جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

چارچوب و جهت‌گیری‌های آغاز روند معامله سهام عدالت در بورس، در نهمین جلسه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، به تصویب رسید.

بورس

به گزارش همشهری، طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه که عصر روز چهارشنبه به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، مقرر شد که وزارت اقتصاد شرایط را برای آغاز معاملات سهام عدالت در بورس، به تناسب سهام آزادشده، از شهریورماه، میسر سازد. براساس مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، وزارت اقتصاد باید دستورالعمل لازم برای اجرای این مصوبه را با رویکرد حفظ حقوق سهامداران و آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری، ثبات بازار سرمایه، نظارت دولت و تداوم و رشد پایدار ارزش سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تدوین کند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ هم اجازه دارد به آن دسته از مشمولان واجدشرایط، نظیر کارگران فصلی و ساختمانی، افراد فاقد شغل و سایر افراد باقیمانده که تاکنون از مزایای سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، با شرایط مشابه قبل، به‌صورت اقساطی سهام عدالت واگذار کند.

شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل44، همچنین به سازمان خصوصی‌سازی‌ اجازه داد تدابیری اتخاذ کند تا زمانی که سهام عدالت آزاد نشده، به‌نحوی در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت شود که طرح واگذاری سهام عدالت تضعیف نشده و منابع لازم برای اداره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز تأمین شود. در پی تصویب این طرح، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اعلام اینکه کارگران ساختمانی تا 15اردیبهشت برای تکمیل فرم سهام عدالت فرصت دارند، گفت: با تکمیل این مرحله در مجموع 50میلیون نفر مشمول سهام عدالت می‌شوند و این طرح نهایی و کامل خواهد شد.

حسن محمدتبار در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: توزیع سهام عدالت کارگران ساختمانی از شهریور پارسال آغاز شده است و 3میلیون و 200هزار نفر از کارگران فصلی برآورد شده‌اند که پس از پایش اطلاعات و بررسی و همپوشانی بخشی از کارگران، درنهایت 2میلیون و 329هزار و 300هزار نفر کارگر ساختمانی برای دریافت سهام عدالت شناسایی شدند. او افزود: با پایان این مرحله از توزیع سهام عدالت و همچنین نتایج 18مرحله گذشته، طرح واگذاری سهام عدالت به مرحله اتمام می‌رسد.
معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: از سال 85تاکنون 41میلیون و 920هزار نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند که با تکمیل کارگران ساختمانی (حدود 8میلیون نفر با اعضای خانواده‌ها) به 50میلیون نفر می‌رسد و حدود 65درصد از جمعیت کشور مشمول نهایی دریافت سهام عدالت می‌شوند.

او افزود: از 62شرکتی که سهام آنها برای طرح سهام عدالت واگذار شده است، 33شرکت در بورس حضور دارند و از بهترین بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که هلدینگ خلیج‌فارس یکی از این شرکت‌هاست. محمدتبار گفت: پس از این مرحله دیگر برای طرح توزیع سهام عدالت نام نویسی نخواهد شد و این طرح پایان خواهد یافت. وی با بیان اینکه ارزش این سهام متناسب با رشد شاخص‌های بورس افزایش می‌یابد و اقساط آنها از طریق سود سهام پرداخت می‌شود، گفت: تاکنون بخشی از قیمت سهام از این طریق پرداخت شده است و پس از تکمیل طرح درخصوص حضور این سهام در بورس یا فرابورس و خرید و فروش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 216776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز