رشد ساخت پلها در سالهای اخیر در شرایطی است که در طول تاریخ شهرسازی تهران تنها 157پل ساخته شده بود و این عدد تنها در 8سال اخیر به 183پل رسیده است. اگر در دوره مدیریت شهرداران سابق تهران، رشد تصادفات در بزرگراهها عاملی تأسفبرانگیز بود، این وضع در دوره اخیر مدیریت شهری به امری حلشده تبدیل شده است. شهرداری تهران با افزایش خیرهکننده ساخت تقاطعهای غیرهمسطح در بزرگراههای پرتردد گامی جدی برای ارتقای امنیت تردد پایتختنشینان برداشته است.
از سویی راهاندازی سیستمهای پرشمار کنترل نظارت تصویری و کنترل هوشمند موجب نهادینهشدن قانونمداری در تهران شده است. توسعه و پیشرفت سیستم کنترل مکانیزه هوشمند از سویی سبب کاهش صددرصدی تصادفات منجر به فوت شده که این امر حاکی از افزایش ایمنی تردد برای رانندگان است. شهر تهران تا سال 84دارای 157پل و تقاطع غیرهمسطح بود که این رقم هماکنون با رشدی بیش از 100درصد به 340پل رسیده است. طبق آمارهای بهدستآمده، مدیریت شهری در سالهای اخیر با ساخت 183پل و تقاطع در پایتخت توانسته رکورد منحصربهفردی را در مدت 8سال به جای بگذارد که 57پل آن متعلق به بزرگراه 35کیلومتری امام علی است که ظرف مدت 22ماه ساخته شد و به بهرهبرداری رسید.
بزرگراه طبقاتی صدر
پل بزرگراه طبقاتی صدر پلی تکپایهای است که برای نخستینبار از سوی مهندسان ایرانی در کشور اجرایی میشود. پل تکپایهای صدر شامل احداث یک پلاصلی به عرض 22.70متر و طول تقریبی 6کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپهای دستـرسی به 11کیلومتـر میرسـد.
تقاطع شیخ فضلالله - جناح
پروژه پل غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضلالله نوری و محمدعلی جناح یکی از پروژههای بزرگ پایتخت است که امسال به بهرهبرداری رسید و بهعنوان ورودی جدید در غرب شهر در اختیار شهروندان قرار گرفت. این پروژه شامل اجرای 2دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248متر و مساحت 12هزار و 750مترمربع و نیز 4دستگاه پل جهتی به مساحت 9هزار و 342مترمربع در 3سطح روی پایههای بتنی است که در کنار این مجموعه پلها، 50هکتار محوطهسازی نیز صورت میگیرد. پلهای اصلی دارای 20پایه بوده و پلهای جهتی 27پایه دارند.
تکمیل پلهای بزرگراه امامعلی در 16ماه
در طول 16ماه کل پلهای موجود در مسیر بزرگراه امامعلی ساخته شد که البته غیراز 57پلی که تقاطعهای اصلی و فرعی را تشکیل دادند برخی پلها نیز در بخش دو طبقهسازی بزرگراه احداث شدند که با احتساب این 27پل میتوان تعداد کل پلها و سازههای ساخته شده را 84پل عنوان کرد.
کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک
سال 89 سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک در شهر تهران بهکار گرفته شد. سیستمی که کنترل 104معبر ورودی به محدوده طرح را با هدف کاهش تخلفات، ثبت آنها و صدور قبض جریمه فراهم کرد. این سیستم امکان تقویت نظامهای کنترلی، نظارتی و نیز تصمیمگیری درخصوص استراتژیهای توسعه حملونقل در کریدورهای اصلی را برای مدیریت شهری فراهم کرد. استقرار این سیستم در همان سال اول اجرا، اثرات خود را گذاشت؛ بهطوری که در همان سال اول نسبت به سال قبل 70درصد ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک کاهش پیدا کرد. این در حالی است که از سال گذشته، 90تا 95خروجی دیگر محدوده طرح ترافیک نیز به این سیستم مجهز شدند.
دوربینهای ثبت سرعت
با استقرار 112دوربین ثبت سرعت، ایمنی تردد در بزرگراههای شهر ارتقا یافت. این دوربینها همچنین تأثیر بسزایی در شکلگیری فرهنگ صحیح ترافیک داشته است. براساس آمار شرکت کنترل ترافیک استقرار این دوربینها سبب کاهش 60درصدی تخلف سرعت در بزرگراهها، کاهش 100درصدی تصادفات منجر به فوت و کاهش 40درصدی تصادفات خسارتی شده است. صرفهجویی در مصرف سوخت و بهبود قابل ملاحظه در فرهنگ و رفتارهای ترافیکی از دیگر آثار استقرار این سیستم در بزرگراههای تهران بوده است.
دوربینهای نظارت تصویری
با تقویت نظارت و کنترل ترافیک در پایتخت، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری و مخابراتی تهران گسترش قابل ملاحظهای پیدا کرده است؛ بهطوری که امروز بزرگراهها، شریانهای اصلی، گلوگاههای ترافیکی و تونلهای درونشهری تحت پوشش دوربینهای نظارت تصویری قرار دارند. در حال حاضر در شهر تهران 830دوربین نظارت تصویری وجود دارد که این دوربینها هر لحظه رانندگی شهروندان را رصد میکنند.