سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با اعلام خبر ممنوعیت صادرات سیمان از سرزمین اصلی به دلیل عمل نکردن کارخانه‌ها به تعهدات خود توسط معاون وزیر بازرگانی، برخی دیدگاه‌ها در مورد مغایرت این مصوبه با مفاد قانون برنامه چهارم توسعه و در زمینه مقدور نبودن جلوگیری از صادرات کالا مطرح شد.

این درحالی است که روابط عمومی سازمان توسعه تجارت خبر ممنوعیت صادرات سیمان را تنها منوط به کارخانجاتی کرده که به تعهدات خود در چارچوب طرح جامع سیمان عمل نکرده و صادرات این کالا را موکول به ایفای تعهدات داخلی کارخانه‌های تولیدکننده کرده است.

از سوی دیگر معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با بیان این که صادرات سیمان به شکل کنترل‌شده همچنان ادامه دارد عنوان کرده  صادرات سیمان ممنوع نشده و صادرات به روال همیشگی ادامه دارد.

محمدصادق مفتح می‌افزاید: کارخانجاتی که به تعهدات خود در قبال واردات کلینکر، عمل کرده باشند مجوز صادرات نیز دریافت می‌کنند و در این روند تغییر ایجاد نشده است. زمانی که سیمان در سبد حمایتی است طبیعتاً صادرات آن نیز کنترل شده است، البته ممنوعیتی در آن ایجاد نشده است.

معاون وزیر بازرگانی همچنین با رد پرداخت بیش از 80میلیون تومان برای دریافت عاملیت توزیع سیمان از سوی توزیع‌کنندگان، اعلام کرده، عامل‌های عمده از سوی کارخانجات تعیین می‌شود و پرداخت چنین مبلغی را برای اولین بار است که می‌شنوم. 

وی همچنین با بیان این که مجوز کارخانه‌های صادرکننده سیمان آخر فروردین ماه به پایان رسیده، به ایرنا می‌گوید: درخواست تمدید مجوز برای کارخانه‌های تولیدکننده سیمان در حال بررسی است و واحدهای تولیدی که تا این مدت موفق به صادرات مابقی تولیدات خود نشدند پس از تمدید مجوز می‌توانند نسبت به صادرات سیمان اقدام کنند.

مفتح زمان هر مجوز برای صدور سیمان را سه ماه عنوان کرد ه و می‌ افزاید: برخی از درخواست مجوزها نیز تا سه روز آینده تمدید می‌شود. همچنین برخی درخواست مجوزها در دست بررسی است و در صورت نبود مشکل خاصی بزودی نیز این درخواست‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد.

کد خبر 22090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز