گروه اقتصادی: چند روز پس از انتشار گزارش همشهری مبنی بر رشد 36درصدی واردات گندم در سال گذشته نسبت به سال1390 معاون وزیر جهاد کشاورزی از واردات این محصول استراتژیک در فصل برداشت انتقاد کرد.

همزمان وزیر نیرو با اشاره به رشد 3برابری صادرات برق به پاکستان اعلام کرد: ایران به‌جای پول برق از پاکستان گندم وارد می‌کند. دیروز ناصر توکلی، معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: واردات محصولات کشاورزی همزمان با فصل برداشت داخلی غیرقانونی است. به گزارش ایسنا، در شرایطی‌که استان‌های گندم‌خیز مشغول برداشت دسترنج یکساله خود هستند، 600هزار تن گندم از منطقه دریای بالتیک و آلمان خریداری شده است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: در زمان برداشت محصول داخلی، واردات قانونی نیست و وزارت جهادکشاورزی هیچ مجوزی برای واردات نداده است، چراکه تداوم واردات در فصل برداشت به کشاورزان لطمه می‌زند و انگیزه آنها را برای ادامه تولید می‌کاهد. وی افزود: سال گذشته 13.5میلیون تن گندم تولید شد اما با وجود نیاز 9میلیون تنی کشور به گندم به‌دلیل عوامل مختلفی همچون پایین بودن قیمت خرید تضمینی و نبود مدیریت درست در جمع‌آوری گندم کشاورزان برای تأمین نیاز داخلی نیازمند واردات شدیم. وزیر نیرو هم با تأکید بر اینکه ایران 40میلیون دلار از پاکستان در ازای صادرات برق طلب دارد، گفت: پاکستان اجازه خواست که به جای پول، به ایران گندم بدهد که با این موضوع موافقت شده است.

کد خبر 218388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز