فارس نوشت: براساس اعلام وزارت نفت و قائم مقام سازمان محیط زیست از فردا 25 خرداد ماه عرضه بنزین یورو4 در جایگاه های تهران آغاز شود و همچنین همه جایگاههای استان مرکزی، قم و متعاقباً البرز تا پایان خرداد سوخت استاندارد یورو 4 عرضه خواهند کرد.
براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده های نفتی قرار بود که از ابتدای خرداد ماه بنزین یورو 4 در تهران عرضه شود.
علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در امور پالایش اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود که به طور قطع تهرانی ها از ابتدای خرداد ماه شاهد عرضه این بنزین خواهند بود و پس از آن نیز شهرهای کرج و اراک نیز در فهرست عرضه قرار خواهند گرفت اما به دلایلی عرضه این نوع سوخت در تهران با تاخیر مواجه شد به طوریکه پس از عدم عرضه در اول خرداد ماه اعلام شد که این نوع بنزین در 15 خرداد ماه عرضه می شود اما متاسفانه تاکنون تهران شاهد عرضه این بنزین با استاندارد یورو4 نبوده است.
همچنین باید گفت بر اساس برنامه زمان بندی شده از مرداد ماه سال جاری نیز امکان عرضه این بنزین با کیفیت و مرغوب در شهرهای اصفهان و تبریز فراهم خواهد شد.
ماجرای خودرو و سوخت با استاندارد یورو 4 چندین سال است که از سوی وزارت نفت و خودروسازان دنبال می شود به طوری که هراز گاهی از سوی وزارت نفت اعلام می شود تا خودرو نباشد، سوخت هم نیست و از طرفی خودروسازان هم می گویند تا سوخت نباشد خودرو با استاندارد یورو هم تولید نمی شود.
ماجرای مرغ و تخم مرغ این بار در خودرو و سوخت یورو 4
این موضوع، اول خودرو یا بنزین یورو 4، سالیانی است که نقل محافل خودروسازان و نفتیها است تا اینکه دولت برای خاتمه به این موضوع التیماتوم صادر کرد و مقرر شد که تا ابتدای سال 92 هم سوخت یورو 4 عرضه و هم خودرو با استاندارد یورو4 تولید شود.
با آغاز سال 92 پلیس با توجه به عدم تولید خودرو با استاندارد های یورو4 شماره گذاری خودروها را متوقف کرد و خودرو سازان علت عدم تولید را عرضه نشدن این نوع سوخت در کشور اعلام کردند.
به نظر می رسد بعد از بحث و جدل هایی که در روزهای اخیر بین وزارت نفت و خودرو سازان انجام شده این موضوع برطرف شده است و تا ابتدای تیر ماه هم خودروسازان و هم وزارت نفت فرصت گرفته اند که بنزین و خودرو را با استاندارد یورو 4 عرضه کنند.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا با اشاره به این که خودروهای پژو، سمند و پراید استاندار یورو4 را رعایت نکرده اند، اعلام کرده است چنانچه این خودروها تا اول تیر به استاندارد یورو 4 نرسند، اجازه شماره گذاری به آن ها داده نخواهد شد.
شاعری با بیان این که از اول امسال قرار بود، خودروسازان محصولات خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند، می گوید: اکنون 30 درصد خودروها با این استاندارد تولید شده اند و 60 درصد دیگر نیز آزمایشات اولیه را گذرانده اند.
وی تاکید کرده است : سایر خودروها چنانچه تا ابتدای تیر استاندارد یورو 4 را رعایت نکنند، اجازه شماره گذاری به آنها داده نمی شود.
وی با بیان این که سازمان محیط زیست به هیچ عنوان درباره تمدید مهلت رعایت استاندارد یورو 4 کوتاه نمی آید، افزود: البته ممکن است خودروسازان باز هم برای خود مهلت بگیرند اما به هیچ عنوان مورد تائید سازمان محیط زیست نیست.
وضعیت تولید بنزین یورو 4 در کشور
براساس اعلام مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم اکنون در کشور روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 تولید می شود که به دلیل حجم کم تولید با بنزین معمولی ترکیب شده و برای عرضه در سرتاسر کشور منتقل می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه امکان تولید روزانه حدود ٥٢ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو ٤ و ٥ تا پایان سال در کشور فراهم میشود اخیرا اعلام کرده است این افزایش ظرفیت مربوط به پالایشگاه آبادان با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه شهید تندگویان تهران با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ١٦ میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس با 12.4 میلیون لیتر، لاوان با 2.9 میلیون لیتر، اصفهان با ١١ میلیون لیتر و تبریز با 3.8 میلیون لیتر خواهد بود.
بر اساس این گزارش، باید تاکید کرد که براساس مصوبه پلیس از ابتدای تیرماه خودروهای با سوخت یورو2 شماره گذاری نخواهند شد و با این وجود حتما در آن زمان خودروسازان نیز مقصر را وزارت نفت اعلام خواهند کرد که خلف وعده کرده است.