیار مردم و تغییرات روی داده در نحوه اعطای وام 18 میلیون تومانی بانک مسکن را در کنار نگرانی صاحبان واحدهای مسکونی از افزایش مجدد بهای مسکن در شش ماهه دوم امسال و وارد شدن خسارت مالی به آنها در پی کسب سود بیشتر، را از علل وقوع این رویداد می‌دانند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه مشاوران املاک، می‌گوید: کاهش قدرت خرید برخی از متقاضیان به دلیل رشد قیمت‌ها در گذشته، موجب شده است تا از حجم تقاضای خرید مسکن کاسته شود. مصطفی قلی‌خسروی، می‌افزاید: ثابت ماندن بهای مسکن طی یک ماهه گذشته بیشتر از کمبود نقدینگی در اختیار مردم ناشی می‌شود تا حذف بهای زمین از بهای مسکن.

دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان ایران هم در این زمینه معتقد است: مردم به دنبال تحقق وعده‌های دولتمردان برای کاهش بهای مسکن هستند و شاید بتوان گفت به همین دلیل بهای مسکن مجددا سیر صعودی پیدا نکرده است.  دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی نیز در همین زمینه به همشهری می‌گوید: کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نسبت به سال گذشته یکی از دلایل اصلی رکود حاکم بر بازار مسکن است.

جواد خوانساری، می‌افزاید: در سال گذشته افرادی که توان خرید واحدهای مسکونی را داشتند به طور ناگهانی با رشد فزاینده قیمت‌ها روبه‌رو شدند. این اتفاق در شرایطی روی داد که نحوه اعطای وام 18 میلیون تومانی مسکن هم تغییرکرد و در این میان افرادی که توان پرداخت 3 میلیون تومان مابه‌التفاوت برای اخذ این وام را نداشتند، همچنان نمی‌توانند از وام به موعد رسیده خود استفاده کنند.

وی معتقد است: عوامل تعیین‌کننده قیمت مسکن باید از سوی دولت شناسایی شوند، چرا که در ساخت یک واحد مسکونی علاوه بر سودی که عاید فروشندگان می‌شود، رشد حق انشعاب آب و فاضلاب، عوارض شهرداری، افزایش دستمزد کارگران و رشد بهای مصالح ساختمانی در قیمت مسکن تاثیر‌گذارند.

کد خبر 21617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز