همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری مشارکت بالای مردمی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات ظرفیت های زیادی برای کشور در ابعاد داخلی و خارجی ایجاد کرد.

عراقچی

ایرنا نوشت: سیدعباس عراقچی شامگاه شنبه در برنامه خبری شب آفتابی با بیان این که مردم پشتوانه عظیمی برای دیپلمات‌ها هستند تا بتوانند در عرصه بین المللی از منافع ملی کشور دفاع کنند، اظهارداشت: هرچند تجربه و دانش برای فرد دیپلمات مهم است ولی قدرت مردم برای آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عراقچی گفت: وقتی در چنین انتخاباتی این مشارکت گسترده صورت می گیرد به دیپلمات ها در عرصه خارجی اعتماد به نفس می دهد زیرا اگر آنان اعتماد به نفس نداشته باشند نمی توانند از حق ملت دفاع کنند.

تلاش روسیه برای حضور ایران در نشست ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری تلاش روسیه برای حضور کشورمان در نشست بین المللی ژنو درباره سوریه اظهارداشت: روس ها معتقدند که ایران باید در این نشست حضور داشته باشد ولی برخی کشورها مخالفت می کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه گفت: تحولاتی که ظرف چند هفته گذشته در سوریه رخ داد، تحولات میدانی بسیار خوبی بوده است.

عراقچی افزود: دولت و ارتش سوریه ظرف چند هفته گذشته توانستند القُصیر را آزاد کنند و به سمت شهر حلب در حرکت هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان این که شهر حلب یکی از شهرهای استراتژیک سوریه است، اظهارداشت: اگر این شهر نیز از وجود تروریست ها و گروه های مسلح بی مسوولیت پاکسازی شود، تحول میدانی مهمی در سوریه رخ می دهد.

عراقچی فراگیر بودن را عامل موفقیت نشست بین المللی ژنو درباره سوریه دانست و گفت: بسیار مهم است که تمام کشورهای موثر در این نشست حضور داشته باشند تا در کنار هم بتوانند مشکلات سوریه را حل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از دولت ایران هم برای این نشست دعوت شده است تصریح کرد: مناقشات زیادی بر سر حضور ایران در این نشست وجود داشته ولی مسلم آن است که ما از روز اول تاکنون راهکار سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه دانسته ایم و این که دولت و مردم باید در کنار هم مشکلات سوریه را حل کنند.

تبریک ریاست جمهوری روحانی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه ضمن تبریک به «حسن روحانی» رییس جمهوری منتخب مردم در انتخابات ۲۴ خرداد گفت: برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم با توکل بر خدا بتواند این مسوولیت بزرگ را به خوبی ایفا کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: ۷۲ درصد مشارکت مردم در انتخابات نیز بسیار بالا است و نشان داد که مردم ما همیشه در صحنه حضور دارند.

ایران وابسته به هیچ قدرت، پیمان و بلوکی نیست

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات در روابط خارجی ایران گفت: زمانی که حضور گسترده مردم عزت و صلابت نظام را بیشتر کند حضور کشورمان در عرصه منطقه و بین الملل قدرتمندتر و بیشتر می شود.

وی افزود: امروز همه اذعان دارند جمهوری اسلامی ایران در مسایل فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، عربستان و افغانستان به خوبی ایفای نقش کرده است.

وی با یادآوری این که جمهوری اسلامی ایران به هیچ قدرت، پیمان و بلوکی وابسته نیست، تصریح کرد: ایران وابسته به مردم است و مشروعیت و اقتدار و توان خود را از مردم می گیرد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در سیاست خارجی ما در دولت جدید تغییراتی ایجاد می شود؟ گفت: هر رییس جمهوری یک نگاه و نقطه نظری دارد ولی سیاست خارجه ما همواره یکی است و تغییری در اساس آن صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی ما همواره مبتنی بر امنیت کشور و حفظ منافع ملی است و هر دولتی بر این اساس حرکت می کند.

عراقچی یادآور شد: برای مثال مالکیت ما بر جزایر سه گانه و دفاع از حقوق هسته ای موضوعاتی است که سیاست آن هیچگاه در دولت ها تغییر نمی کند و سیاست ما همواره اقتضا می کند که از این دو مساله دفاع کنیم ولی ممکن است در نحوه برخوردها تفاوت ایجاد شود.

رییس جمهور جدید از تجربیات حرفه ای وزارت خارجه استفاده می کند

عراقچی در پاسخ به این سوال که در دولت خاتمی سیاست تنش زدایی و در دولت احمدی نژاد سیاست بازدارندگی وجود داشت، به نظرتان در دولت بعدی چه سیاستی ایجاد خواهد شد؟، گفت: در دولت های مختلف سیاست های مختلفی را شاهد بودیم و این تجربیات دولت ها می تواند برای دولت های بعدی نیز مفید باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ممکن است برخی دولت ها تصمیماتشان خوب نبوده باشد ولی دولت بعدی آن تصمیمات را عوض کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: معتقدم همه دولت های ایران با حسن نیت به دنبال تامین منافع ملی و ارزش های انقلاب بوده اند و هر کدام با شیوه های خود در این راستا تلاش کرده اند و اگر اشتباهاتی هم بوده دولت های بعدی آن را جبران کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه وزارت امور خارجه بعدی از تجربیات این دولت استفاده خواهند کرد یا خیر؟ گفت: رییس جمهوری جدید مطمئنا از تجربیات تیم حرفه ای وزارت امور خارجه استفاده خواهد کرد و ما تا آخرین لحظه آماده ایم که تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهیم اگر صلاح بدانند می مانیم و اگر نه به قسمت دیگری از وزارت خارجه منتقل می شویم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که همواره شاهد هستیم که افراد در وزارت خارجه تغییر نمی کنند و در دولت های مختلف تنها چرخش در مسوولیت آنان ایجاد می شود، این موضوع را چه طور ارزیابی می کنید؟، اظهارداشت: چرخش مسوولیت در وزارت امور خارجه وجود دارد دیپلمات ها گاهی در داخل و گاهی در خارج به فعالیت های خود ادامه می دهند.

سه تبعه ایرانی در ترکیه آزاد شدند

عراقچی درباره وضعیت سه تبعه ایرانی بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر ترکیه نیز گفت که سه تبعه ایرانی در میان بازداشت شدگان وقایع ترکیه بودند که آزاد شدند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: از ابتدا مشخص بود اتهاماتی که به این افراد زده شده نادرست است.

روابط من با آقای صالحی برادرانه است

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره شیوه ارتقای سمت دیپلمات ها در وزارت امور خارجه اظهارداشت: تجربه، دانش و کمی هم شانس می تواند موقعیت فرد را در وزارت امور خارجه ارتقا بخشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر فرد کم حرفی است؟، گفت: بنده اهل لابی و این گونه مسایل نیستم ولی در سیاست خارجه لابی می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا وی دیپلمات حرفه ای یا دیپلماتی طرفدار دولت ها است؟ گفت: من دیپلمات حرفه ای هستم؛ کارم را از صفر شروع کردم و فردی نیستم که اکنون سر کار آمده باشم؛ بنده پس چندین سال فعالیت در وزارت امور خارجه، پله پله رشد کرده ام.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت کادر وزارت امور خارجه نیز تغییر می کند؟ اظهارداشت: این موضوع بستگی به وزیر بعدی دارد.

عراقچی با بیان این که من با ۴ وزیر (ولایتی، خرازی، متکی، صالحی) کار کرده ام، ادامه داد: من با آقای صالحی همکار هستم و روابط ما برادرانه است چون آقای صالحی انسان شریفی است.

تیم فوتبال ایران، کره جنوبی را شکست خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این که ارزیابی شما از بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی چیست؟، اظهار امیدواری کرد که تیم ایران بتواند تیم فوتبال کره جنوبی را شکست دهد و با این پیروزی، پیروزی ملت ایران تکمیل شود.

عراقچی افزود: ممکن است کره ای ها جنگ روانی برای تیم ملی ایجاد کنند ولی مطمئن باشند که این مسایل در روحیه جوانان ایرانی و ورزشکاران ما تاثیرگذار نیست.

کد خبر 219073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز