چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

سارای قشقایی: سال گذشته را می‌توان به لحاظ پخش انواع سی‌دی‌های مربوط به حریم‌های شخصی افراد، سال منحصر به فردی به حساب آورد؛ به ویژه آنکه یکی از این ماجراها سبب شد، یک بازیگر تا مرحله از دست دادن اعتبار حرفه‌ای و اجتماعی خود پیش رود.

بازار بی‌در و پیکر انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی افراد، مجلس را واداشت تا با جدیت بیشتری طرح حمایت از حریم خصوصی افراد را در دستور کار خود قرار دهد.

رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس کمیته مخابرات مجلس، هفته گذشته در این خصوص گفت: کلیات طرح حمایت از حریم خصوصی در محیط رایانه، در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصویب شده و مراحل استصوابی خود را طی می‌کند. کلیات  این طرح حمایتی نیز به صحن علنی فرستاده شد تا مراحل پایانی تصویب آن انجام شود.

هر چند در حال حاضر ممکن است نبود قوانین کافی در این حوزه دلیلی برای ادامه یافتن این آشفته بازار به حساب آید، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که ضرر و زیان عاطفی و حیثیتی‌ای که افراد و خانواده‌هایشان از این ماجرا تحمل می‌کنند، دلیل کافی را برای مجرمانه بودن ورود غیر قانونی به حریم شخصی افراد به دست می‌دهد.

هفته گذشته ماموران پلیس استان تهران توانستند اعضای باند تهیه فیلم‌های غیراخلاقی در شهرستان کرج را شناسایی و دستگیر کنند. هر چند این حرکت نقش مهمی در تامین امنیت خانواده‌ها دارد، اما آنچه که می‌تواند حریم خصوصی خانواده‌ها را امن‌تر و مستحکم‌تر کند، برخورد قاطع نهاد قضایی با این موضوع است.

 این امر نیز میسر نمی‌شود مگر با تصویب قوانینی مرتبط و محکم؛ قوانینی که تمام بخش‌های مرتبط با تجاوز به حریم خصوصی افراد را شامل شود و با تمام اجزای آن برخورد کند، از تهیه‌کننده و پخش‌کننده گرفته تا فروشنده. پرونده این هفته «همشهری خانواده» به بررسی زوایای مختلف حریم خصوصی افراد، لزوم حفظ آن و پیامدهای هتک آن می‌پردازد.

تا وقتی که سی‌دی منتسب به یک هنرپیشه جوان به طور گسترده در سراسر کشور و حتی خارج از کشور پخش نشده بود، عمق فاجعه‌ای که برای حریم خصوصی در ایران اتفاق افتاده بود، روشن نشد. این تصاویر با چنان سرعتی در کنج خانه برخی شهروندان جا گرفت که ماموران نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را وا داشت تا نسبت به این تخریب گسترده و سیستماتیک واکنش نشان داده و برخوردی جدی را آغاز کنند.

پاپاراتزی‌‌های شرور
حساسیت ماجرا، صدای برخی نمایندگان مجلس را نیز درآورد. یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در صحن علنی مجلس گفت: «تعداد فیلم‌ها و عکس‌های منتشره از افراد مشهور اعم از چهره‌های هنری و ورزشی بسیار کمتر از فیلم‌های در دسترس است و برخی از این فیلم‌ها به واسطه حق‌السکوت‌های سنگین و باج‌دهی قربانیان از تکثیر باز مانده‌اند».

این خبر از سوی نیروی انتظامی تکذیب نشد و بسیار هم محتمل به نظر می‌رسید. حتی برخی از چهره‌ها برای پیشگیری از فجایع مشابه، از مسئولان قضایی کشور جهت جلوگیری از تکثیر و توزیع فیلم‌های خصوصی خود که به دست افراد سودجو و باج‌گیر افتاده بود، تقاضای مساعدت کردند. آنها ضمن در پیش گرفتن رفتاری سنجیده از مسئولان قضایی خواستند که با پاپاراتزی‌های شرور و سودجو برخورد کنند.

توزیع فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی هنرپیشگان و ورزشکاران مشهور از پخش فیلم یک میهمانی عروسی که 2 مجری با سابقه تلویزیون در آن شرکت کرده بودند آغاز شد. دامنه رسوایی و برخورد بد جامعه آنها را وادار کرد که برای سال‌ها از حضور در مقابل دوربین امتناع کنند. چند سال بعد از آن نیز تصویر یکی از هنرپیشگان تلویزیون به اتفاق چند تن دیگر در یک مراسم میهمانی منتشر شد که اولا گستردگی ماجراهای اخیر را نداشت و در ثانی، فیلم فقط از یک میهمانی خصوصی و موجه تهیه شده بود.

استقبال شهروندان از این تصاویر، گروهی سودجو را بر آن داشت تا فعالیت خود را به این بخش معطوف کنند و یک نهضت برای جمع‌آوری عکس‌های خانوادگی و تصاویر خصوصی از هنرپیشگان و ورزشکاران به راه افتاد. هر بار یکی از این هنرمندان روی بورس قرار می‌گرفت، سی‌دی و عکس‌های او در خیابان انقلاب بی‌پروا فروخته می‌شد.

اما با توزیع و تکثیر فیلم خصوصی منتسب به عبدالرضا هلالی و فیلم منتسب به زهرا امیرابراهیمی بازیگر سریال نرگس، تجاوز به حریم خصوصی افراد، ابعاد تازه و تلخ‌تری پیدا کرد.

این فیلم با چنان سرعتی در سراسر ایران و حتی خارج از کشور تکثیر شد که قوه قضاییه را وادار کرد رأسا وارد عمل شده و نسبت به دستگیری عاملان تکثیر و توزیع‌کنندگان اقدام کند. قوه قضاییه با در نظر گرفتن مجازات اعدام برای تکثیر و توزیع‌کنندگان، یک موضع مشخص و صریح اتخاذ کرد: «مجازات متجاوزین به حریم خصوصی اشد است».

در همین حال، چندی قبل 2دختر دبیرستانی که به شماره تلفن یکی از ورزشکاران دست یافته بودند، با مزاحمت‌های مکرر خود، تا جایی متعرض حریم خصوصی این ورزشکار شدند که وی را در مرز جدایی از همسرش قرار دادند.

نه تنها افراد مشهور، بلکه اماکن ویژه بانوان از جمله خوابگاه‌های دانشجویی، باشگاه‌های ورزشی، استخرها، سوناها و اتاق‌های پرو نیز متاسفانه در سال‌های اخیر از تهیه پنهانی تصویر و تکثیر و توزیع تصاویر تهیه شده مصون نبوده‌اند.

دامنه تجاوز به حریم خصوصی افراد، به توزیع فیلم‌های عروسی و میهمانی‌های خانوادگی هم کشیده شده و بسیاری از افراد عادی جامعه را به وحشت انداخته است.

حریم شکسته نوجوانان
تحمل این اجحاف برای بزرگسالان دشوار است، چه رسد به نوجوانان. معصومیت نگاه آنها در زیر فشار جسمی و روحی که مقابل دوربین تحمل می‌کنند دردآور است. چه کسی پای این دختران نوجوان را به این گندآب فحشای تصویر باز کرد؟

آخرین شبکه کشف شدة تهیه فیلم‌های ضد اخلاقی همین چند روز قبل توسط پلیس امنیت استان تهران در شهرستان کرج شناسایی و متلاشی شد.
اعضای این باند با ربودن دختران جوان و تهیه تصاویر – در حالی که به آنها تجاوز می‌شد – پول خوبی  به جیب می‌زدند. تا اینکه یکی از این دختران با شکایت به پلیس امنیت و بیان اینکه مدام توسط اعضای شرور این باند مورد آزار قرار می‌گیرد، زمینه دستگیری آنان را فراهم کرد.

ماموران با شناسایی قربانیان متوجه شدند که تمامی آنها زیر 17 سال سن داشته و دچار شرایط بحرانی بدی شده‌اند.
سرهنگ حسینی رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان تهران گفت که ماموران این اداره موفق به دستگیری 4 تن از اعضا و مرتبطان باند شدند.

اعضای این باند به نام‌های سجاد، حمید، امیر و احسان که از افراد شرور منطقه بودند با استفاده از دوربین‌های خود از دختران فیلم تهیه کرده و با توجه به شرایط سنی و روحی دختران، مکررا آنها را مورد تهدید و سوءاستفاده قرار می‌‌دادند.

این مقام ارشد انتظامی ضمن توصیه به خانواده‌ها جهت کنترل فرزندانشان به ویژه دختران گفت: اعضای این باند پس از شناسایی دختران با میانگین سنی 15 سال از شرایط سنی آنها سوءاستفاده کرده و به نقشه شیطانی خود دست می‌زدند.

موبایل وحریم خصوصی
هنوز مدتی از تب و تاب فیلم منتسب به بازیگر سریال نرگس نگذشته بود که ماموران پلیس متوجه پخس سریع سی‌دی‌های مستهجنی در سطح شهر شدند.
به دستور دادستان مرتضوی، گروهی از کارشناسان زبده پلیس، تحقیقات گسترده خود را پیرامون این ماجرا آغاز کردند و متوجه شدند که این سی‌دی‌ حاوی مقادیر زیادی تصاویر مستهجن و چند دقیقه‌ای فیلم است که  بین مردم توزیع شده است.

با شناسایی زن و مردی که در این فیلم مستهجن حضور داشتند و نیز مغازه موبایل‌فروشی توزیع‌کننده این فیلم‌ها عاملان دستگیر شدند. صاحب مغازه اصرار داشت که از ماجرا و چگونگی تهیه این فیلم اطلاعی ندارد. فقط چند ماه قبل چند کارگر جوان را استخدام کرده است که با دوربین و مکانیسم تعمیر موبایل آشنایی دارند.

 از طرفی، مرد جوانی که در فیلم حضور داشت اعتراف کرد که گوشی موبایل خود را که خراب شده بود به این مغازه آورده و چون خراب بود قبل از تحویل نتوانسته فیلم‌هایی که از خود و نامزدش تهیه کرده  را پاک کند.
 سرانجام یکی از کارگران این مغازه موبایل‌فروشی لب به اعتراف گشود. او گفت که با فروش فیلم‌های خصوصی و عکس‌هایی که از موبایل کپی می‌کرده مبلغ زیادی پول به دست می‌آورد.

آسیب‌های یک قربانی
سرپرست فرماندهی انتظامی مشهد در جایی گفت: «فقط طی چند روز حدود 20 هزار سی‌دی مستهجن و غیرمجاز از واحدهای صنفی غیرمجاز جمع‌‌آوری شده است».
پخش و اشاعه فیلم‌های خصوصی افرادی که به هر دلیلی در جامعه شهرتی دارند رو به گسترش است.

 تعدد تلفن‌های همراه دوربین‌دار و وجود برخی سایت‌های اینترنتی که علنا قسمت‌هایی از فضایشان را به عکس‌های خانوادگی یا فیلم‌های خصوصی لو رفته اختصاص داده‌اند با سرعت در حال گسترش است.

این روزها به هر تفریحگاه و مرکز تجاری که می‌روی، عده‌ای با تلفن همراه خود در حال عکس گرفتن و فیلم‌برداری از محیط ـ  و خدا می‌داند چه چیز دیگر ـ هستند که با این شرایط، هر شهروند آگاهی، خود به خود احساس ناامنی می‌کند.

از طرفی، آسیب‌های اجتماعی که در ادامه پخش این سی‌دی‌ها متوجه قربانیان است، رو به افزایش است. خودکشی دختری که فیلم مهمانی تولد او لو رفت یا قتل خواهری از این که فیلم و عکس‌های مراسم جشن دانشجویی‌اش در خوابگاه پخش شده بود.
کافی است صفحات حوادث روزنامه‌ها را نگاهی بیندازید تا ببینید.

کد خبر 22066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز