گروه شهری: طرح جامع و تفصیلی تهران که از واپسین روزهای سال80 به‌صورت جدی در معاونت شهرسازی شهرداری تهران آغاز شده بود، سرانجام در 28دی‌ماه 1385در شورای شهر به تصویب رسید و کلیات آن نیز در آذر‌ماه 1386به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید و تهران پس از 40سال دارای سند توسعه شد.

طرح تفضیلی

تصویب کلیات طرح جامع و تفصیلی تهران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور و همچنین شورای شهر حاصل تلاش بیش از 23گروه از مهندسین مشاور بود.ابلاغ طرح جامع در سال 86و ابلاغ طرح تفصیلی در ابتدای سال 91ازجمله مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه شهرسازی به شمار می‌رود.

به گزارش همشهری، نخستین طرح جامع شهر تهران در سال 1345با مشاوره ویکتور گروئن، یکی از بزرگ‌ترین مهندسان مشاور جهان، تدوین شد. ویکتور گروئن براساس توسعه شهر لس‌آنجلس، طرح جامع شهر تهران را تدوین کرد و تا سال‌ها مسیر توسعه تهران بر مبنای آن طرح ادامه داشت.

تا سال‌ها تهران با تکیه بر طرح جامع اول که به طرح جامع فرمانفرمائیان معروف شد، اداره می‌شد و طرح‌های تفصیلی مستخرج از طرح جامع فرمانفرمائیان مهم‌ترین اسناد اداره شهر دانسته می‌شد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌تدریج تهیه طرح جامع مورد توجه نهادهای برنامه‌ریزی ازجمله وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران قرار گرفت اما به نتیجه نرسید.

در اواخر دهه 60وزارت مسکن با چشم‌انداز تهیه یک طرح جامع جدید، تلاش کرد تا پایتخت را صاحب یک سند برای توسعه کند. تلاش وزارت مسکن به تدوین «طرح ساماندهی تهران» منجر شد که این طرح در سال 72به شهرداری تهران ابلاغ شد که شهردار وقت به‌دلیل مباحث فنی از اجرای آن جلوگیری کرد.

از اوایل دهه 70و پس از ابلاغ طرح ساماندهی تهران، به‌تدریج تهیه یک طرح جامع در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت که پس از گذشت بیش از 15سال این طرح همچنان در محاق ماند. نخستین قراردادها برای تهیه طرح جامع شهر تهران در سال 81با مهندسان مشاور بسته شد و در نهایت این کار به‌صورت رسمی از سال 82مورد توجه قرار گرفت. از سال 84تهیه طرح جامع با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد و مدیریت شهری فعلی تهران با یکپارچه‌کردن ریاست نهاد طرح جامع و معاونت شهرسازی برای به‌نتیجه‌رسیدن تدوین و ابلاغ طرح جامع و تفصیلی تهران گام مهمی در این راستا برداشت. اگر چه در سال‌های بعد با حذف نهاد طرح جامع گام‌های نهایی طرح جامع به‌ویژه اجرای طرح تفصیلی کندتر برداشته شد، ابلاغ طرح تفصیلی در سال 91مهم‌ترین گام در تاریخ شهرسازی تهران پس از پیروزی انقلاب است.

مهم‌ترین دستاوردهای ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی را می‌توان در توقف ساخت‌وساز در ارتفاع بالای 1800متر، تدوام منطقی ساخت‌وساز در شهر تهران، رونق ساخت‌وساز و توزیع عادلانه سرانه‌های شهری دانست؛ اگرچه با ابلاغ طرح جامع در سال 86نظام مالی شهرداری تهران تغییر کرد و دفاتر خدمات الکترونیک در شهر تهران راه‌اندازی شد و سلیقه‌های فردی در تصمیم‌گیری‌ها کاملا به کناری رانده شد.

در سال 86و با ابلاغ طرح جامع شهر تهران ساخت‌وساز در پایتخت رونق گرفت و شاهد افزایش 80درصدی صدور پروانه ساختمانی بود. حریم پایتخت مشخص شد و از توسعه آن جلوگیری به عمل آمد. 22دفتر خدمات الکترونیک شهر تهران در مناطق 22گانه در گام اول راه‌اندازی شد و از اجرای طرح‌های غیرکارشناسانه مانند مونوریل در تهران جلوگیری به عمل آمد.

در گامی دیگر و در جریان تصویب طرح جامع در شورای شهر تهران، در سال 86صدور شناسنامه فنی ساختمان قطعی شد و وزیر مسکن برای نخستین‌بار در صحن علنی شورای شهر در کنار شهردار تهران قرار گرفت تا با امضای تفاهمنامه‌ای روان‌سازی‌ گردش کار صدور پروانه ساختمان را مورد توجه قرار دهد. یک هفته بعد نیز صدور سند مالکیت ساختمان با امضای تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک تسریع شد.

تهران نخستین شهر کشور است که توانسته با الگوی ایرانی- اسلامی به یک طرح مدون و دارای چشم‌انداز توسعه شهری دست یابد. این اتفاق در حالی رخ داده که ایران نخستین کشور از حوزه جنوب بود که در سال 1320و تنها 2سال پس از طراحی نخستین برنامه‌ریزی منطقه در جهان، توانست به برنامه‌ریزی منطقه‌ای در جهان مدرن دست یابد.

کد خبر 216774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز