همشهری آنلاین: سازمان ملل اعتبار آن چه را که دولت فرانسه می‌گوید، مدرکی است مبنی بر این که نیروهای سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان استفاده کرده‌اند، زیر سوال برده است.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، مقامات فرانسه در تاریخ چهارم ماه ژوئن ادعا کردند که آنها مدارکی از بررسی های آزمایشگاهی به دست آورده‌اند که اثبات می‌کند که نیروهای دولتی در سوریه از گاز اعصاب سارین استفاده کرده‌اند.

دولت فرانسه اعلام کرد که پاریس نتایج این آزمایشات را به تیم بررسی کننده تسلیحات شیمیایی سازمان ملل که ریاست آن را آکه سلستروم (Ake Sellstrom) دانشمند سوئدی بر عهده دارد، تحویل داده‌اند.

سازمان ملل روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «روز گذشته در پاریس، آقای سلستروم اطلاعات بیشتری درباره گزارش ها مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه از سوی دولت فرانسه دریافت کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید سلستروم هشدار داده است که «اعتبار و صحت این اطلاعات مورد تضمین نیست.»

فرانسه و انگلیس مدعی هستند که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی استفاده کرده است.

این در حالی است که دمشق به شدت این ادعاها را رد کرده و آن را «دروغ» خوانده و تاکید کرده است که شبه نظامیان در چندین حمله از جمله در حمله به منطقه خان العسل در شمال غرب استان حلب از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند. در این حمله ده‌ها غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

فعالیت‌های شبه نظامیان مسلح در سوریه که از حمایت کشورهای خارجی برخوردار هستند، در دو سال اخیر این کشور را با بحران روبرو کرده است. در این ناآرامی ها تاکنون شمار زیادی از مردم از جمله تعداد زیادی از سربازان و نیروهای امنیتی سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 217610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز