همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه برخی اخبار منتشر شده درباره‌ی سفر هیاتی از طالبان به ایران را تایید نکرد.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه‌ی نشست همایش بزرگداشت امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد تحولات اخیر در ترکیه و درگیری‌ها در این کشور گفت: ما این موضوع را موضوعی داخلی می‌دانیم و امیدواریم با درایت و هوشمندی که مقامات ترکیه دارند این مساله در آرامش و به دور از هر گونه خشونتی برطرف شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت‌نامه‌ی کتبی برای شرکت در اجلاس ژنو به دست ایران رسیده است گفت: موضوع کنفرانس بین‌المللی که در مورد سوریه قرار است در ژنو برگزار شود، جزییاتش هنوز مشخص نشده، دولت روسیه تلاش‌هایی را انجام می‌دهد، ما از تلاش‌های دولت‌ روسیه حمایت می‌کنیم و در عین حال از هر ابتکاری که برای رسیدن به راهکار سیاسی در موضوع سوریه باشد حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: پیش از این که به موضوع دعوت برای حضور دراجلاس برسیم باید در نظر داشت موضوعات دیگری در دست بررسی و پیگیری است و گروههای معارض هنوز نتوانسته‌اند درباره‌ی نحوه‌ی شرکتشان در اجلاس ژنو به جمع‌بندی برسند و بهانه‌های مختلفی می‌آورند، دستور کار آن هنوز مشخص نشده و ما امیدواریم رایزنی‌هایی که در حال انجام است به نتیجه برسد.

وی گفت: اگر از ایران دعوت شود قطعا با دیدگاه مثبت بررسی خواهیم کرد، زیرا اعتقاد داریم هر ابتکاری برای موضوع سوریه باید ابتکاری فراگیر و با شرکت همه‌ی کشورهایی که می‌توانند تاثیرگذار باشند و نفوذ موثر و سازنده‌ای داشته باشند برگزار شود.

عراقچی با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی تهران درباره‌ی سوریه نیز گفت: این اجلاس با مشارکت بیش از 40 کشور و چندین سازمان بین‌المللی نشان داد ایران کشوری تاثیرگذار است و جامعه بین‌الملل نیز به نقش ایران توجه می‌کند و راه حلی که ما از ابتدا برای موضوع سوریه اعلام کرده بودیم که رسیدن به راهکار سیاسی از طریق گفت‌وگوهای ملی بین دولت و معارضین واقعی و نه گروههای تروریستی بوده توجه بیشتری از سوی جامعه‌ی بین‌الملل می‌شود و امیدواریم منجر به راهکار سیاسی که مورد پذیرش مردم سوریه باشد منجر شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پیگیری پرونده منصور ارباب سیر در دادگاه آمریکا به کجا رسید گفت : حکم وی حکمی ناعادلانه است که آن را در ادامه سناریوی هالیوودی طراحی کردند و در این سناریو مضحک سعی کردند ایران را متهم کنند که می‌بینیم ارباب سیر قربانی مظلوم این سناریو است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه درباره‌ی تحریم‌های اخیر اعلام شده از سوی آمریکا علیه ایران نیز گفت: به عنوان تحریم‌های یک جانبه امری غیر قانونی و کاملا منسوخ است، تجربه نشان داده که این اقدامات هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه در ابعاد و پیچیدگی‌های آن خواهد افزود.

عراقچی تاکید کرد:‌از اینکه آمریکا و برخی کشورهای دیگر کماکان به این روش غلط خود ادامه می‌دهند واقعا متاسفیم و تجربه نشان داده که تاثیری در مواضع ایران و همچنین حل مشکل نخواهد داشت، تحریم‌ها بخشی از راه حل برای موضوع هسته‌یی ایران نیستند؛ رفع تحریم‌ها می‌توانند بخشی از راه حل باشند اما تحریم و اضافه کردن آن فقط بر ابعاد مشکل اضافه می‌کند، امیدواریم این راه حل منسوخ و شکست خورده را کنار بگذارند.

سخنگوی وزارت امو رخارجه در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اخبار منتشر شده درباره‌ی سفر هیاتی از طالبان به ایران گفت: این اخبار را تایید نمی‌کنم.

وی درباره‌ سفر کمیته پیگیری مخالفان و دولت سوریه به تهران نیز گفت: سال گذشته سفری از سوی گروههای معارض دولت سوریه و بخشی از دولت در ایران تشکیل دادیم و بیش از 140 نفر از شخصیت‌های مختلف سوریه و نمایندگانی از گروههای مختلف معارض در آن شرکت داشتند که منجر به تشکیل کمیته پیگیری از درون آنها شد؛ این کمیته پیگیری تاکنون جلسات و تماس‌های مختلفی با مقامات سوری و خارجی داشته‌اند، قرار است در ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌هایشان سفری نیز به تهران داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر قطع روابط تجاری ایران و کانادا نیز اظهار کرد: دولت کانادا اعلام کرد روابط تجاری و اقتصادی‌اش را با ایران قطع می‌کند، اعلام کردیم که روابط تجاری و اقتصادی فوق‌العاده‌ای نداشتیم که بخواهد قطع شود و این اقدام در حقیقت حرکت نمایشی از طریق دولت کانادا بود و به نوعی فرافکنی مشکلاتی است که خود دولت کانادا بخصوص در زمینه‌ی حکم دادگاه فدرال کانادا مبنی بر تایید صحت تقلب در انتخابات کانادا مواجه است.

وی گفت: دولت کانادایی که مدعی دموکراسی و حقوق بشر است خود متهم به این است که در اثر انتخابات متقلبانه‌ای روی کارآمده است، ما این اظهارات را فرافکنی در این راستا ارزیابی می‌کنیم، اما در مورد روابط تجاری این طور نیست که ما روابطمان را با کانادا قطع کرده باشیم و این خبر نیز امر فوق‌العاده‌ای نبوده که بخواهد قطع شود.

وی درباره‌ی اخبار منتشر شده درباره‌ی سفر احمدی‌نژاد به روسیه نیز گفت: نشست سران کشورهای صادرکننده گاز که معروف به اپک گازی است در تیرماه در روسیه برگزار می‌شود از رئیس جمهور ایران نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است اینکه ایشان در آن شرکت کنند درحال بررسی است و هر نوع تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

خبرنگاری پرسید: آیا در این نشست درباره‌ی سوریه نیز گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد که عراقچی پاسخ داد: طبعا در حاشیه‌ همه نشستهای بین‌المللی دیدارها و ملاقات‌هایی انجام می‌شود و کشورهای علاقمند درباره‌ی سایر موضوعات صحبت خواهند کرد و موضوع سوریه به طور طبیعی یکی از موضوعات جدی بین‌المللی است که مورد بحث و مشورت بین ایران و روسیه نیز است که طبعا اگر فرصتی پیش آید در این باره نیز صحبت خواهد شد.

کد خبر 217262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز